onsdag den 30. april 2014

grillsæson | 2 x salat


Solskin indbyder til grill og heldigvis er ham den lækre herhjemme vild med at grille. Fordelingen er klar - han griller, jeg laver tilbehør. Og med ferie på programmet var der mere tid og overskud i madlavningen - det er skønt. I weekenden fik vi disse to lækre salater i selskab med chilimarineret flanksteak - opskriften kommer også her på bloggen snarest.
Salaterne er friske og sprøde - rigtig sommer-agtige. Til salat nummer et, blev jeg for første gang fristet af de tidlige jordbær, da jeg gerne ville lave en salat med lakrids. Jeg er vild med kombinationen af bær og lakrids - og derudover kræver salaten ikke meget.
Salat nummer to bygger også på favoritter - blomkålen er blevet fast inventar i LCHF-kølekabet og så var det desuden eneste økologiske kål, jeg kunne få i mit supermarked. Grilltid betyder for mig også tid til grønne asparges, som røg i couscous'en sammen med de syrlige ananaskirsebær og fede ristede mandler.

Salaterne er meget alsidige og kan gå til det meste grillmad - fugl, fisk eller oksekød, tænker jeg. I hvert fald er det ikke sidste gang, de kommer på menuen hos os i løbet af sommeren. Nu vil jeg blot glæde mig til de smagfulde og dybrøde danske jordbær kommer i sæson. Salaten med jordbær fik mig nemlig i den grad til at crave jordbær med fløde - og det skal altså være de solmodne, søde danske bær.


salat med jordbær & lakrids
(1 mellemstor skål)

1 bakke økologisk salatmix eller tilsvarende frisk spinat
100 g jordbær
saft af en lime
2 spsk olivenolie
Urtekram lakridsrodspulver

fremgangsmåde:
1) Skyl salaten grundigt og lad dryppe af på et rent viskestykke.
2) Kom salaten i en skål og vend rundt med olie og limesaft.
3) Skyl jordbærrene og fjern blomsten, skær i kvarte og fordel oven på salaten.
4) Drys med lakridsrodspulver lige før servering.





blomkålscouscous med grillede asparges, ananaskirsebær & mandler
(1 mellemstor skål)

400 g blomkål
3 spsk olivenolie
saft af ½-1 citron
himalayasalt - 2 drej på kværnen
7-8 grillede grønne asparges (gerne fra dagen før)
50 g ananaskirsebær (½ bakke)
en håndfuld ristede mandler

fremgangsmåde:
1) Del blomkålen i buketter og skyl dem godt.
2) Kom blomkålen i foodprocessoren med den store kniv. Kør til blomkålscouscous.
3) Kom couscous'en i en skål sammen med olivenolie, citronsaft og salt. Bland godt.
4) Skær asparges i mundrette stykker og vend i couscous'en.
5) Del ananaskirsebærrene i halve og fordel på salaten.
6) Top med grofthakkede ristede mandler før servering.



Velbekomme!

1 kommentar: