torsdag den 26. april 2012

dag 14 ugen korn = 2 uger!

morgenmad:
1 pandekage uden mel (appelsin/vanille) med mandelsmør + 1 spejlæg med ost

formiddagssnack (to go):
1 pandekage uden mel (appelsin/vanille) med crunchy peanutbutter

frokost (to go):
cherrytomater (ligger under spinaten) + gulerødder

eftermiddagssnack (to go):
ristede mandler + tørrede gojibær

aftensmad:
omelet med spinat og ost, fyld af peberfrugt og rødløg 

aftensnack:
1 rødbedemuffin

I dag er der så gået 2 uger med en kost uden korn og sukker. Kornet har jeg ikke de store problemer med at undvære. Men har kæmpet lidt med sukkertrang i dag, så der er røget lidt choko-nøddecreme og tre stykker mørk chokolade uden tilsat sukker indenbords. Et olieshot havde nok været på sin plads i stedet, men hvem tager lige olien i køleskabet, når hovedet har lyst til chokolade - det gjorde jeg i hvert fald ikke i dag. Jeg tror stadig på, at den her kost uden korn vil fungere for mig på lang sigt.

Derfor sigter jeg pt efter at ramme de 21 dage, som efter sigende skulle være den tid, som det kræver at ændre en vane. Sagt på en anden måde, man skal sige 'nej tak' til for eksempel sukker 21 gange i streg for at ændre en vane - siger man 'ja tak' gang nummer 17, så starter de 21 gange forfra. Der er ikke noget sige til, at det er svært at slippe ud af de gamle vaner. Det med at udelukke korn giver en del undren fra folk omkring en, da korn normalt udgør en stor del af den danske kost. Jeg har heldigvis ikke været i de sociale sammenhæng, hvor jeg har været tæt på at sige 'ja tak' og den indre dialog om 'ja tak' eller 'nej tak' er stærkt nedadgående. Det er et KÆMPE plus, da det altid har været et issue for mig.

Fredag venter der lækker mexicansk mad ude med kæresten. Det betyder, at jeg får korn på tallerkenen, men det må så blive første gang, jeg benytter mig af min 20 procents-buffer. Der hører altså en tortilla til, når der skal spises på mexicansk restaurant ;-)

Nu har jeg skudt dag 15 i gang - rigtig god torsdag til jer derude.

14 kommentarer:

  1. Det er simpelthen SÅ sejt gået!!Hvordan med vægten, går den stadigvæk ned? Jeg er på min 7 dag, og synes det går forbavsende godt:) Min sukkertrang forsvandt ligesom af sig selv, ved ikke om det har en sammenhæng!? Dog har det været en stor udfordring at spise mere fedt, har stadig min "angst" for den,og især nu da jeg desværre ikke må træne pga. diverse skader.. :(
    Men min mave har det jo helt fantastisk uden korn!

    SvarSlet
  2. Hej Maja,

    Mange tak, jeg er også selv lidt stolt - havde jeg ikke lige regnet med, da jeg startede.

    Jeg tror klart, der er en sammenhæng mellem ikke at spise korn og sukkertrangen - hvis det er det, du mener. Min sukkertrang kan 'sidde' lidt i humør og i hovedet - for i virkelig hedden har kroppen ikke brug for det og det er ikke stærke cravings. Der er bare lidt regnorm i min rygrad nogle dage og der trøster jeg mig så bare med, at jeg holder mig til det kunstigt søde og light sodavanden stadig er ude!

    Jeg spiser godt nok en del fedt - det er nok der, der skal skæres lidt for at kunne smide kiloene. Vægten er faktisk den samme som efter første uge, så der ryger vist lidt for mange nødder, nøddecreme, smør og fløde indenbords og/eller for lidt protein. Der skal vist mere kød på menuen. Den har stået meget på æg i den seneste uge grundet lidt tidsmangel i køkkenet.

    Hvordan er det gået med din vægt efter en uge uden korn og sukker? Skønt maven er bedre. Det er min også, men der er noget vej til en flad mave ;-) så jeg fortsætter.

    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Min vægt er den samme, hvilket irriterer mig helt vildt, øv! Jeg burde også prøve at udelukke mælk og sådan, da det muligvis ville hjælpe på min allergi, det er bare svært.., da jeg elsker ost og kaffe med mælk :)
    I forhold til sukker, så falder jeg ds også i de sukkerfrie alternativer, dog kan jeg styre mig langt bedre nu, end jeg kunne før.. Dog hygge spiser jeg lige lovlig meget, og det er der ikke plads til, når man ikke må træne.. :(

    Men har besluttet at jeg fortsætte uden korn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Maja,

