torsdag den 19. april 2012

'7 dage uden korn' gennemført - hvad så nu?

Som lovet kommer her en opsamling på min udfordring '7 dage uden korn'. Udfordringen blev gennemført i går, men det betyder ikke, at kornene i dag er tilbage i min kost. Tværtimod!

Dagene er faktisk fløjet lidt afsted, særligt her efter weekenden. Syv dage er jo heller ikke lang tid og en overskuelig udfordring, hvilket også var en af grundene til, at jeg tog imod den fra Jane. De første par dage bøvlede jeg med hovedpine, som jeg ved følger med at gå sukkerfri. Havde jeg 'kun' droppet kornet, havde den nok været mindre udpræget, men jeg ville gerne have dem ud sammen. Jeg kan ikke sige mig fri for sukkertrang (hurra! for nøddeknas og choko-nøddecreme), men den er aftagende og jeg er SÅ glad for alle de lækre alternativer der er.
Det er blevet et mantra for mig at se muligheder frem for begrænsninger. Der er et hav af lækre ting, som jeg får det meget bedre af at fylde mig med frem for sukker og korn. Det er i hvert fald noget, jeg gerne vil give videre til alle jer derude, som måske gerne vil leve sundere.

Der er fulgt masser af positive konsekvenser med ved at være korn- og sukkerfri. Jeg har fået en bedre mæthedsfornemmelse, min krop føles lettere og den oppustede fornemmelse er væk. Jeg har smit cirka tre kilo i løbet af den forgange uge - hovedsageligt væske (grundet stort carb-indtag forinden).

En anden positiv ting, som faktisk har overrasket mig lidt, er at jeg ikke har været så 'flad' og 'energi-forladt', som jeg måske lidt havde frygtet (dårlig søvn har trukket lidt den anden vej et par dage). Jeg forsøger at være aktiv i min fritid og besøger ofte fitnesscentret. I den forbindelse hører man typisk, at det ikke er god idé at skære kulhydraterne helt væk, da der skal være energi til træning. Energien til min træning har dog været den samme, som da jeg spiste lidt korn. Nu er det jo heller ikke kulhydrater generelt, jeg har skåret væk, men kornet som typisk er den store synder. Og jeg har ikke savnet kornet.

I øvrigt er al min sukkerfri sodavand også røget ud de sidste 6 dage - det der aspartam gør ikke noget godt for min krop, så den vil jeg også gerne holde ude for good. Som I har set i løbet af dagene drikker jeg en del egekilde i stedet. Rent vand kan godt blive lidt kedeligt i længden.

Fedtet er min nye bedste ven. Olieshot, kokosolie til stegning, smør til bagning, koldpressede olier til salater og OST i alle former. Planen om et olieshot efter aftensmad for at komme uden om aftensnack'en gik dog fløjten - måske den skulle på banen?
Fedtet hjælper til at stabilisere blodsukkeret og det er nok hovedsagen til, at jeg ikke har haft cravings efter alt det med korn i. Skønt!

Jeg er blevet glad for at være kornfri (og sukkerfri). Derfor har jeg planer om at fortsætte, men som skrevet forleden, så satser jeg på 80/20 (skal jo være realistisk). Desuden vil jeg gerne fortsætte min maddagbog uden korn her på bloggen frem til de 14 dage - håber I vil følge med. Jeg gør det dels på grund af jeres mange positive tilbagemeldinger, inspirationen i indlæggene og jeg kan holde mig selv op på de sunde alternativer. Samtidig er syv dage 'så kort' en periode, når der er tale om at ændre vaner. I den forgangne uge, har jeg heller ikke mødt de sociale udfordringer som mad ude og lignende (det har været planlagt med fuldt overlæg). Søndag kommer den første store udfordring, da den står på café-brunch med min veninde. Jeg skal nok dele med jer, hvordan det går (det bliver nok der, jeg udnytter 80/20).

Overvejer du at blive kornfri, så kan jeg kun opfordre dig til at tage 7 dage til en start og mærke alle de postive konsekvenser, som følger med. Først, når det er afprøvet, kan man afgøre om det er den kost, der virker for ens krop. Jeg er overbevist - jeg har det bedre uden korn og sukker - humøret og den dejlige følelse af en sundere og lettere krop vinder.

Hvad siger I til fortsat at kigge med i min maddagbog uden korn?

Du kan læse dagbog fra udfordringens 7 dage her: dag 1, dag 2, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6 og dag 7.

