lørdag den 13. juli 2013

4 uger med ketose

Der er nu efterhånden gået en måned siden jeg kastede mig ud i at eksperimentere med ketose. LCHF er egentlig en ketogen diæt, men min tilgang til LCHF har ikke tidligere været helt så striks (læs: der kan nemt snige sig for mange brøderstatninger og nøddebaserede snacks ind). Jeg har oplevet masser af positive effekter af LCHF, men efter at have fulgt Louises ketose-eksperiment, måtte jeg bare selv prøve det. Kunne jeg bare opleve nogle af de positive effekter, som hun berettede om, ville det være skønt. Derfor var der ikke andet for end at sætte i gang efter ferien, hvor der alligevel skulle strammes på flere måder lidt op igen.

hvad er det der ketose?
Ketose er blot et tegn på, at kroppen er i effektiv fedtforbrændingsmode. Her bruger kroppen hovedsageligt fedt som energikilde.
Det er meget individuelt, hvor langt ned ens kulhydratindtag skal ned for at komme i ketose. Mit kulhydratniveau ligger nok cirka på 10 E% (læs: jeg har indtil videre kun taget en enkelt stikprøve). Det afgørende er desuden fedtindtaget. Nogle skal helt op på en fedtenergiprocent over 80 %, mens jeg er fint i ketose med 70-75 E%. De resterende 15-20 E% kommer fra protein. Netop proteinerne kan være dem som hindrer ketosen, da overskydende protein omdannes til kulhydrater (læs: blodsukker, som giver insulinrespons).
Du kan måle dit ketoseniveau i urinen ved hjælp af ketosesticks eller i blodet ved hjælp af en ketonmåler. Sidstnævnte giver klart de mest præcise målinger. Jeg startede dog selv ud med sticksene, som efter en lille uge blev mørkere i farven. Størst udslag på ketoner oplevede jeg om aftenen, så derfor har jeg primært målt mine blodketoner om morgenen, da jeg så ret sikkert også ville være i ketose om aftenen.


Målingerne med blodketonmåleren læses således:
under 0,5 mmol/L: ikke ketose
0,5-1,5 mmol/L: begyndende ketose
1,5-3 mmol/L: optimal ketose (effektivt fedttabsinterval)
over 3 mmol/L: hverken værre eller bedre

mit ketoseeksperiment
Der er nu gået fire uger med ketose hos mig - og jeg kan lige så godt røbe fra start, at jeg fortsætter. I skal dog ikke snydes for lidt af mine oplevelser undervejs.

uge 1
Hold nu op - den trak tænder ud. De første dage var i den grad præget af overgangsbesvær, der viste sig som udpræget træthed/ mathed i kroppen. Det er der måske ikke noget at sige til, da jeg jo gik fra at holde ferie plus en uges tid til at vende tilbage til hverdagen, hvor der var rigeligt plads til besøg i sukkerland og kulhydrater fra frugt og nødder ikke var noget, jeg begrænsede. Dermed blev min overgang via endnu en kold tyrker fra sukkeret sammen med øvrige kulhydratrige kilder. Jeg gik rundt i en lille uge med fornemmelsen af meget lavt blodsukker. Det var i sådan en grad at selv frugtskålen på jobbet skreg på mig (læs: den er ellers ikke en fristelse). Jeg holdt heldigvis ved og landende sidst på ugen i ret sikkert i ketose, for energien begyndte at vende lidt tilbage og tendens til svimmelhed fortog sig.
Kæresten var hjemme i denne uge og klagede over, at min ånde lugtede af gummihandske - det må være acetoneånden, som også er en indikator for ketose.

uge 2
Første uge var jo gået godt - jeg var kommet i ketose. Derfor blev jeg nysgerrig efter mere præcise målinger og der blev købt blodketonmåler til det formål. Ugens stikprøver lå da også mellem 2,3-3,6 mmol/L, så der var altså ingen tvivl om, at jeg var i ketose.
Energiniveauet var stadig svingende og sofaen kaldte flere dage efter arbejde, men det blev i stedet til den planlagt træning. Træningerne blev i øvrigt også ganske udemærket, da kroppen ligesom vågnede op til dåd, når først jeg kom i gang. Den svingende energi gjorde det dog lidt svært at holde sig fra diverse lækre ketosesnacks (læs: de er jo ret kalorieholdige og fordrer ikke ligefrem fedttab).
Endnu en ketoseindikator er øget tørst og det oplevede jeg i den grad - det kan give mange toiletbesøg plus det kan være nemt at forveksle tørst med sult. Derfor meget øget væskeindtag på ketose-kost.

