mandag den 12. november 2012

butternutsuppe med appelsin, chili & kokos


Søndagens aftensmad stod på suppe herhjemme. Og dermed min butternut-debut. Suppen er inspireret af Xenias græskarsuppe. Suppe er lækker søndagsmad til en afveksling fra pizzaen ;-)

butternutsuppe med appelsin, chili & kokos
(1½-2 liter)

1 stor butternut
1½ spsk olivenolie
1 tsk groft salt
1 spsk kokosolie
1 porrer eller 2 løg
1 frisk rød chili
1 dåse kokosmælk á 400 ml
1 liter vand
2-3 tsk Herbamare urtebouillon
1 tsk cayennepeber
2-3 tsk paprika
saften af 1 appelsin
salt

topping:
lidt kokosolie
frisk kokos i flager
græskarkerner

fremgangsmåde:
1) Del butternut'en i to og fjern kernerne. Skær den i mindre tern med skæl.
2) Bred butternut-ternene ud på bageplade beklædt med bagepapir, dryp med olivenolie og drys med salt.
3) Bag butternut'en ved 200 grader i 45 min. - rør rundt et par gange undervejs.
4) Rist imens kokosflager og græskarkerner i lidt kokosolie til kernerne popper og kokos'en tager farve.
5) Efter 30 min. af bagetiden varmes kokosolien op i en stor gryde. Svits kort porrer/ løg sammen med den friske chili.
6) Tilsæt butternut, kokosmælk, vand og bouillon.
7) Kog suppen op og lad den simre under låg i 10-15 min.
8) Blend suppen ensartet med en stavblender.
9) Smag til med cayennepeber, chili, paprika, appelsinsaft og salt.
10) Varm suppen igennem og servér med ristet kokos og græskarkerner på toppen.

tip!
Som tilbehør spiste vi lækre svampede squashboller gratineret med ost.


Velbekomme!

8 kommentarer:

  1. mmmm - jeg har godt set opskriften inde hos Xenia - og den lyder bare så lækker - jeg har lavet masser at hokkaidosuppe før, men ikke hvor man bagte den først - men det tiltaler mig helt vildt så jeg må snart prøve at lave den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Ja jeg lurede også på den og flere andre, men det med at bage græskarret først tiltalte mig. Det blev dog ikke lige i hokkaido-variationen, da jeg havde butternut. Måske hokkaido giver lidt mere smag...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg elsker også suppe af butternut, den bliver altid lækker cremet. Jeg bager den ikke først, det står min tålmodighed ikke til, til gengæld bruner jeg grøntsagerne rigtig godt, inden jeg hælder vand over :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk min butternut-debut denne suppe. Den blev ret lækker, men den krævede virkelig noget smagstilsætning ;-)
      Jeg tror helt sikkert suppen skal afprøves med hokkaido en anden god gang.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Mums, har haft sådan lyst til suppe i dagevis nu - den her skal helt klart på menuen til aften! ;)

    xxoo, Amelia
    blog om MAD og SPISEFORSTYRRELSER: weweremeanttosparkle.wordpress.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Amelia,
      Dejligt, du er lidt aktiv herinde og hos dig selv igen. Jeg læser stadig med.
      Håber, du fik lavet suppe. Det er virkelig også suppevejr i de her dage, så jeg kan sagtens følge dig. Måske, der også skal suppe på menuen hos mig i aften - trænger i hvert fald til noget, der kan varme og smøre halsen :-S
      God fredag.
      - frk. sveske

      Slet
    2. Tak for det, det er dejligt at høre :)
      Jo fik prøvet suppen af og den var simpelthen så god - det er ihvertfald ikke sidste gang jeg laver den. Du må have en god weekend!

      Slet
    3. Hej igen,
      Det lyder godt, du havde succes med suppen. Den er god fyldig og giver indre varme.
      Ha' en dejlig weekend.
      KH
      - frk. sveske

      Slet