mandag den 19. maj 2014

hvorfor 'whole30' hos mig?

De af jer, som har læst med herinde gennem længere tid, ved at jeg ikke er bleg for at eksperimentere med min kost, for at blive klogere på MIN krop.
Egentlig ser jeg ikke Whole30 som et eksperiment - men omvendt så, er der da tale om udelukkelse af en række fødevarer og dermed håber jeg at kunne mærke en ændring på min krop og mit velbefindende.

For snart to uger siden smed jeg 'mælken' ud af min kost, da jeg er ret overbevist om, at min krop (i hvert fald mit ønske om vægtregulering) påvirkes negativt af mejeriprodukterne. Desuden beskyldes mejeriprodukterne ofte for at holde på alle dårlig-dommene i kroppen. Og dem vil jeg gerne af med, tak. Jeg kan jo ikke vide med sikkerhed, at der er nogle, men jeg ikke følt mig tilpas med min krop den seneste tid - øget sult, oppustethed og svingende overskud/ energi (læs: påvirket af muskel-vrøvl). Alt sammen har desuden givet mig ekstra kilo på kroppen.

Whole30 håber jeg derfor kan give mig en frisk start. Whole30-kosten skulle i hvert fald kunne resette kroppen, da den kun udsættes for naturlig mad uden tilsætningsstoffer, sukker, korn, bælgfrugter, alkohol og soja i 30 dage.
Jeg drømmer da om, at måneden kan være med til at vende bøtten - altså fedtdepoter på retur og farvel til dårlig-dommene: oppustethed, træthed, vrøvl med muskulaturen m.m.
Mål for vægttab er altid et ømfindigt emne, men når nu jeg har øget med fem kilo siden efteråret 2013, så ville det da være skønt at smide de fem kilo igen. Kiloene på vægten er dog langtfra den afgørende faktor for mig. Mit velbefindende og spejlbillede vil altid komme i første række. Dermed ikke sagt, at jeg er spændt på effekten af Whole30.

Eat.Real.Food
Go Whole30!


NB!
Vil du se, hvad jeg får på tallerknen under Whole30 - kik forbi @frksveske på #instagram.

4 kommentarer:

  1. Jeg hepper på dig! Det bliver spændende at følge din rejse her, du virker altid til at være så principfast og viljestærk, så det kan kun blive inspirerende!
    Jeg er på dag 5 nu og den slår hårdt her, men jeg tror også jeg er kommet til at skære for meget i fedtet, fordi jeg er vant til at få meget af mit fedt fra mælkeprodukter. Så det må jeg lige få rettet op på.
    God vind med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille,
      Skønt med hep fra dig!
      Nu er de første 7 dage da klaret og jeg er klar på yderligere nogle uger.
      Jeg bliver nok ret stædig med min kost, når jeg har gang i et eksperiment.
      Jeg havde også brug for lidt ekstra fedt, så det er der kommet på tallerknen - jeg vil kunne fungere, så må deres regler bøjes lidt.
      Go' vind til dig også!
      KH
      - frk.sveske

      Slet
  2. "NB! Vil du se, hvad jeg får på tallerknen under Whole30 - kik forbi @frksveske på #instagram."

    Øv... jeg havde håbet at der kom 30 maddagbøger her på bloggen!
    Kh og pøj pøj med det, Rosa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rosa,
      Jeg forsøger også at dele maddagbøger herinde, men det bliver ikke lige på daglig basis - det er nemmere på IG.
      KH
      - frk. sveske

      Slet