tirsdag den 6. august 2013

LCHF kyllingenuggets


I sidste uge fik jeg min flæskesværsdebut. Jeg er ikke så glad for svinekød, selv om baconen er ved at vinde indpas i min kost igen. Derfor har flæskesvær, som i svinehud, heller ikke lige tiltalt mig. I forsøget på at peppe en kyllingefilet op og hæve fedtprocenten faldt jeg dog over denne opskrift i... gæt hvilken kogebog? Nemlig, igen Janes 'LCHF - spis dig mæt & glad'. Dermed kom der flæskesvær inden for i køkkenet hos mig og de er altså en succes som panering. Den panering suger nemlig godt med fedt til sig og bliver dermed lækker crispy, som en nugget skal være - I guess? for sådan en har jeg heller ikke smagt tidligere.
Prøv dem - de vil med garanti være et hit hos ungerne ;-)

LCHF kyllingenuggets
(2 pers.)

300 g kyllingefilet
75 g flæskesvær
1 lille æg
salt+peber
evt. krydderier
kokosolie til stegning

fremgangsmåde:
1) Skær kyllingefileterne i mindre stykker.
2) Kør flæskesværene til groft mel i minihakkeren og kom i en tallerken med salt og peber
3) Pisk ægget sammen i en skål.
4) Panér kyllingestykkerne - dyp i æg og derefter vend i flæskesvær.
5) Steg nuggets i rigeligt varm kokosolie på en pande til de tager farve og kyllingen er gennemstegt.






Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Hejsa!
    For det første Tillykke med din blog, den er meget inspirerende; fantastisk stykke arbejde! Keep up the good work!
    Det ser super lækkert ud! (Ikke kun nuggets, men også dine tilbehør)
    Nu er jeg også en lykkelig ejer af Janes kogebog, (som er fantastisk fra den ene ende til den anden), men hvis det var, at man ikke var så vild med flæskesvær, kan jeg varmt anbefale at prøve kyllingenuggets vendt i sesamfrø. De bliver sprøde og får en god smag, og fedtprocenten skulle stadig gerne være 'i orden' :-)

    Jeg kan kun invitere til at kigge forbi min blog, hvor jeg for et par dage siden havde lagt et par billeder ud af min nugget-eksperiment.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sundemy,
      Dejligt med sådan en kommentar til at starte dagen på - jeg elsker at høre fra jer derude bag skærmen og det er en fornøjelse at kunne inspirere gennem bloggen.
      Janes bog er fantastisk! Det kan jeg kun være enig i - der kommer også flere og flere opskrifter derfra herind (læs: må også snart have lavet en anmeldelse).
      Ja, sesam er også en mulighed, har jeg også lavet tidligere, men synes bare, de ryger af... Blender du dem til finere mel eller bruger dem hele?
      Jeg kigger da lige forbi din blog også.
      God tirsdag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej igen !

    Jeg vender kyllingestykkerne i husk, derefter i et sammenpisket æg (evt. med lidt tilsat krydderi), og til sidst i hele sesamfrø. Har endnu ikke oplevet, at de skulle falde af. :-) Inspirationskilden var Janes løgringe, som hun lavede på præcis samme måde, vendte dem blot til sidst i hjemmelavet mandelmel i stedet for sesamfrø. (Og bagte dem i ovnen, hvilket er en hel anden side af sagen, for lækre blev de altså!! - har afprøvet opskriften)

    Og hvad blog-besøg angår, be my guest! :-D Dejligt med nye/flere besøgende på bloggen, det giver mig mere mod ; er nemlig ret ny i 'bloggerbranchen'

    - SundeMy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      God idé med HUSK'en der. Det vil jeg forsøge mig med næste gang.
      KH
      - frk. sveske

      Slet