lørdag den 17. maj 2014

helstegt citron-persille-hvidløgs- kylling i ovn


Indrømmet, jeg laver alt for ensformig mad, når det kommer til proteinerne på tallerknen. Det er typisk kyllinge fileter eller hakket oksekød, som bliver forvandlet til nemme hverdagsretter.
I søndags fik jeg min debut med helstegt kylling, da denne lækre øko-kylling fristede i køleboksen til øko-søndag i Bilka (læs: hvor udvalget af kød ellers er beskedent). Sådan en helstegt kylling er perfekt søndagsmad, da den skal passe sig selv en times tid i ovnen. Desuden er søndagen mealprep-dag hos os, så jeg fik blog gjort kyllingen klar midt i de øvrige forberedelser, så den var klar til at smække i ovnen sidst på eftermiddagen.
Det blev en ganske vellykket debut. Smagfuld kylling med sprødt skind og god fornemmelse i maven.
Desuden blev jeg ret stolt af min første partering - det kan blive bedre, men jeg fik delt kyllingen i to fine bryststykker, to hele lår og vinger. Nu ligger skroget i fryseren og skal en dag koges til lækker hjemmelavet bouillon (læs: endnu en debut), så hele kyllingen bliver brugt.
Mon ikke, det kunne gå hen og blive en tradition med sådan en øko-kylling, når den kan fåes med rabat.

helstegt citron- persille- hvidløgs- kylling i ovn
(2-3 pers.)

1 hel økologisk kylling
1 hel økologisk citron
1 stor håndfuld persille
3-4 fed hvidløg
3-4 spsk olivenolie
salt+peber

fremgangsmåde:
1) Rens kyllingen grundigt ind- og udvendigt.
2) Riv skallen af citronen og sæt til side.
3) Skær resten af citronen i både og knus hvidløgsfedene.
4) Fyld kyllingen med citronskiverne, hvidløg og persille.
5) Luk evt. kyllingen med et par kødnåle.
6) Gnid skindet med olivenolie, citronskal, salt og friskkværnet peber.
7) Steg kyllingen i ovnen ved 180 grader varmluft i ca. 60 min. Tjek om kyllingen er gennemstegt.
8) Lad kyllingen hvile ca. 15 min. inden servering. Er skindet ikke blevet helt sprødt kan kyllingen med fordel grilles 5 min. efter den har hvilet.

Tip!
Servér din kylling med smagen af sommer i selskab med velsmagende rabarberkompot og en skøn salat.


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar