søndag den 22. april 2012

kødboller med basilikum, feta & pinjekerner


Aftenens kødindslag blev en gang kødboller ud fra ingredienserne på lageret. Jeg købte i går frisk basilikum, til en anden opskrift, som skal afprøves en af de kommende dage, men den kunne jeg godt nippe lidt af. Feta og pinjekerner går godt med basilikum og lidt soltørrede tomater ville også have været godt - men det havde jeg ikke lige på lager. Det blev til en gang kødboller efter nedenstående opskrift.

kødboller med basilikum, feta & pinjekerner
(2 pers.)

300 g hakket oksekød
1 æg
½ løg
1 fed hvidløg
1 spsk smuldret feta
1 spsk pinjekerner
2-3 spsk grofthakket frisk basilikum
2 måleskeer HUSKfiber
2 tsk urtesalt
salt, peber
kokosolie til stegning

fremgangsmåde:
1) Rist pinjekernerne på en varm pande, afkøl og hak dem.
2) Hak løg og hvidløg fint.
3) Hak frisk basilikum groft og smuldr fetaen.
4) Bland alle ingredienserne i en skål og lad farsen hvile en halv time.
5) Steg kødbollerne på en pande i kokosolie.Evt. blot brun dem kort og steg færdig i ovnen.



6 kommentarer:

  1. Hej frk. Sveske
    De ser lækre ud, tror du, de kan fungere med kyllingekød?
    Og hvordan gik brunchen i dag, det er jeg så spændt på at høre?
    /Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine,
      Det tror jeg sagtens. Overvejede jeg også, da jeg ikke var sikker på, jeg kunne nå at tø oksekød. Hvad er egentlig grunden til, at du ikke spiser oksekød?
      Det gik fint, for vi valgte en stor salat med kylling frem for buffet - da vi ikke kunne få plads, hvor vi ellers havde planlagt at spise brunch. De havde dog også brunch buffet, hvor vi var - men den var ikke så indbydende og med stor vægt på BRØD. Det var lige mit held i går ;-) Og det var nemt nok at holde sig fra det brød, der fulgte med salaten.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej igen!

    Simpelthen så godt klaret! Sejt:-)

    Så vil jeg prøve dem med kylling! Jamen, det er en kombination af, at jeg ikke bryder mig om det og har svært ved at tåle det. Altså ikke sådan at jeg får en allergisk reaktion, men min mave kan ikke rigtig kapere det.
    Og så har jeg det generelt lidt svært med store stykker kød, fordi det minder mig om, at det er dyr jeg spiser (er lidt mærkelig på den front:))
    /Trine

    SvarSlet
  3. Hej Trine,

    Tak, tak og lige over ;-)

    God idé - lad mig endelig køre, hvordan de bliver.
    Okay, jeg elsker en god rød bøf (laver det dog ikke selv) og bruger da også hakket oksekød i min daglige madlavning. Til gengæld spiser jeg ikke svinekød bortset fra lidt lufttørret skinke og en sjælden gang spegepølse/ pølse (og nej, jeg er ikke muslim) - bryder mig ikke smagen. Synes bestemt ikke, du er mærkelig.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  4. Hej frk. sveske.
    Så er jeg på min første dag uden korn. Jeg har i aften lavet din blomkåls couscous med disse kødboller til. Nøj, hvor det smagte skønt. Selv kæresten er med på vognen, så skønt. Jeg kom sådan til at tænke på om du har tabt dig efter du er startet på denne "stenalderkost"? Jeg kan se, at du får meget fedt (ost, nødder osv.) Jeg har ikke behov for at tabe mig, tvært i mod, men jeg døjer med en manglende energi, føler mig tung i kroppen, oppustet og utilpas - meget ofte!

    Jeg er spændt på hvad denne kost ændring kommer til at fungere for mig. Det lyder som om det har hjulpet dig rigtig meget.

    Glæder mig til at høre fra dig. Jeg læser med på din blog hver dag og dine billeder af dine måltider giver mig så meget motivation og lyst til at prøve nyt. Det er så sjovt at læse.
    MVH Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina,
      Mange tak for din skønne kommentar.
      Dejligt, du også har fået lyst til at eksperimentere med en kornfri kost og kan bruge min blog som inspiration. Min kost kan vist ikke kvalificere sig som 'stenalderkost', da jeg spiser masser af mælkeprodukter. Dem vil jeg nødig undvære... Jeg tabte en del væske over den første uge, men i denne uge er vægten stortset uændret. Jeg prøver ikke at fokusere på vægttab, men på 'at leve sundt' og byde min krop det, som gør den godt. Jeg tror på, at kost og appetit regulerer sig over tid.
      Jeg tror ret sikkert, at du vil føle sig lettere, mindre oppustet og få mere energi ved at droppe kornet. Glæder mig til at høre, hvordan det går.
      Endnu en gang tak for alle roserne - det er skønt at vide, du bliver inspireret herinde.
      - frk. sveske

      Slet