uge 3
Herfra gik det virkelig fremad - flere positive effekter viste sig:
  • rolig og tung søvn
  • bedre udhvilet om morgenen
  • ikke en slatten karklud efter træning, bedre energi om aftenen
  • stabilt blodsukker(!)
...dog:
  • fortsat mange tanker om mad - hvad skal/ kan/ må jeg spise og hvornår?
  • øjnene kan spise mere end maven - tendens til overspisning
  • nemt sovende ben/ arme
  • fordøjelsen kan ikke helt finde sin rytme og optimale funktion
Ugens målinger af blodketoner lå fortsat højt, mellem 2,8-3,9 mmol/L, om morgenen vel at mærke.

uge 4
Jeg er vild med det stabile blodsukker. Ketosen hjælper mig i den grad til at mærke mæthed vs sult - dermed nemmere at begrænse de mange lækre ketose-snacks. Desuden er energien ved at være ret stabil og jeg føler mig ligefrem i energioverskud flere dage. Det giver mulighed for nogle gode svedige træningssessioner i fitnesscentret - I looove it! Desuden vægter den fantastiske søvn højt blandt de positive effekter af ketosen. Jeg kan flere dage gå i seng og føle mig vågen - men så er det som om kroppen bliver træt, så snart jeg rammer puden og jeg falder hurtigt i en tung og rolig søvn. Ugens målinger ligger forsat i den høje ende af optimal ketose med blodketonmålinger på 2,8-3,2 mmol/L fra starten af dagen.

fremtiden?
Ketose-kost var lidt mit håb om at brænde noget af fedtet på kroppen af, så musklerne kan komme frem. Fremgangen på vægt og målebånd lader dog vente lidt på sig... men jeg prøver at væbne mig med tålmodighed og lave lidt småjusteringer:
  • de lækre ketose-snacks bør begrænses til weekenderne
  • skær ned på indtaget af mælkeprodukter
  • mindre aftensmåltid (stor morgenmad og frokost)
  • obs! på mæthed vs sult
Går du og overvejer at eksperimentere med ketose, så kan jeg kun sige 'go for it!' Det koster jo ikke noget - måske sparer du endda på madbudgettet med de små og fedtholdige måltider. Vær dog obs på, at du kan lande en en uges tid med overgangsbesvær, som jeg gjorde. Det er dog hundrede procent værd at stå igennem.

Ha' en skøn lørdag derude ;-)

14 kommentarer:

  1. Spændende og dejligt med den gode energi! Jeg må indrømme, at jeg ikke havde helt samme oplevelse. Eller lyst til at fortsætte. I den sidste tid syntes jeg, at jeg fik sværere ved at opnå den mæthed, som jeg havde i starten, og jeg synes, at de store fedtmængder begyndt at trigge mig lidt, og jeg spiste pludselig mere og væsentligt flere kalorier end normalt. På trods af morgenværdier på ml 2.2 og 2.5. Nu hvor jeg er tilbage til min "almindelige kost", er mætheden kommet tilbage, og jeg har ikke samme snacktrang.

    Jeg tror, jeg må gøre et forsøg mere efter sommeren. Min fejl var, tror jeg, at jeg jo svingede ind og ud af (optimal) ketose, fordi øvelsen for mig jo netop var at finde ud af, hvad der påvirkede det. Det kan ikke anbefales, synes jeg.

