torsdag den 22. marts 2012

low carb dinner #11: chicken masala



Selv om jeg var sent hjemme oven på denne uges første tur til fitnesscentret (der skal lige strammes lidt op der igen) fik jeg alligevel afprøvet en ny opskrift fra 'to try'-listen her til aften. Lækkert! Opskriften har jeg fundet hos Twin Food. Den er rigtig nem og det er helt sikkert ikke sidste gang, den kommer på menuen herhjemme.

chicken masala
(2 pers.)

400 g kyllingfilet i stimler/tern
2 spsk rapsolie
2 cm frisk ingefær
1 løg (gerne rødløg)
1 tsk gurkemeje
2 tsk chilipulver
1 spsk garam masala
1 ds tomatpuré
1 dl creme fraiche
½-1 dl yoghurt (evt. græsk yoghurt 4 %)
1 dl vand
salt, peber
limesaft

fremgangsmåde:
1) Hak løg og riv ingefær. Svits i olien til løgene er klare.
2) Tilsæt gurkemeje, chili og garam masala og lad det svitse kort. Bland tomatpuré i.
3) Tilsæt kyllingen og rør godt, til tomat-/ krydderipastaen er godt fordelt og lad kyllingen brune.
4) Tilsæt creme fraiche, yoghurt og vand.
5) Lad retten simre 10-15 min. under låg.
6) Smag til med limesaft, salt og peber.

Servér med raita af yoghurt, agurk, spidskommen og paprika samt eventuelt en sprødstegt pappadam ;-) Sådan nød jeg i hvert fald min chicken masala.

10 kommentarer:

  1. Hej frk. sveske!
    Gud har først set indlægget nu, men hvor dejligt at din version også blev god :-)

    God Påske
    Laura & Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer,
      Den blev rigtig lækker og var nem at lave, så tak for en dejlig opskrift :-)
      God påske
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Sveske :-)
    Er garam marsala en krydderiblanding? Jeg elsker indisk, men har aldrig prøvet at lave det selv, og det begynder snart at være tiltrængt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Vikki,
      Ja, det er et blandingskrydderi ligesom karry. Jeg køber oftest Santa Marias, som er perfekt til indisk og også krydrede nødder, som her: http://frksveske.blogspot.dk/2012/01/post-200-lrdagsknas.html
      Indisk er skønt og man kan sagtens undvære ris og evt. erstatte med blomkålsris eller spise retten med grønt 'on the side'.
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Tusind tak! :-) Jeg kunne godt lige bruge en god kraftig, indisk ret til at give varmen indefra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Det er indisk mad perfekt til, så lad mig endelig høre, hvad du synes ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hej Sveske. Jeg pønser på at få afprøvet denne ret i weekenden, så jeg vil lige høre: Er det den store (140 g) eller den lille (70 g) dåse tomatpure, du har brugt? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Jeg er ret sikker på, at det er den lille, da det typisk er dem, jeg har i skabet ;-)
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Jeg gik forleden dag og tænkte på, at det egentligt er mærkværdigt, at jeg ikke rigtigt har en livret. Jeg har savnet indisk take-away siden jeg startede på LCHF, og efter at have lavet denne her ret, kommer jeg aldrig til at savne take-away igen, og min nye livret er fundet! Det var SÅ lækkert. Selv den kræsne mand kunne lide det. Vi havde ikke ris, så han spiste pasta til, og det var åbenbart fint - jeg spiste dampet broccoli til, og det var intet mindre end fantastisk! I'm in love!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Sådan! Virkelig godt at høre, at opskriften var en succes hos dig. Jeg skal vist også snart have indisk på menuen hjemme hos mig.
      Glædelig Jul.
      KH
      - frk. sveske

      Slet