fredag den 2. maj 2014

anmeldelse: 'Høj Puls' af Michael Mosley

I dag udkommer Michael Mosleys 'Høj Puls' ved Politikens Forlag. Michael Mosley er uddannet læge, og har i mange år været tilknyttet BBC som videnskabsjournalist. Michael Mosley er desuden manden bag bestselleren '5:2 kuren'. I 'Høj Puls' har Michael Mosley fået selskab af en rigtig træningsfreak, Peta Bee, som agerer den praktiske træningsekspert.

Bogen handler om HIT, som er en forkortelsen af Høj Intensitiv Træning. HIT er ikke et nyt begreb, men bogen arbejder både med HIT-fitness og HIT-styrke. Tidligere er jeg selv kun stødt på HIT i form af HIIT (Høj Intensiv Interval Træning) og dermed kun i forbindelse med kredsløbstræning. En kombination af de to former for HIT skulle give dig en en både fit og stærk krop (dermed også sund) ved en meget kort men regelmæssig indsats.

Bogen indledes med et par teoretiske kapitler, hvor du får sandheden om motion og derunder, hvorfor mere motion ikke nødvendigvis er bedre/ giver større effekt (ja, faktisk tværtimod) samt en indgående fysiologisk gennemgang med referencer til diverse sundhedsstudier (læs: som jeg ikke er gået nærmere ind i) af, hvorfor HIT er fantastisk, når du gerne vil have en fit, sund og stræk krop.

Der lægges vægt på sundhedseffekten gennem hele bogen og loves ikke magiske trylleslag - og dog; I mine øjne kommer det hele til at lyde ret nemt og meget givende. Forfatterne hævder i hvert fald, at HIT vil: øge dit kondital, øge din insulinfølsomhed og opbygge muskler og tabe fedt på den mest tidseffektive måde, blot ved få minutters daglig træning. De magiske trylleslag manes til jorden med udgangspunkt i jæger-samler-kulturen; da Mosley fremhæver, at en generel aktiv livsstil giver den bedste effekt. Særligt den pointe vil jeg selv tage med mig videre i træningslivet - måske der så også en dag bliver tid mod til at kaste mig ud i HIT.

Tid er nok den mest motiverende faktor for at kaste sig over HIT, hvilket bogen heller ikke lægger skjul på. Bogens øvrige afsnit giver en god og lettilgængelig introduktion til HIT i hverdagen (helt uden dyrt træningstøj og -redskaber) med konkrete HIT-fitness- og HIT-styrke-programmer, der er rigt illustreret og godt beskrevet.

Er du ikke interesseret i den nørdede fysiologi bag effekterne af HIT, så er der rig mulighed for at kaste sig over den praktiske del og mærke effekterne på egen krop. Bogens sidste kapitel giver dig gode redskaber til at måle effekten af HIT på din krop.

Sproget er letlæseligt og selv den fysiologiske side af HIT er skrevet i et forståeligt sprog. Desuden giver det bogen personlighed at den er skrevet i jeg-form. Det er på den måde rart med en træningsbog bygget på personlige erfaringer og ikke mindst erfaringer fra en mand, som ikke er af den overskudsagtige træningsfreak-type.

Alt i alt en træningsbog, som jeg ret sikkert kommer til at hive fat i igen. Bogen kan nemlig sagtens agerer opslagsværk, da der som nævnt er hovedvægt på den praktiske HIT.
Jeg fristes lidt til (som bogen) at hævde at alle kan finde tiden til HIT-træning, og med bogen i hånden har du god motivation og baggrundsviden med dig. Bogen vinder desuden en stjerne hos mig, da generel sundhed vægtes højt og mental forberedelse af træningspas - også selv om det er HIT på få minutter - ikke negligeres.

'Høj Puls', Michael Mosley. Politikens Forlag. Vejl. udsalgspris: kr. 200,00.

God læselyst!

_____