    En ting, som til gengæld er virkelig interessant, er, at det aldrig lykkes for min mand at komme i optimal ketose. Til gengæld har han tabt sig ret meget. Måske 3 kilo og han havde ellers ikke meget at tage af. Og netop fordi underhudsfedtet er væk, står hans muskler nu endnu tydeligere frem. Jeg glæder mig faktisk rimelig meget til at skulle på badeferie med ham ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Jeg fortsætter i håb om, at kroppen til sidst falder så meget til ro (langt bedre på ketose end mindre striks LCHF), at den vil slippe de overskydende fedtdepoter. Snack-trangen er ret sikkert noget, der ligger i det psykiske (spise med følelserne), så her takker jeg virkelig det stabile blodsukker, som hjælper meget på den del.
      Planen var egentlig også at eksperimentere med ketosen, altså ind og ud, men jeg kan helt ærlig ikke få mig selv til det - nok mest af frygt for at lande i en lille uge med overgangsbesvær.
      De der mænd er altså ikke til at blive kloge på - min bedre halvdel skal heller ikke ændre meget for at få markeringerne frem efter en 'pause' fra hans almindelige kost - det er lidt unfair - men på den anden side er hans forhold til mad helt modsat mit. Årh... badeferie... med lækker mand - nyd det! Jeg kunne godt bruge en uge med min - nok mest fordi jeg fortsat her efter to uger skal undvære ham i yderligere to uger ;-(
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg synes det er rigtigt spændende at følge andres erfaringer med ketose. Jeg følger også sukkersensitiv. Dine erfaringer minder en del om mine, dog har jeg også fået en næsten ubeskrivelig fred i kroppen. Det er som om jeg har gået med en irriterende summetone i brystet, som nu bare er pist væk. Mine madtanker er også næsten forsvundet!
    Jeg har været i ketose med små afbræk i over tre måneder nu - og hver gang kommer tilbage i den optimale ketose, føles det som at komme hjem.
    Mit vægttab (der var grunden til at jeg i første omgan forsøgte mig med ketose) går MEGET langsomt, men freden i min krop er nok til at jeg under alle omstændigheder fortsætter med ketosen. Så skal vægten nok begynde at falde når min krop er klar til det.
    Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laila,
      Spændende at høre din oplevelse af ketosen. Jeg føler nok også en større fred, men freden med maden er ikke kommet endnu... Jeg elsker mad og har mange daglige tanker om mad, MEN når det er sagt, så kan jeg virkelig gå længe mellem mine måltider og uden at vide, hvad jeg skal spise næste gang (det skete ikke tidligere).
      Ja, jeg væbner mig også med tålmodighed med det vægttab, tror lige som dig på, at det nok kommer, når kroppen er klar til at give slip. Indtil da må jeg forsøge at nyde de øvrige positive effekter af ketosen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Kære Sveske
    Advarsel det her blir langt!!
    Dine erfaringer både med at komme ind i LCHF og ketose liger min egne til forveksling... Samt mange års indædt kamp for at få de længe ventede resultater for min hårde træning og madfokus og disciplin- øv hvor har jeg som dig fået mange kommentarer på min mad og træning om at det var da utroligt at jeg ikke var en streg i luften med den energi jeg brugte på begge dele. I mange år faldt jeg i sukker krukken og var i perioder meget slankere end nu og meget mere ulykkelig... Jeg kan jo godt tænke nu at jeg i virkeligheden har tabt en masse muskel masse i de år og i de perioder hvor jeg blev slank. Gennem de sidste 10 år har jeg stræbt efter en mindre buksestørrelse og være mere defineret og kun levet højt når jeg synes jeg var i mål... men med den evige sult og tanken om at når jeg havde nået målet kunne jeg slække lidt på de stramme principper. Men ak hver gang frk nej tak forsøgte at leve igen med mere mad, vin , snacks .. whatever kom vægten på igen. Nå hvor vil jeg hen med alt det her - jo fortælle at jeg med den optimale ketose bare har det 10000 gange bedre. Selvfølgelig kommer jeg til at spise for meget en gang i mellem, men slet ikke med den her følelse af at sætte det hele over styr. Det lyder sikkert lidt langhåret men jeg er virkelig lykkelig i det skind jeg befinder mig i. Jeg har ikke tabt mig i ketosen, men er blevet mere muskuløs( læs: mere kompakt) end jeg var før, men føler mig markant sundere og friskere i min krop. Har skrevet det i mit eget indlæg om ketosen ,men det føles som en forvandling indefra og ud. Men tydeligt at det her tager tid og tålmodighed. Bruger meget tid på bøger og blogs om det her og for nogle tager det flere måneder i denne tilstand for direkte fysiske forbedringer. Men i min optik kan de ikke måle sig med den psykiske del - som jeg kan læse mig til at du også har opnået - træningsenergi uden stop- god søvn og friskhed i hovedet- Jeg føler at jeg har fundet hjem og føler mig normal. Nu kommer det - med alt det kommer større selvrespekt/forståelse og kærlighed..og i sidste ende tålmodigheden til at vide at man er på ret vej for sin krops skyld og sundhed- et meget sundere jeg. Sorry at jeg kommer til at lægge et indlæg lang kommentar - men måtte lige give den her videre til dig!!!
    Mange tanker fra Louise <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Louise,
      Du skal på ingen måde undskylde for længden af din kommentar - jeg elsker kommentarer herinde og hører gerne din historie igen og igen. Den motiverede mig trods alt til at give det et shot med den ketose og det fortryder jeg slet ikke her efter fire uger.
      Nøj, hvor har jeg også bare prøvet alt, når det kommer til kost og træning. Jeg har altid næret en dyb fascination for fitnessatleter pga. deres selvdisciplin (læs: de havde alt det, jeg ikke har med rygraden som en regnorm). MEN MEN MEN så blev jeg klogere (og meget klogere med LCHF), det er ikke min viljestyrke som er helt håbløs - jeg har i den grad modarbejdet min krop. Det er klart den skriger på fedt, når jeg har levet high protein - low fat. Jeg elsker fedt! og jeg elsker alt det, det giver mig. Jeg kommer altid til at ligne en fitnessatlet (det lader jeg min bedre halvdel med discplinen om) - jeg vil bare gerne have et helt afslappet forhold til mad og en kost jeg ved, der gør mig godt og sund. Der giver mig energi og overskud til livet. Pt. er ketosen bare bedre end den mere liberale LCHF-kost, derfor fortsætter jeg.
      Tak for dine tanker, Louise. Jeg vild med din inspiration, tak.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Selv tak og præcis min pointe med kommentaren- omend lidt lang og snirklet:0)