      Afhængig af udgangspunkt, tror jeg, at kroppen skal vende sig til den nye kost og måske derfor 'holder på' det den har indtil den lige finder ud af, hvad der foregår. Det er lidt min filosofi ;-)
      Uh, hyggespiser - det er jeg også slem til. Jeg træner, men det frustrerer mig, at man ikke kan se på min krop, at jeg træner/ bruger den så meget. Det er her jeg håber, at en kost uden alle kulhydraterne i form af korn og sukker kan hjælpe mig.
      God beslutning.
      Og dejligt, du følger med herinde og kommer med input. Bliv endelig ved med det ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg synes altså virkelig at du klarer det flot! Især er jeg imponeret over, at du får trænet så regelmæssigt som du gør. At du holder dig til dit mål uden korn og sukker er virkelig også sejt, og at du så samtidig gør det med en kost der ser langt mere appetitlig og lækker ud end de fleste andres er jo bare et kæmpe plus! Du viser virkelig, at det ikke behøver at være kedeligt at leve sundt - og tak for det :)Jeg elsker dine daglige indlæg om, hvad du har spist i løbet af dagen - det er lidt hyggeligt, og samtidig inspirerende at følge med i.
    Faktisk blev jeg så inspireret at jeg også havde lyst til at skulle have de famøse pandekager til morgenmad i dag. Men det gik bare helt galt da jeg prøvede at lave dem i går aftes :( dejen nærmest kogte da jeg hældte den på panden, og den ville slet ikke hænge sammen, hvilket gjorde det umuligt at vende den. Det endte med at blive "pandekage røræg" som jeg så til sidst kunne presse sammen så det lignende en klatkage :/ samtidig havde jeg tænkt at jeg lige ville lave en lille portion mandelsmør eftersom jeg er løbet tør for peanutbutter. Jeg har selv lavet peanutbutter før - det var så nemt, men det gik da helt galt med mandelsmøret! Endte med noget der minder om en lille klump hård, usødet marcipan.. Så i aften må jeg i køkkenet og lave bananklatter - dem ved jeg virker ;)

    Hav en rigtig dejlig dag :)

    - Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna,
      Tak for roserne. Skønt! Du kan lide bloggen og de daglige indlæg. Er også selv blevet glad for, for så bliver min kost officiel og jeg holder af at sætte lidt ord på dagen, der er gået - det er blevet min form for dagbog. Jeg håber, jeg kan fortsætte med at inspirere dig ;-)
      Puha, det var da træls med pandekagerne og smøret. Hvilken af opskrifterne brugte du. Havde du fiber nok i? Evt. lad dejen hvile 10 min. inden du bager pandekagerne og blive den lidt for tyk, så gør en skvat fløde underværker. Desuden skal der godt med kokosolie på panden og hold øje med temperaturen, for lige pludselig bliver de sorte. Når det ryger rundt i kanten er de klar til at vende. Jeg må tit hjælpe min spatel ind under pandekagen, da den kan hænge lidt i. Måske, det kan hjælpe dig lidt? Ellers er bananklatterne også et hit!
      Jeg har endnu ikke kastet mig ud i hjemmelavet nøddesmør, da jeg ikke ejer en foodprocessor (årh, endnu et af ønskerne til den dag, jeg får et større køkken).
      Dejlig torsdat til dig også ;-)

      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg prøvede også "Pandekager uden mel" igår aftes, og jeg havde samme problem. Til sidst lavede jeg også bare klatter :)

      Men de smager fantastisk, og alle mine kollegaer var meget misundelige i formiddags :)Jeg spiste dem sammen med syltetøj(godtnok med sukker i), banan og ananas til.

      - Sarah
      slankeeventyret.blogspot.com

      Slet
    3. Hej Sarah,
      Det er da noget øv. Godt, du kunne få den bagt i nogle mindre klatter i stedet og nyde dem foran kollegerne i dag :-)
      - frk. sveske

      Slet
  5. Det var din første opskrift - den med kanel jeg prøvede (undlod dog sukrin, da jeg ikke helt har fået sat mig ind i, hvad det er endnu). Men det var da et super tip at prøve at lade den stå og trække lidt. Det vil jeg prøve næste gang :)
    Hehe godt at høre at jeg ikke er den eneste der ikke kan finde ud af at få dem til rigtige pandekager :) var godt nok lidt nedslået over det i går! Men tak for tippet frk. Sveske! Håber på et "Dag 15" indslag senere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna,
      Håber, du vil forsøge en anden god gang.
      'dag 15 uden korn' is coming up ;-P
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hej (:
    jeg er ny læser her på din blog - og hold da op hvor er den bare FED (: - jeg træner rigtig meget med henblik på konkurrence næste år - så derfor skal maden være meget sund og struktureret (og det bliver nemt lidt kedeligt) men sikke nogle super lækre opskrifter du har her på siden - dem skal jeg da helt sikkert prøve af :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Luise,
      Velkommen på bloggen.
      Lyder som et spændende projekt. Jeg har selv været tilskuer til flere omgange af DM i fitness & bodybuilding og min kære kæreste har da også stået på scenen en enkelt gang ;-)
      Dejligt, hvis du kan finde lidt sund inspiration herinde - for det skal nemlig være sjovt at være sund.
      - frk. sveske

      Slet
  7. wow de frø-knækbrød smager godt, av.. og så med nøddecreme på!:/ Hehe..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja,

      Ganske rigtigt. De er vildt gode. Har altid elsket kerner og de knækbrød er bare kerner uden korn, som de ellers følges med - det er toppen! Nøddecreme løfter alt!

      God fredag,
      - frk. sveske

      Slet