søndag den 18. november 2012

weekend lækkerier #8: tredobbelte chokolade trøfler (nøddefri)



Tre gange 'chokolade' i en og samme mundfuld... uhm!
Disse kugler blev også kreeret i køkkenet fredag og de lever fuldt ud op til forventningerne. Desuden er det et kæmpe plus, at de er nøddefri. Det er noget, jeg kan lide med en LCHF-kost, hvor nødderne som snack hurtigt kommer i overtal. Du tænker nok, hvad de så er lavet af... svaret er kerner ;-)
Inspirationen til opskriften er fra paleOMG.

tredobbelte chokolade trøfler
(24 stk.)

7 medjool dadler eller ca. 15 alm. tørrede dadler
125 g græskarkerner
1 spsk kokosolie
3 spsk raw kakaopulver
1 tsk vanillepulver
1/4 tsk kanel
et drys salt
1 spsk kokossukker
1 spsk kokosolie, smeltet

100-150 g mørk chokolade 85 %
cacao nibs

fremgangsmåde:
1) Varm en spiseskefuld kokosolie op på en stor pande og rist græskarkernerne heri til de dufter og tager farve.
2) Blend kernerne til mel i minihakker eller foodprocessor og hæld derefter i en skål eller fortsæt i foodprocessoren.
3) Blend dadlerne til pure og bland i græskarmelet sammen med de øvrige ingredienser.
4) Til massen til kugler i passende størrelse.
5) Smelt chokoladen over vandbad.
6) Dyb kuglerne halvt i den smeltede chokolade og derefter cacao nibs.
7) Stil kuglerne på køl til chokoladen er stivnet.



Velbekomme!


_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

14 kommentarer:

  1. Åh jeg dør, de ser gode ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tredobbelt 'chokolade' er også bare 'to die for' ;-)
      De ristede græskarkerner understøtter bare chokolade-/ kakaosmagen rigtig godt og bliver lidt mokka-agtig, som min kæreste beskrev det (læs: jeg kan ikke lide kaffe, men vil give ham ret, dog helt uden den bitre eftersmag) - total win win.
      KH
      - frk. sveske
      P.S. Håber, du overlever endnu en børnefødselsdag i dag.

      Slet
  2. Hvor ser du bare gode ud, de ryger helt sikkert på to try listen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe,
      De er gode!
      Glæder mig til at høre, hvad du synes om dem ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Så her jeg prøvet dem af, endte dog med at lave dem lidt anderledes. Bla. fordi jeg havde læst forkert ;-)

      Har smidt opskriften på min blog, hvis du vil se hvad jeg endte ud med.
      http://buhls-blog.blogspot.com/2012/11/tuperwareparty-med-masser-af-lchf-kager.html

      De blev bare rigtig gode

      Slet
    3. Lyder rigtig godt, at de faldt i din smag og der er jo rig mulighed for variantioner med sådan en opskrift.
      God søndag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. kan kokossukkeret byttes ud med kokosmel eller sukrin?
    Jeg står klar med alle ingredienserne fremme, men havde overset kokossukkeret :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille,
      Du kan sagtens erstatte med andet sødemiddel - mener det var rå honning i den oprindelige opskrift.
      God fornøjelse med opskriften ;-) Lad mig gerne høre om resultatet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Er de der "medjool" dadler så også tørrede, eller friske?

    /Jimmi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jimmi,
      Jeg køber dem de har i Kvickly - de må vist være tørrede.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. De er faktisk friske, har jeg fundet ud af - 27,95 for 9 dadler OMG :-).

    Skal afprøve opskriften i weekenden, men det undrer mig dog lidt, at du bruger 125 gram græskarkerner, når der på den amerikanske side bruges 1 cup (2,4 dl.). Forklaring kræves ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jimmi,
      Ja - dem i papæskerne er noget billigere og kan måske endda findes nedsat her efter jul. Jeg har i hvert fald fået et par kasser á 600 g til 10 kr. :-D
      Jeg oversætter altid de der 'cups' vha. http://ndb.nal.usda.gov/ og den siger 129 gram, så derfor 125-130 gram græskarkerner.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Ok - du vinder, haha.

    Vender tilbage, når det er afprøvet - dog dropper jeg kakao nips, for nu er min specialvare-konto opbrugt :-D. Og min kæreste (lidt omvendte verden hos os, hvor det er manden, der får forskellige madflip), synes jeg er ude på et skråplan med de nye kosttiltag.

    Kh
    Jimmi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Hehe!
      Det skal du være meget velkommen til. Sidst jeg lavede en portion blev de også blot vendt i kakaopulver/ lakridspulver og uden chokoladeovertræk - nemt og mindst ligeså lækkert.
      Arh - skråplan ligefrem - det kan godt koste lidt ekstra indtil der er et basislager af alle sagerne til lækkerier.
      KH
      - frk. sveske

      Slet