onsdag den 7. maj 2014

quick LCHF ristebolle


Det er tough cookie at vende tilbage til hverdagen, siger jeg fortsat eller allerede på dag to. Derfor prøver jeg at lytte og tage 'migtid' = kæresten er sendt til træning og jeg slapper af i selskab med Grey's Hvide Verden og bloggen. 
Hvad laver du, når/ hvis du trækker stikket?

Dermed er der tid til at dele endnu et af de indlæg, jeg er bagud med fra ferien...
Ferien skortede ikke på brøderstatninger - jeg ved ikke, om det var det forestående farvel til ost og smør, som skabte cravings efter brød (under smør og ost) - men i hvert fald fik jeg afprøvet et par gode erstatninger for det traditionelle brød med korn. 

I de gode gamle dage som brødspiser nød jeg gerne en ristet grovbolle med smør og/ eller ost. Den der sprøde overflade og skønne duft af brød, elsker jeg. Og skal jeg nævne noget, jeg savner på LCHF-kosten så må det nok også blive det sprøde brød. Så da Anne delte denne lækre ristebolle og hævdede at den kunne blive sprød af en tur på brødristeren - ja, så måtte den påstand helt sikkert efterprøves. Bollen bliver vitterligt noget nær det sprødeste LCHF-brød, jeg har fået. Bollens konsistens er ret fast i det og det hjælper helt sikkert til at få en sprød overfalde, når den ristes.

Den kan helt sikkert anbefales til at stille cravings efter det sprøde brød, når man lever efter LCHF-principperne. Desuden er bollen virkelig nem og hurtig at lave - den bages nemlig i microovnen på bare 2 minutter i microovnen.

 

quick LCHF ristebolle
(1 stk.)

1 æg
1 spsk smeltet smør/ kokosolie (kan udelades)
2 spsk hjemmemalet mandelmel
1½ spsk sesamfrø
1 tsk fiberHUSK
½ tsk bagepulver
1 nip salt
lidt grofthakkede valnødder/ pecannødder eller hele solsikkekerner (kan udelades)

fremgangsmåde:
1) Pisk alle ingredienserne godt sammen i en stor kop eller lille skål.
2) Bag bollen ved fuld effekt 2 min. i microovnen.
3) Lad bollen hvile kort i skålen, inden den vippes ud på en bagerist til afkøling.
4) Del bollen på midten og rist den sprød på begge sider på brødristeren.


tip!
Nyd bollen med tandsmør eller en god fed ost.





...enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar