mandag den 23. april 2012

kerneknækbrød a la Jane

klar til ovnen...

knasende knækbrød lige fra ovnen...

I går eftermiddag fik jeg lige lavet en portion kerneknækbrød efter Janes opskrift. De er rigtig nemme, men indebærer dog noget ventetid. Nu er der i hvert fald lækkerier til ugens snacks på lager. Det meste af portionen røg i fryseren, så de kan tages op efter behov. De skulle ifølge Jane forblive dejlig knasende og sprøde efter nedfrysning.

kerneknækbrød a al Jane
- uden mel
(20 stk.)

1 sammenpisket æg
1½ dl koldt vand
2 dl hørfrø
1½ dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekerner
2 tsk salt

fremgangsmåde:
1) Bland alle ingredienserne i en skål og lad den hvile en times tid - hørfrøene suger væske til sig og massen bliver tæt/ fastere.
2) Bred kernemassen ud på en bageplade med bagepapir med en dejskraber, lav evt. markeringer.
3) Bag knækbrødene i en forvarmet oven ved 125 grader varmluft i 2 timer.


10 kommentarer:

  1. Ej, er de ikke lækre? Jeg synes, det er de bedste kerneknækbrød. Faktisk smager de ligesom de hundedyre raw knækbrød, man kan købe fra Renée Voltaire.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Jo, de er skønne - har kun smagt et lille hjørne, men har et par stykker med i min formiddagssnack - glæder mig allerede.
      Tak for en lækker og supernem opskrift.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Frk. Sveske.
    Du har muligvis ikke opdaget det, men da jeg trak vinderen den anden dag af min Santa Maria Giveaway, var det dig der vandt. Så hvis du lige vil sende mig en mail med din adresse, så jeg kan få sendt præmien til dig, ville det være fint :)
    -Xenia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Skønt! Jeg har straks sendt dig en mail ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  3. De er nemlig rigtig lækre, de knækbrød!

    Noget helt andet er - hvordan får du de faneblade øvert på siden? Det vil jeg så gerne have til min blog, men jeg kan åbenbart ikke finde den rigtige knap at trykke på... :-( Og når jeg vælger skabelonen, viser den et billede med faneblade, så det er altså ikke den, der er noget galt med. Er du mon teknisk begavet?

    Kærlig hilsen Tatjana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tatjana,

      Det er de uden tvivl. Det er ikke sidste gang, jeg laver dem. Og der er nærmest heller ingen undskyldning, når de er så nemme.

      Jeg er iøvrigt faldet for din græskarkage - tror du måske, der kan bruges bananmos? eller har du et bud på en anden grøntsag?

      Det gør du inde uder 'Sider' i menuen til venstre på dit betjeningspanel, hvor du også kan vælge 'Status', 'Kommentarer' etc. Der kan du så vælge 'Ny side' øverst.

      Håber, det kan hjælpe dig videre ;-)

      - frk. sveske

      Slet
  4. Tak! Du er... en sveske :-D
    Uh, banankage er jo en klassiker - jeg har da vist en opskrift liggende, som jeg snart skal have afprøvet! Jeg har et par kageopskrifter, hvor jeg bruger søde kartofler, men jeg er sikker på, at f.eks. gulerod og pastinak også kan gøre det - det vigtigste er jo den søde smag. Jeg har i øvrigt også brugt hele, langtidskogte appelsiner.
    Glæder mig til at følge dine eksperimenter.

    Kærlig hilsen Tatjana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, det siger min mor også - deraf 'navnet' ;-)

      Ja, det kan være jeg venter på den så ;-) Jeg er også vild med banankage, men vil også gerne bage med grøntsager.
      Tak og ilm. Jeg læser også ivrigt med hos dig.

      - frk. sveske

      Slet
  5. Hold KÆFT (undskyld mit danske), hvor er de go'e!! De overstiger langt mine forventninger. Uhmm! Tak for dét :-)
    Kh. Katrine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      Sikke en skøn tilbagemelding :D
      Selv tak da, det glæder mig, at de falder i smag.
      God dag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet