torsdag den 1. maj 2014

grillsæson | chilimarineret flanksteak


I går flashede jeg to lækre salater, som passer perfekt til grillmad. Vi fik salaterne som tilbehør til en flanksteak marineret i spicy chilimarinade. Marinaden er inspireret af denne og gav virkelig god smag til kødet. Derfor ryger marinaden i gemmerne til en anden god gang. 
Det tiltaler mig meget at marinere mit kød selv, selv om køledisken ofte bugner med marineret kød i grillsæsonen. Den færdige marinade indeholder ofte sukker og en tvivlsom vegetabilsk olie, så jeg kommer helt sikkert til at marinere meget mere kød i løbet af grillsæsonen.

Har du en favorit marinade til kødet på grillen? Læg gerne en kommentar nedenfor.

chilimarineret flanksteak

500-600 g flanksteak

chilimarinade
1-2 frisk chilipebre, hakket
saft af en limefrugt
1 spsk cayennepeber - hold igen, hvis du ønsker marinaden mindre stærk
2-3 fed presset hvidløg
1 spsk paprika
1-2 tsk havsalt
1 spsk tørret oregano (kan udelades)
4 spsk olivenolie

fremgangsmåde:
1) Kom alle ingredienserne i minihakkeren og kør til en ensartet pasta.
2) Pensl kødet med rigeligt marinade på begge sider.
3) Kom flanksteaken i en pose sammen med resten af marinaden og lad den marinere minimum 2 timer i køleskabet - gerne natten over.
4) Grill flanksteaken ca. 5 min. på hver side afhængig af dens tykkelse. Lad gerne stegen hvile kort, inden den skæres i tynde skiver.

tip!
Servér flanksteak'en sammen med skønne salater og fed bearnaisesmør ;)



Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Hej hej.

    Jeg vil egentlig ikke kommentere på dette blogindlæg, men har i stedet et spørgsmål i forhold til HUSK/fiberHUSK. Jeg kan huske, at du engang på bloggen et sted skrev, hvordan forholder er imellem disse to produkter i forhold til mængder.
    Mit spørgsmål er:
    Hvis jeg skal bruge ti spsk fiberHUSK (den gule) i en opskrift, hvor meget HUSK (loppefrøskallerne) skal jeg så bruge?

    Håber du kan svare hurtigt - det er nemlig noget jeg skal bruge her til aften ved pizzabagning :-)

    Tak for en god blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Beklager den lange responstid - min feedback på jeres kommentarer har været lidt ferie-ramt.
      FiberHUSK erstattes med loppefrøskaller i forholdet 1:2, så 10 spsk fiberHUSK svarer ca. til 20 spsk loppefrøskaller.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hvor er den blevet lækker lyserød og med gode salater:-)
    Jeg elsker bare denne årstid med mad i haven.

    Min veninde lavede spansk kylling:-)
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/05/kologisk-spansk-kylling-ala-grand.html

    Så ædedolken her, får lidt mave på...........
    Hilsner fra Lasse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lasse,
      Ja, den grill er også flyttet ind for at blive hos os - særligt med den bedste grillmester ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet