fredag den 16. maj 2014

bagt rabarberkompot (sukkerfri)


Efter jeg lavede den lækre rabarbercrumble har lysten til flere rabarber hængt ved og da det der med kage flere gange i ugen ikke lige er en 'option', måtte der noget mere hverdags-agtigt på menuen. Rabarber er jo en grøntsag og for mig, er rabarber smagen af sommer, så den vil jeg gerne invitere med på tallerken ofte nu hvor det er rabarbersæson.
Derfor ligger der nu også hele to kilo lækre økologiske rabarber fra Årstiderne i mit køleskab, hvilket må siges at være meget belejligt, da denne første gang rabarberkompot stort set er spist. Den smager nemlig fantastisk både morgen, middag og aften, som topping og tilbehør - kun fantasien sætter grænser.

Faktisk er det min debut med kompot og jeg valgte at lav den bagte udgave, da det er nemt bare at smække i ovnen. Desuden tænker jeg at smagen bliver dejlig koncentret, da der ikke tilsættes vand, som hvis kompotten koges.
Rabarberne bliver helt møre og falder fra hinanden, så jeg valgte at lave en ret rustik kompot, men du kan sagtens give den en tur med stavblenderen, hvis du ønsker en mere findelt konsistens.


bagt rabarberkompot (sukkerfri)
(1 mellemstort glas)

500 g rabarber uden top og bund
1 spsk Sukrin+ eller tilsvarende anden sødning
1 tsk vanillepulver/ korn af en vanillestang

fremgangsmåde:
1) Skyl og rens rabarberne grundigt.
2) Skær stænglerne i 1-2 cm stykker og fordel i et stort ovnfast fad.
3) Bland Sukrin+ og  vanillepulver (eller vanillekorn fra stangen).
4) Drys vanille-sukrinen over rabarberne (læg den tomme vanillestrang ved).
5) Bag rabarberne ved 180 grader varmluft i ca. 20 min. - rør rundt efter 10 min.
6) Lad rabarberkompotten afkøle en smule i fadet inden den kommes i et skoldet lufttæt glas.

tip I
Kompotten opbevares på køl og holder sig fint en uges tid.

tip II
Rabarberkompotten smager fantastisk som morgenmadstopping, som tilbehør til kylling eller måske i en gang rabarbertrifli som dessert.


...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar