tirsdag den 22. september 2015

min bedste æblecrumble uden sukker & gluten



Efterår er lig med lækre danske æbler på træerne. Og jeg er så heldig, at mine forældre har to små æbletræer i deres have, som igen i år har givet masser af frugt. Det betyder, jeg kan alle de æbler, jeg lyster og dermed at der blevet eksperimenteret lidt med æblecrumble herhjemme. Jeg har tidligere lavet denne med kokossukker, men her er tilføjet lidt ekstra kulhydrater i form af havregryn. Jeg synes, de giver en skøn smag og konsistens til crumblen. Faktisk er den så god, at kæresten sågar har udtalt 'nu behøver du ikke eksperimentere længere' - derfor strækker jeg den til at kalde denne opskrift for 'min bedste æblecrumble'. Giv den et forsøg og lad mig gerne høre, hvad du synes om den.
 

 

æblecrumble uden sukker & gluten

(4-6 pers.)
 
750 g skrællede æbler skåret i tynde både (jeg bruger en blanding af discovery og filippa æbler)
2 spsk kanel
 
crumble
1 dl mandelmel (ikke det fiberrige, evt. hjemmemalet)
1 dl hasselnøddemel (ikke det fiberrige, evt. hjemmemalet)
1 dl glutenfrie havregryn
½ dl Sukrin Gold
100 g smør
½ tsk vanillepulver (kan udelades)
et drys salt
1 dl hakkede mandler (kan udelades)
 
fremgangsmåde:
1) Vend æblebådene med kanel og fordel dem i et ovnfast fad.
2) Bland alle ingredienserne til crumblen i en skål og smuldr sammen til fedtet masse.
3) Fordel klatter af crumblen over æblerne.
4) Bag æblecrumblen ved 160 grader varmluft i ca. 40 min. - Hold øje, så crumblen ikke bliver sort.
 
tip!
Nyd den afkølede crumble med en klat god fed creme fraiche ;)


...enjoy!

2 kommentarer:

  1. Lige en opskrift efter min smag og mave :-)

    SvarSlet
  2. Har du fået en anden blog eller er du stoppet med at blogge? :-/

    SvarSlet