26 kommentarer:

  1. meget gerne :-) Det er interessant at følge med :-)

    SvarSlet
  2. Jeg følger MEGET gerne med.
    Det er jo super inspirerende at se, hvad du finder på:-)

    Spændende indlæg! Er helt sikker på, fedtet er
    en stor hjælp. Hvordan tackler du dem, der ikke mener, man kan træne uden korn? Fordi jeg hører det hele tiden, kan jeg ikke undgå at komme i tvivl, og jeg træner jo også en del.

    /Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine,

      Dejligt og ilm. Jeg er også en ivrig læser hos dig ;-)

      Tackler og tackler, jeg har heldigvis ikke nogle som møder mig med det face2face. Der bare SÅ mange meninger om kost. Jeg har tidligere skåret ned på kulhydraterne, men det åd energien og jeg var træt og irriteret. Det er her fedtet er redningen, er jeg sikker på.

      - frk. sveske

      Slet
  3. Du har inspireret mig til at forsøge 7 dage uden korn( og forhåbentlig sukker).. Jeg skal prøve det, bla pga min allergi. Burde også forsøge mig uden mælke produkter, men.. En ting ad gangen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja,
      Det er jeg virkelig glad for at høre! Fedt, du også har lyst til at kaste dig over det. Mælkeprodukterne ville jeg være ked af at undvære.
      Go for it og lad mig endelig høre, hvordan det går ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg er på 4 dag uden korn og sukker og er ovre den værste trang.. Meget gerne flere indlæg det har været til stor hjælp :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan! Godt gået.
      Dejligt, det glæder mig at høre, at mine indlæg har hjulpet dig.
      - frk. sveske

      Slet
  5. Hej Frk Sveske...
    Jeg har læst dit indlæg med meget stor interesse og tror du vil finde min blog meget anvendelig og interessant, fordi jeg lever nemlig af stenaldermad dvs heller ingen korn, sukker, stivelse og kulhydrater. Heller ingen ost, som du spiser.
    Jeg vil med glæde følge dit kornfrie indslag.
    Linket til mit indlæg i dag som omhandler hvorfor jeg startede på stenaldermad og hvad det gør for mig er http://kunstnerkram.blogspot.com/2012/04/kiloene-rasler-af-mig-nar-jeg-spiser.html

    Undskyld det grimme link, men jeg kan ikke se hvordan jeg ellers skal sætte det ind.

    Jeg glæder mig til at følge dig...

    @Maja - jeg ville gerne høre hvordan det går med din allergi..Det er spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej KK,
      Dejligt dejligt!
      Jeg lurede den lige i går, så kigger med fremover.

      Jeg ville også gerne have kiloene til at rasle af så måske du kunne komme et eksempel på din daglige kost.

      Jeg har ikke planer om at droppe mælkeprodukterne helt, men skære ned kunne en mulighed i hvert fald for en periode. Jeg er lidt nysgerrig omkring det med ingen kulhydrater og stivelse - det er vel 'low carb', da der er lidt i nogle grøntsager. Kartofler, pasta, ris, diverse meltyper samt sukker er ude og jeg har heller ikke spist tørrede bønner eller linser den seneste uge - er disse udelukket på stenalderkost?
      Det eneste jeg ved om stenalderkost ud over ingen korn, sukker, stivelse og kulhydrater, er at man undgår forarbejdede varer, hvilket jeg også selv er mere og mere opmærksom på - men det har ikke været et 'must' for mig. Det er vel også noget med store bøffer?

      Dejligt du vil følge med fremadrettet.

      - frk. sveske

      Slet
  6. Ja jeg er også spændt på at se, hvad der gør ved min krop! Jeg får akupunktur ved siden af, så er spændt på om det hjælper og om jeg kan gå igennem sommeren uden medicin :) jeg håber!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nårh, gid det kunne tage min eksem...
      Glæder mig til at høre, hvordan din krop reagerer.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Det får mig til at tænke på, at jeg har en veninde som havde meget slem eksem, som lægerne ikke rigtig vidste hvad dig skulle gøre ved, hun gik til en homøopat. I dag har hun ikke skyggen af eksem :) Tænkte jeg lige ville give rådet videre..
      Jeg er også spændt på, om jeg mærker nogen effekt af det! Håber at jeg er lige så sej som dig og kan gennemføre det.

      Slet
    3. 7 dage er en overskuelig periode, så kast dig ud i det, hvis du ikke allerede er startet?
      Okay, måske jeg skulle på jagt efter sådan en homøopat - tak for rådet.
      - frk. sveske

      Slet
    4. Yes er startet i dag :) Heldigvis går jeg hjemme, så har tid og mulighed for, at bruge godt med tid på frokosten. Har allerede planlagt en omelet med masser af grønt.. He he

      http://www.homeopati.dk/ du får lige et link, så kan du læse om det:)

      Slet
    5. Sådan! Godt udgangspunkt. Planlægning er min vej. Næste måltid er stortset altid på plads.

