fredag den 13. april 2012

fredagskagen: glutenfri squashkage


Fredag = weekend = kage!
Jeg valgte i hvert fald at tage hul på weekenden med en kage. Jeg modtog jo i tirsdags det lækre fiberrige og fintmalede kokosmel fra rawandmore.dk. Det måtte jeg afprøve i denne lækre opskrift fundet hos Eva.

det lækre kokosmel

nogle af de øvrige lækre ingredienser

glutenfri squashkage
(hjerteform eller lille springform)

3 æg
2-3 spsk Sukrin+*
50 g smeltet smør
1 dl piskefløde
1 dl kokosmel - det fintmalede og fiberrige (kan købes her)
1 tsk bagepulver med top
2-3 tsk kanel**
150 g groftrevet squash
en håndfuld grofthakket pecannødder, valnødder eller hasselnødder - evt. et mix af flere

*jeg vil supplere med lidt agavesirup næste gang
**evt. mere, hvis du er vild med kanel som jeg

fremgangsmåde:
1) Pisk sødemiddel i æggene (i hånden).
2) Tilsæt smeltet smør og fløde.
3) Bland kokosmel, bagepulver og kanel sammen og tilsæt til æggemassen - lad den hvile kort.
4) Vend squash og nødder i dejen.
5) Hæld dejen i en hjerteform eller lille springform.
6) Bag kagen ved 175 grader varmluft i 35 min.

den rå kage

og den færdige kage

lækker svampet squashkage

perfekt til sen eftermiddagshygge på sofaen

8 kommentarer:

  1. Hvad er den endelige dom så ? Foretrækker du kokosmel frem for mandelmel ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, jeg ved ikke, om jeg foretrækker den ene frem for den anden, men den her kage har virkelig en god konsistens og dejlig fugtighed.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Uhm. Skal virkelig have bestilt der kokosmel! Er bare lidt ærgerlig over den høje fragtpris på siden.
    /Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må du have investeret i.
      Den er også lidt høj - det gælder om at samle lidt flere ting og forkæle sig selv med.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg har bagt den i dag og synes den er rigig lækker! Især, med et tykt lag osteglasur på toppen ;0) Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,
      Det lyder godt.
      Hvordan har du lavet din osteglasur?
      Min er også blevet nydt med cream cheese på toppen ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  4. Osteglasuren er rørt sammen af flødeost naturel, smør og stevia og det harmonerer perfekt i smagen til denne kage! Mums ;o) Men det er måske det samme som din creme cheese?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det faktisk og jeg er også vild med den kombination :-) Skøn weekendkage.
      - frk. sveske

      Slet