lørdag den 3. november 2012

madbudget oktober 2012


Herhjemme har oktober været sparemåned og det er gået over al forventning. Der er blevet tømt ud i fryseren og basislager. Jeg har tænkt mere i madplaner end de seneste måned og det er altså noget, der virker. Det sparer tid på indkøb og antallet af indkøbsture plus det indkøbte bliver brugt og madspildet langt mindre. Der er faktisk ikke nogle undskyldninger. Måske jeg snart skulle tage næste step og få dem skrevet ned og delt med jer her på bloggen.

I og med, at der er blevet tømt godt ud i fryseren, har der også været behov for at fylde op og det ses især på denne måned kød-andel, som udgør hele 29 %. Min mælkefrie uge kan desuden ses på mejeri-andelen, der blevet mindre end tidligere. Frugt & Grønt er gået lidt op - og her er en levering fra aarstiderne ikke en gang talt med. Årsagen kan derfor være, at jeg forsøger at købe flere økologiske grøntsager og de er desværre dyrere. Diverse/fornøjelse-andelen og skrumpet - det betyder færre indkøb af ingredienser til søde sager og lignende. Denne måned er der næsten udelukkende krydderurter og tørre krydderier, der er blevet købt på den konto.
Overall er jeg ret imponeret over, at jeg/ vi har kunne holde det samlede indkøb helt nede under 1.500 kr., for det føles ikke sådan. Spændende om de gode takter med madplaner og færre indkøbsture kan fortsætte i november.

Øko-andelen for oktober landende på 24 % og nåede dermed ikke helt op på de 25 %, men det skyldes helt sikkert det lavere indkøb af mejerprodukter, hvor størstedelen altid er økologisk.

Det samlede forbrug for oktober landede på kr. 1.354,84.

P.S. føtex har i dag -25 % rabat på alt økologisk. Derfor drager jeg om lidt ud og fylder basislageret med økologiske produkter - måske du også mangler noget?

4 kommentarer:

  1. Sikke en god ide, at samle alle dine boner og lægge det hele sammen. Måske jeg også skulle prøve det.
    Synes jeg har brugt enormt mange penge på mad den sidste måned, men er selvfølgelig også flyttet i nyt hus og har fyldt alle lagre op fra nulpunktet, og det kan mærkes.
    Tror jeg vil prøve det af her i november, for kunne da være godt at spare lidt til julegaver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe,
      Det er en skøn øjenåbner og det er lidt mere motiverende at spare, når det kommer sort på hvidt ved månedens afslutning.
      Prøv det!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det er vildt imponerende at du/kan holde et 1354 kr! Vi bruger 3000 kr og stadig skal jeg overveje hvert indkøb? Jeg forstår det ikke....måske madplaner (og fastholdelse af dem) er vejen frem.
    Tak for en inspirerende blog....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Ja, det forstår jeg heller ikke helt, men det var nok at tage af på lageret og der er ikke blevet købt noget ekstra - det kan så tydeligt ses på madbudgettet.
      Dejligt at høre, du finder inspiration herinde :-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet