lørdag den 17. august 2013

weekendtreat: LCHF kokostoppe


Weekend er tid til treats - i hvert fald hos de fleste - og bare fordi, jeg tager en pause fra chokolade, skal kæresten alligevel forkæles lidt. Han ytrede stor lyst til kokostoppe, da jeg torsdag ristede kokos til min crispy coconut chicken. Dermed fik jeg lejlighed til at afprøve Christinas opskrift, som jeg tidligere har haft kik på. Det passede nemlig perfekt med den rest kokosmælk, jeg havde stående i køleskabet. 
De er blevet godkendt af kærestens smagsløg, så hermed skal opskriften da også deles med jer ;-) So here it goes...

LCHF kokostoppe
(25-30 stk.)

50 g smør
150-175 g kokosfløde (den fede del af kokosmælk på dåse)
2 æg
200 g kokosmel
1 tsk vanillepulver
2 spsk Sukrin+

75 g mørk chokolade 85 %

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
2) Smelt smørret i en gryde sammen med kokosfløden. tag af varmen
3) Pisk æggene sammen i med en gaffel.
4) Tilsæt æg, vanille, Sukrin+ og kokosmel til det smeltede smør/ kokosfløde.
5) Rør massen ensartet.
6) Sæt toppe på en bageplade beklædt med bagepapir med to skeer.
7) Bag kokostoppene ved 180 grader i ca. 15 min. til de er flot gyldne.
8) Lad dem afkøle helt, inden bunden dyppes i smeltet mørk chokolade.









...enjoy!

8 kommentarer:

  1. Hvor er de bare lækre og kæresten syntes også de er fantastiske.
    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Sikke en dejlig tilbagemelding.
      Kæresten hos mig nød dem også i fulde drag - meget heldigt, da det var årsagen til de blev lavet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej,

    Hvad kan jeg bruge i stedet for sukrin+? Kan jeg bruge sukrin eller sukrin gold? I så fald, hvor meget skal jeg bruge af det?
    Kh
    Jung

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jung,
      Du kan sagtens ersatte med andet sødemiddel.
      Sukrin+ svarer cirka til halv Sukrin, altså 2 spsk Sukrin+ ersattes med 4 spsk Sukrin/ Sukrin Gold.
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Dejen smuldre for mig. Hvad gør jeg forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Svært at sige - har du smeltet smør og kokosfløde sammen, så det kan udgøre bindemidlet i toppene.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hej, jeg har bagt dem og de er rigtig gode! Jeg har også prøvet at fryse dem og det gik fint, men mon de kan fryses med chokoladen? - vi skal have fest og det ville godt nok være nemt! 😉 Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin,
      Jeg har netop haft en halv portion i fryseren med chokolade - og det gik fint, så bag du bare en stor portion til festen ;)
      God påske!
      - frk. sveske

      Slet