torsdag den 8. maj 2014

blomkålspandebrød (LCHF)


Brød med grøntsager er genialt! Grøntsagerne tilfører brødet fugt og sammen med fibre giver det et sundt og mættende fundament for dit LCHF-måltid. Herhjemme laver jeg ofte grøntsagsfladbrødene, men da den sidste skive harvarti for denne omgang skulle nydes i ferien opstod idéen til en hurtigere brød-løsning; pandebrød. Også her er det nemt at tilsætte grøntsagerne - for et lyst brød valgte jeg blomkål, men brug de grøntsager du har på lager. Er de de vådere grøntsager, som spinat og squash, skal du måske bruge en smule mere fiber.
Opskriften laves desuden nemt mælkefri ved at stege brødet i kokosolie eller ghee, så det er nok ikke sidste gang, at jeg rammer ind i den løsning, når der skal hurtigt og sundt brød under pålægget.

blomkålspandebrød (LCHF)
(1 brød)

2-3 æg
2 spsk kokosmælk, fløde eller lignende (kan udelades)
4 spsk blomkålsris
1 spsk sesamfrø
½-1 tsk fiberHUSK
½ tsk bagepulver, glutenfri
1 nip salt
kokosolie, ghee*eller smør til stegning

fremgangsmåde:
1) Pisk alle ingredienserne sammen i en skål. Lad hvile, mens panden varmes op.
2) Smelt fedtstof på en mellemstørrelse pande.
3) Bag pandebrødet gyldent på begge sider.
4) Tag brødet af varmen og lad afkøle, inden det skæres ud og toppes med dit yndlingspålæg.

tip!
Blomkålspandebrødet kan sagtens bruges under sødt pålæg, som fx hasselnøddesmør og hindbærsyltetøj.




Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks
*Den anvendte Ghee er sponsoreret af lowcarbstore.dk

3 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud, det brød. Selvom jeg af princip helst undgår alle brøderstatninger, skal jeg vidst afprøve dette. Tak for opskrift! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene,
      Jeg kan sagtens følge dig - de der brøderstatninger kan også nemt blive en glidebane for mig - derfor foretrækker jeg dem med grøntsager som base.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hei!

    For en anvendelig brødoppskrift :)
    Hvordan konsistens skal "deigen" / røra være?

    Jeg har en nokså bløt, litt tjukk pannekakerøre lignende sak :/ Hm...? Er det rett?

    SvarSlet