      Takker, det kigger jeg nærmere på ;-)

      - frk. sveske

      Slet
  7. Maja, hvad har du allergi overfor ? Hvor fedt med akupunktur. Jeg har så meget respekt for dem der gør noget ved deres skævheder, f.eks allergi.

    SvarSlet
  8. Jamen Hund, kat, pollen, birk, støvmidder osv.. pollen er klart det værste!

    SvarSlet
  9. Maja - jamen så kan du da nærmest ikke være nogen steder. Haha, nu klør min næse.

    SvarSlet
  10. nej, det er også et stort problem. Jeg tror og håber på, at jeg kan gøre noget igennem min kost, sammen med akupunkturen..

    SvarSlet
  11. Jamen, sikke en succes! Tillykke igen, Sveske, med de syv kornfrie dage. 3 kilos væsketab lyder af meget, synes jeg. Jeg ville overveje at se det som et tegn på, at der findes noget i din "almindelige" kost, som din krop har udviklet intolerance overfor. Det kunne f.eks. være gluten - eller aspartam ;-). Når der er mad, vi ikke tåler, svarer kroppen igen med væskeophobninger.

    Det er også rigtigt, at fedtet er din nye energikilde. Kroppen kan ikke udvinde energi af protein, og det er derfor, man føler sig så udmattet, når man forsøger at gå low carb og low fat på en gang. Det virkelig den dårligste kombination af dem alle.

    Og PS: I en cafe brunch er det nemt nok at navigere uden korn. Æg, bacon, oste. What's not to like?! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,

      De tre kilos væske skyldes store indtag af kulhydrater i form af brød & kage op til, så udgangspunktet var højt. Men jeg føler godt nok stadigvæk, at der er en del væske.
      Hvor undgår du ellers gluten ud over kornet? Aspartam er også ude, igen light sodavand de sidste 7 dage.

      Ja, fedtet er redningen, men nu står jeg lidt der, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal 'skære' i, for at fortsætte vægttabet. Mindre kage er nok den oplagte, men for mange udelukkelser og jeg er bange for at den gode linje knækker for mig.
      Eller måske, der skal skrues op for proteinen?
      Har du nogle erfaringer?

      Mht. brunchen er det også min tanke, selv om jeg stadig mangler at lære den der med bacon.

      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg har ikke de store erfaringer med vægttab. Hvis min kost begynder at skride, starter det tit med, at jeg spiser for mange nødder. Så det kan måske være en idé at bytte nogle af nødderne ud med noget andet. Men det er en vigtig pointe, du har, med at du ikke skal tage for mange store skridt på en gang. Mit bedste bud ville være at glemme vægttabet i en stund og fokusere på at lære din krop og den signaler at kende. Jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort, men vægttab (og vægtvedligeholdelse) er bare så meget mere end hvad du putter i munden.


      Gluten findes skjult i en masse ting, primært forarbejdet mad, som færdiglavede saucer, færdigmad i det hele taget, kødboller/frikadeller, slik og øl. Det er faktisk ikke en stor kunst at navigere udenom dem ;-)

      Slet
    3. Hej Jane,

      Det er også lidt det, jeg er kommet frem til. Nødderne skal klart skæres lidt ned, så der er jeg begyndt at tænke i andre snacks. Små skridt er vejen frem og du har helt ret - det er meget mere end hvad jeg putter i munden. Har tendens til at stresse over det og det gavner ikke, nej hindrer det nærmest. Jeg vil i stedet lære min 'nye' kost at kende og hvordan den påvirker min krop.

      De gluten-kilder du nævner er faktisk ikke en del af min kost, i hvert fald begrænset til lidt krydderiblandinger, som måske indeholder gluten, kødboller laver jeg selv og tilsætter ikke mel el. lign. Slik - ja, jeg er stadig sukkerfri ;-)

      - frk. sveske

      Slet
  12. Hvor er det pragtfuldt at dele - dele erfaringer - der kan inspirerer og give støtte...
    Just go ahead and keep going...
    Pragtfuldt<3

    Ha en monstergo mandag
    fra

    Ibbyheart

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ibbyheart,

      Sikke en fantastisk hilsen ;-)
      Skønt, du kan lide min blog, det varmer. Helt vildt! Mange tak, sødt af dig.

      Rigtig fantastisk mandag til dig!
      - frk. sveske

      Slet