      Slet
  4. glemte i min lange smøre helt at tilføje, at jeg responderer rigtig godt på den rene fakir kost- dvs æg, kød, fisk , mayo, kokos og smør- intet andet, men synes det er for trist i længden. Er vist også MEGET oste og nøddeglad, men ovenstående virker rent faktisk ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er for ekstrem til mig - i hvert fald for nuværende. Forsøger med at skære lidt ned på de oste og fløden, sidstnævnte er der vist ikke er den store mæthed at hente i...
      Jeg elsker dog OST! men kokos i alle afskygninger er heller ikke så tosset.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Hvor er du sej
    jeg har aldrig holdt til mere end 2-3 uger af gangen så sniger der sig bare frugt og rødvin ind- jeg kan overhovede ikke drikke uden at ryge ud af k :(
    Og uden at lyde som en alkoholiker så kan jeg altså godt lide mine 1-2 glas fredag aften.

    Men jeg må indrømme at dine og også andres erfaringer med K gør at jeg går og leger med tanken -ikke mindst da jeg ret hurtigt plejer at ryge i k-sådan på dag 3 eller 4 og jeg har jo også en del depoter som gør at det sikkert var fornuftigt at lege med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Tak! Ja, det er jo en prioritering. Jeg drikker ikke alkohol, så der er ikke noget afsavn for mig der.
      I dag har jeg dog kigget ret langt efter jordbær - kan godt spise lidt uden at ryge ud af ketosen, men så er 500 gram mange...
      Jeg kan kun sige - go for it! Kroppen må da få øjnene op for de depoter med tiden - i ketose ved den i hvert fald det er fedtet, der er energien ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hej frk Sveske.
    Jeg overvejer lidt at gå igang med ketogen diæt. Men jeg gør det fordi det virker til at være en god ting for personer med diagnosen narkolepsi (hvilket jeg har), da det på sigt skulle stabilisere søvn/energi. Men men, jeg søger faktisk primært at tabe mig; og vil derfor gerne høre om du nogensinde kom til at se resultater mht vægttabet? Nu er det jo nogle år siden, så tænker du nok har fundet ud af det? Eller om du måske opgav fordi det blev for hårdt, før du så resultater mht. vægten? :)
    Håber du stadig har lyst til at svare på et gammelt opslag (og at du ser min kommentaer ;)).

    Mvh. Pernille

    SvarSlet
  8. Hejsa, spændende indlæg. Jeg er lige startet på ketose diæt for 9 dage siden. Det har også været en kold tyrker fra sukker, og det har vlret en hård start. Samtidig er kuren de første 9 dage en very Low calorie diæt, hvor jeg bliver fulgt af en vejleder. Det er halvt og halvt ufrivilligt, da jeg skal teste kuren i forbindelse med mit nye job. Men efter at have set og mærket resultaterne skal jeg lige love for at det er blevet frivilligt. Jeg vejede på 7 dagen 4,1kg mindre og fedtprocenten var gået 7,7 procent ned. Det skal lige siges at jeg har dyrket en del hård motion. Det har været vanvittigt hårdt, men det hele værd. Er blevet så slank og smart:D og synes generelt at jeg er pænere end jeg har været i mange måneder. Jeg har været stresset længe, og dette var åbentbart lige det kroppen havde brug for for at give slip på både fedt og ophobede affaldsstoffer. God fornøjelse. Knus Didde

    SvarSlet