mandag den 21. april 2014

kødboller med hasselnød & feta


Hakket kød er vist en klassiker i de fleste familier - herhjemme er det enten hakket kylling eller hakket oksekød, som ofte ryger på menuen. Jeg ynder at forvandle det hakkede kød til deller eller bøffer i en eller anden form. Altså røre det til en fars, for det giver god mulighed for at tilsætte diverse smagsgivere. Senest har jeg med inspiration fra Camilla - Smag på Maden lavet lækre kødboller af hakket oksekød rørt med fuldfed salt feta og ristede fede hasselnødder. Desuden gav revet squash lækre svampede kødboller, hvilket er et trick der er værd at huske, hvis du synes dine kødboller, deller eller bøffer bliver for tørre - tilsæt revet eller fintsnittet grøntsager. Derved hives måltidets grøntindtag også i vejret - win win situation.

Og der tilføres fedt ved hjælp af feta og nødder, som giver kødbollerne skøn smag og crunch. Jeg kommer ofte feta i mine deller, men idéen med hasselnødder står 100 % for Camillas 'regning' - om end det er virkelig godt - og ikke sidste gang, der ryger ristede nødder eller kerner i mine kødboller.

kødboller med hasselnød & feta
(ca. 25 stk.)

400 g hakket oksekød
1 tsk groft salt
2 æg
1 spsk loppefrøskaller/ HUSK
½ squash
75 g hasselnødder
150 g fuldfed ægte feta
1 tsk urtesalt

fremgangsmåde:
1) Rist hasselnødderne på en varm pande til de begynder at tage farve. Lad dem køle af.
2) Rør kødet sejt med groft salt.
3) Riv squashen og hak hasselnødderne groft.
4) Tilsæt squash, nødder, æg, loppefrøskaller og urtesalt til kødet. Rør godt.
5) Smuldr feta i farsen og rør til ensartet fars.
6) Lad gerne farsen hvile ca. 10 min. mens ovnen varmes op til 200 grader.
7) Form deller med en ske - dyppet i vand - og sæt på en bageplade beklædt med bagepapir.
8) Bag dellerne ca. 12 min. ved 200 grader - giv dem gerne grill de sidste 2 min. så de får noget farve.




Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. De ser lækre ud! Jeg laver også af og til oksekødfrikadeller med feta, og så tilsætter jeg lidt kanel, revet muskat og sambal oelek. Det kan anbefales, hvis man er til mellemøstlige retter:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Tak for tippet - der skal helt sikkert skrues op for krydderierne, når nu feta er dømt ude...
      KH
      - frk. sveske

      Slet