søndag den 18. maj 2014

whole30 | 30 dage med hel & ren kost


For snart to uger siden smed jeg mælkeprodukterne ud af min kost og den forbindelse overvejede jeg faktisk Whole30, men mundfulden ville blive for stor oven på ferien og med turen tilbage til hverdagen, var min vurdering.

MEN... da Vikki (med flere) før weekenden postede sine Whole30-planer, og flere gik med på at spise efter konceptet fra i morgen, mandag og de næste 30 dage, så blev jeg fristet til også at springe ud i det. Dermed tager jeg i morgen hul på 30 dages Whole30 (læs: wish me luck).

Inden opstarten har jeg klikket den del rundt op whole30.com, hvor der er masser af god og relevant information i forhold til Whole30.

Helt kort går det ud på at spise hel og ren mad i 30 dage - det vil sige rigtig mad uden diverse tilsætningsstoffer. Desuden udelukkes de fødevarer som oftest er dem, der kan bringe ubalancer i systemet - altså ingen:
  • mælkeprodukter
  • kornprodukter
  • bælgfrugter inkl. peanuts (grønne bønner undtaget)
  • sukker
  • sødemidler
  • soya-produkter 
  • alkohol
  • fødevarer med ingredienser, der ikke kan udtales.
I stedet skal kosten baseres på kød/æg, masser af grøntsager, gode olier/ ghee, lidt nødder/ kerner/ frø og evt. lidt (rod-)frugter.
Desuden er det ikke 'tilladt' med paleoficerede dessert, brøderstatninger og lignende, da hele pointen med konceptet derved ligesom går tabt. 

Efter Whole30-princippet spiser man tre hovedmåltider og ingen snacks. Hovedmåltiderne bør består af:
  • 1-2 portioner protein på størrelse med din håndfalde (uden fingrene)
  • 1-2 portioner fedt på størrelse med din tommeltot
  • resten af tallerkenen fyldes op med grøntsager
Måltiderne bør være så store, at du kan holde dig mæt mellem måltiderne. På træningsdage suppleres der med et lille før-træningsmåltid bestående af protein og fedt samt et efter-træningsmåltid med protein og kulhydratrige grøntsager.

Måltiderne bør desuden indtages uden mobil, PC, tv, bøger eller lignende forstyrrende elementer (læs: av av, den var værre).

I forbindelse med udelukkelsen af forstyrrende elementer, så bør du heller ikke veje dig i løbet af de 30 dage. Personerne bag konceptet opfordrer dog til, at du vejer dig før og efter, derved kan effekten tydeliggøres, inden kosten måske skal revurderes igen.

Undervejs gælder det om at spise rigtig mad og nyde den!

God Whole30!


tip!
Til mine indlæg undervejs har jeg lavet en 'whole30'-etiket, så du nemt kan finde de relevante indlæg, hvis du også skulle få mod på at kaste dig ud i 30 dage med hel og ren kost.

10 kommentarer:

  1. Lyder virkeligt spændende og alligevel ikke helt nyt, men alligevel sat ind i et nyt og bedre system.
    Jeg er meget enig.

    Men husk mave- og tarmsystemet har brug for balance, for at hele kroppen fungerer.
    Lige nu har vi en giveaway på bloggen, til gavn for netop dette:
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/05/duolac-give-away-og-vinder-af-fars-dags.html

    Virker linket ikke, så tryk på mit navn. Du er meget velkommen til at deltage:-)
    Lasse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lasse,
      Det er nemlig ikke helt nyt og alligevel - jeg har kun udværet mælkeprodukterne i små to uger, så der skal stadig tilpasninger til og kreativiteten kommer på prøve.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hvor er det bare fedt, at du sådan springer ud i det!
    Jeg sidder med en blanding af sommerfugle i maven over hvad den næste måned vil bringe, samtidig med en bæven over den store udfordring det er. SÅ dejligt, at vi kan støtte hinanden <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Det er så godt vi kan bakke hinanden op - derfor var jeg jo også nødt til at hoppe med på bølgen nu.
      Jeg skal lige ud over de første dage fulde af begrænsninger overalt - sådan var det også, da jeg smed mælkeprodukterne på porten.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. God fornøjelse med det. Det er hårdt, men du bliver glad for det. Jeg har taget turen en gang og tager stadig tilløb til den næste omgang (men nu har jeg lige juicefastet en uge, så det kommer til at vente lidt). Et godt råd er at PLANLÆGGE. Mere end du plejer. :-) Jeg har dokumenteret alle mine 30 dage inkl. hvad jeg fik at spise på bloggen. Så kig forbi, hvis du mangler ideer: http://www.paleolivet.blogspot.dk/search/label/whole30 De bedste hilsner Malene fra Paleolivet (som vil følge spændt med)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Mange tak - der kommer jeg nok ind og lure lidt måltider.
      Planlægning er alfa omega for mine sunde valg, men kan godt mærke, at det fylder lidt mere når nu der er lidt regler for, hvad jeg fylder på tallerknen.
      Dejligt, der er nogle, som følger med på sidelinjen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. SÅ FEDT!! Held og lykke - jeg glæder mig til at følge med!!
    KH
    Anne
    PS: Det med at indtage mad uforstyrret ville også være en udfordring hos mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Dejligt, du lurer med på sidelinjen.
      Ja, jeg har allerede opgivet det om morgenen, hvor nyhederne er en fast til del af rytmen (for kæresten også), men kan jeg så bare spise min frokost uden iPhonen i hånden og vi kan spise aftensmad uden tv så er det langt for mit vedkommende.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Super fedt! Er selv i dag begyndt på projekt "cleaneating", som vel egentlig er det samme som dette. Målet er at kunne holde det indtil sommerferien, så er meget spændt på hvordan det kommer til at gå.
    Held og lykke til dig!(:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Spændende. Rigtig mad er bare lettere for kroppen at genkende og skulle derfor gerne føre gevinster med sig.
      God fornøjelse med den lækre mad ;)
      Tak.
      KH
      - frk. sveske

      Slet