søndag den 15. april 2012

nutty chicken curry


Lørdagens aftensmad skulle være en nem omgang og da jeg for nylig havde set denne opskrift hos Sara blev den det nemme valg. Jeg er ikke kæmpe fan af koriander, så jeg erstattede med stødt spidskommen og limesaft. Jeg synes dog, min udgave blev ret tyk og meget peanutbutter-agtig. Retten minder på mange måder om peanutkylling bare uden de hakkede tomater og det var nok dem, jeg savnede eller en anden form for væske til at udgøre sovsen sammen med peanutbutteren eller eventuelt bare mindre peanutbutter.
Retten var dog rigtig fin i kombination med blomkålscouscousen, som jeg stadig havde en rest af.

nutty chicken curry
(2 pers.)

300-400 g kyllingfilet i tern
2 store røde chilier
2 fed hvidløg
2-3 cm ingefær
saft af ½ lime
1 spsk olie
1 spsk smør
1-2 spsk spidskommen (eller 1 bt frisk koriander)
5 spsk peanutbutter - evt. mindre
1½ dl boullion - evt. mere
1 spsk græsk yoghurt 4 %
salt, peber

fremgangsmåde:
1) Kom den ene røde chili, hvidløg, ingefær og limesaft (+ evt. 3/4 bt friske koriander) i minihakkeren og hak til en grov pasta.
2) Steg kyllingen i olie og smør, tilsæt spidskommen og svits et par min.
3) Tilsæt chilipastaen og svits yderligere et par min.
4) Tilsæt peanutbutter, boullion og yoghurt.
5) Lad retten simre ca. 10 min. til saucen bliver cremet og kyllingen er stegt.
6) Hak den anden chili i strimler (+ resten af korianderne) og tilsæt til retten.
7) Smag til med salt og peber.

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker curry! Og smagen af hvidløg, chili og ingefær sammen med lime!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også blevet stor fan af curries med hvidløg, chili, ingefær og lime i en skøn kombination.
      - frk. sveske

      Slet