torsdag den 3. april 2014

grøntsagsfladbrød - min favorit


I mit /vores, hvis nu kæresten læser med køkken forsøger jeg virkelig at være på forkant med indkøb og tilberedning af mad, inden en ny uge skydes i gang. Det er ikke hver weekend det lykkes, men ofte er nogle timer om søndagen afsat til grøntsagssnitning, delle-produktion (ja, det føles mest som produktion, når 30-40 deller skal formes), 'brød'-bagning og andet godt, som kan gøre den kommende uges madlavning nemmere. Vi har ret lange dage til hverdag og så er der bare ikke meget overskud klokken syv om aftenen, når vi er sultne efter træning og der desuden skal laves lækre madpakker til den følgende dag. Og da jeg heller ikke bare hælder en gang havregryn i skålen om morgenen, så kræver det altså forberedelse af få kostvalget til at komme i hus.

Grøntsagsfladbrødene er mere eller mindre blevet en fast del af forberedelserne til en ny uge, så der kan laves hurtige 'madder' til morgenmad, madpakken eller tirsdagsburgeren ;) Da jeg laver dem ret ofte og de altid laves ud fra, hvilke grøntsager der lige er på lager, bliver resultatet ikke altid det samme. Jeg vil dog gerne dele min favoritkombination af ingredienser med jer.

grøntsagsfladbrød - min favorit
(10-12 stk.)

1 lille bt broccoli (ca. 400 g)
1 stok af blomkål eller tilsvarende buketter (ca. 100 g)
2 håndfulde frisk spinat
1 dl blandede frø/ kerner
60-75 g revet parmesan eller anden fast ost
2 æg
1½ spsk loppefrøskaller/ HUSK
1 lille håndfuld frisk basilikum
1 drys cayennepeber
2 tsk urtesalt

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 200 grader.
2) Mal frø/ kerner til groft mel i foodprocessoren.
3) Tilsæt grøntsagerne i mindre stykker - riv dem evt. groft først.
4) Kør på puls-funktionen og skrab ned fra siderne.
5) Tilsæt de øvrige ingredienser og kør til ensartet masse.
6) Læg klatter med en ske på en bageplade beklædt med papir.
7) Form til fladbrød cirka 1 cm i tykkelse.
8) Bag grøntsagsfladbrødene ved 200 grader i ca. 20 min.

tip!
Grøntsagsfladbrødene opbevares i en lufttæt beholder i køleskabet, hvor de fint kan holde en lille uges tid. Brug dem i madpakken under lækkert pålæg eller top med spejlæg og ost for en mættende morgenmad.




Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar