fredag den 18. april 2014

madbandittens shawarma-chili


Uh, min historie om sharwarma-chili ligger tilbage til årene i hovedstaden i de tidlige 20'ere (læs: ja ja, det må man vist godt sige, når de 30 år snarest nærmer sig). I mine dengang kulhydrat-glade dage nød jeg godt af storbyens mange fastfood-udbydere, hvor jeg klart var til pizza/ shawarma frem for burger. Allerhelst pizza i vegetar-varianten og falafel frem for shawarma - ja ja, så var jeg jo rigtig sund med mange grøntsager og ingen kød. Hold nu op, der er sket meget med min holdning i forhold til kost og sundhed siden. Hvorom alting er, så elskede jeg min falafel for dens krydrede chilipasta - som der gerne skulle være rigeligt af.

Derfor blev jeg også fristet, da Jane bloggede sin variation af shawarma-chili måtte den bare afprøves. Opskriften er virkelig simpel og giver en smagfuld olie - dog skal jeg have ekstra chiliflager i næste gang, da den gerne må sparke lidt fra sig, hvis du spørger mine smagsløg.

madbandittens shawarma-chili
(1 lille glas)

3 spsk chiliflager
70 g tomatpuré
1 fed hvidløg
½ spsk kanel
salt+peber
1-1½ dl smagsneutral olie*

*jeg brugte hørfrøolie

fremgangsmåde:
1) Kom chiliflagerne i en lille kasserolle med lidt vand og lad det koge op.
2) Tilsæt vand et par gange undervejs indtil du har en tyk chiligrød.
3) Tilsæt de øvrige ingredienser og lad koge op en sidste gang.
4) Tag chilipastaen af varmen og smag til med salt, peber og kanel.
5) Lad pastaen køle helt ned, inden olien tilsættes.
6) Opbevar chilien en et glas med lufttæt låg i køleskabet.


 ...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

2 kommentarer:

  1. Jeg æææælsker altså chili sauce så det er fedt med en variant uden sukker. Ved du hvor længe den kan holde sig??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Amelia,
      Det er også en af mine favoritter.
      Den har stået i køleskabet en uge hos mig og fejler intet - mit bud er 3-4 uger i køleskabet. Portionen holder dog ikke så længe hos mig - den kan jo spice al hverdagsmad op ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet