søndag den 4. marts 2012

madbudget feb 2012


Inspireret af Xenias 'Mad på budget' og udfordringen hos Jane har jeg nu endelig fået sat mig ned og kigget på madindkøbene herhjemme - PUHA! Jeg har længe gemt bonnerne fra indkøbene på vores madkonto, men indtil nu ikke fået regnet dem sammen. Det er en øjenåbner, kan jeg sige jer.

For det første var der ikke mindre end 36 bonner med madvarer på - flere er dog med samme dato, men alligevel. Der er i hvert fald et indsatsområde der. Jeg vil gerne spare penge og læser flittigt tilbudsaviserne og kører flere steder. Det gør mig egentlig ikke noget at bruge ekstra tid på indkøbene, men jeg ville gerne undgå at handle så mange gange/ dage. Jeg (da det hovedsagelig er mig, som køber ind og laver mad + jeg er alene tre ud af fire uger) vil gerne blive bedre til at planlægge mine indkøb i.f.h.t. måltiderne og ikke bare købe 'lidt af det hele', som jeg typisk har tendens til. Madplan er et godt bud, men jeg spiser meget efter humør, så det med at skrive en madplan ned, tror jeg ikke fungerer. Derimod er jeg begyndt at have flere madidéer i hovedet (specielt til aftensmaden), så der er lidt at vælge imellem.

Tilbage til øjenåbneren - det samlede forbrug for februar endte på: kr. 2.415,68.

Det er altså meget, når jeg for det meste kun skal lave mad til én person! Der er i hvert fald plads til at spare der. Jeg har egentlig ikke noget beløb, jeg gerne vil lande på, men vi sætter samlet kr. 2.500 ind på madkontoen pr. måned, men det dækker også rengøringsprodukter, toiletpapir, køkkenrulle etc. Madandelen bør i hvert fald kunne komme under kr. 2.000, men hvilket som helst fald i.f.h.t. ovenstående beløb vil være fremgang.

Men hvad er der købt for pengene?
(beklager kvaliteten)

Jeg har forsøgt at dele beløbet ud på forskellige kategorier. 'Diverse' er en god rodebutik af alt muligt og ret stor i sidste måned, da jeg har suppleret vores krydderibeholdning med flere nye, da Santa Marias krydderier på glas var på tilbud. Desuden er slik (øhm...) også placeret i denne kategori. Den kategori forventer jeg derfor at kunne barberer en del af. De øvrige er der ikke så meget at sige til. Jeg er spændt på, hvordan de ser ud fremover, nu har jeg ligesom noget at holde det op imod.

4 kommentarer:

  1. Meget modigt, Sveske. Jeg synes nu ikke, at det beløb er så voldsomt, men der er selvfølgelig altid plads til forbedringer. Det bliver spændende at se, hvad marts ender på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe tak. Jeg ved ikke, hvad jeg havde ventet. Men jeg tænker bare, jeg er kun én person i husholdningen det meste af tiden. Det er jeg også spændt på...
      God søndag.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Pænt goddag, Frk. Sveske :) Jeg er også hoppet med på Janes udfordring og surfer derfor lidt rundt til de bloggere, som har efterladt et svar hos hende. Jeg synes altså heller ikke, at 2.415,68 kr. lyder af voldsomt meget for en hel måned. Jeg sidder da og får lidt sved på panden, ved tanken om, at jeg skal kunne slå det beløb ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,
      Velkommen her på bloggen. Det er en god udfordring. Jeg har som sagt ikke noget beløb, jeg sigter efter, men mener der er penge at spare, hvis jeg får lidt mere struktur på mine indkøb. OG Xenia har jo sat sig et mål på kr. 1.000. Det er lavt! Jeg vil gerne leve sundt og godt, så kan jeg barbere antallet af indkøb ned og toppen af beløbet, så jeg er jeg godt tilfreds - men det kan jo være, at der går sport i det ;-)
      God søndag.
      - frk. sveske

      Slet