fredag den 4. april 2014

weekendfristelse? aka kokos-chokolademousse (LCHF)


Skal der lækker dessert på menuen i aften?
 
Da jeg for et par uger siden valgte at lægge chokoladen lidt på hylden, idet indtaget var blevet dagligt og alt for stort, falshede Xenia denne lækre dessert. Lige siden har den ligget og spøgt i baghovedet. Så da jeg i sidest weekend tænkte, at lidt chokolade kunne være på sin plads, var der ikke langt fra tanke til handling. 

Jeg elsker kokos og chokolade,og dermed var fristelsen til at tage og føle på. Dog skal det sige, at jeg aldrig tidligere har været stor fan af mousse-konsistensen. Derfor var det også min debut ud i mousse-making. Heldigvis gik det fint efter første omgang creme skilte/ klumpede og røg ud i vasken og jeg fik skøn dessert - som jeg havde helt for mig selv, da kæresten hellere ville nyde sine M&Ms. Det er dog skønt at kunne sidde ved siden af og nyde noget mindre blodsukker-påvirkende og slet ikke blive fristet af mine yndlings-sukkerholdige-M&Ms.

Konsistensen er dejlig cremet og blød. Smagen er primært chokolade og ikke så meget kokos - måske det skyldes, at jeg brugte en 85 % chokolade, men det er og bliver min yndlings.
En ting er ganske vist, det er ikke sidste gang, jeg laver denne lækre dessert - den kan nemlig også sagtens serveres for sukkerspisende gæster, vil jeg påstå. Det må i hvert fald komme an på en prøve.

kokos-chokolademousse
(2 port.)

2 dl cremet kokosmælk
2 æggeblommer
1 tsk Sukrin Gold
1/2 tsk vanillepulver
50 g mørk chokolade 85 %

topping
ristede kokosflager
hakket mørk chokolade 85 %
cacao nips

fremgangsmåde:
1) Kom kokosmælk, æggeblommer, Sukrin Gold og vanillepulver i en lille kasserolle og lad koge op under omrøring.
2) Lad kokoscremen simre under omrøring i ca. 10 min til den tykner og bliver cremet.
3) Hak chokoladen i mindre stykker oh kom i en skål.
4) Hæld den varme kokoscreme over chokoladen - lad den stå et par minutter.
5) Pisk chokolade og kokoscreme til en ensartet og blank masse.
6) Hæld moussen i to portionsglas og stil på køl minimum en time inden servering.
7) Top moussen med kokosflager og mørk chokolade før servering.
8) 'Dig in' og nyd den lækre cremede mousse med god samvittighed.


  
...enjoy!

4 kommentarer:

  1. Dejligt at den faldt i god jord! Og jeg beklager alle mine chokolade-fristelser - jeg prøver at stoppe. Eller, ok, nej, det gør jeg faktisk ikke, haha ;P
    Vi ses i morgen! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Xenia,
      Det går heller ikke du stopper - så får jeg bare abstinenser ;)
      Den var så lækker og havde to glas helt for mig selv :)
      Tak for inspiration.
      Vi ses i morgen! Glæder mig!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Wau, den lyder lækker. Og hvis både du og Xenia siger god for den - så bliver jeg nødt til at prøve :-)
    Rigtig god weekend
    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. I do - så den er næsten et 'must try' ;) Håber, den kan bringe lykke hos dig også.
      God weekend til dig også.
      KH
      - frk. sveske

      Slet