onsdag den 28. november 2012

krydrede oksedeller og endnu en gang grønkål



Til afveksling fra kylling til aftenmad lavede vi tirsdag aften en gang krydrede oksedeller med inspiration fra Paleo Hannah. Kæresten stod for dellerne og jeg lavede endnu en gang salat med grønkål som tilbehør. Begge dele blev virkelig vellykkede og fungerede godt sammen. Det er ikke sidste gang, der ryger sennep i en gang deller herhjemme. Disse deller blev lækre saftige og det er nemt at stege dem i ovnen, hvis man kan leve med den manglende stegeskorpe. Jeg foretrækker nu nok stegeskorpen, men det er bare ikke altid overskuddet er der til at så over en varm pande og vende deller efter eftermiddagens tur til fitnesscentret. Hverdagsmad må bare gerne være nemt ;-)

krydrede oksedeller
(2-3 pers.)

350 g hakket oksekød
1 æg
1½ spsk dijonsennep
1 fed presset hvidløg
1/4 tsk kanel
1/4 tsk salt
1/4 tsk kebabkrydderi
1/4 tsk chili
1/4 tsk spidskommen

fremgangsmåde:
1) Rør alle ingredienserne sammen til en fars og lad den gerne hvile en halv time på køl.
2) For deller med en spiseske og sæt på en bageplade beklædt med papir.
3) Steg dellerne i ovnen 8-12 min. ved 200 grader varmluft.


grønkålssalat med æble, tranebær & nødder
(2 pers.)

200-300 g grønkål
1 æble
1 appelsin
1 stor håndfuld hasselnødder
2 spsk tørrede tranebær
evt. 1 spsk ristede pinjekerner

dressing
citronsaft
appelsinsaft
æbleeddike
evt. lidt rå honning, agavesirup eller andet sødemiddel

fremgangsmåde:
1) Skyl og rens grønkålen grundigt før den snittes meget fint.
2) Fileter appelsinen og gem skroget til dressingen.
3) Skær æblet i tynde både.
4) Bland ingredienserne til dressingen - brug her saften fra appelsinskroget.
5) Vend dressingen i grønkålen og top derefter med æblebåde og appelsinfileter.
6) Hak hasselnødderne groft og drys over salaten sammen med tranebær og evt. pinjekerner før servering.

Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. mmm de lyder super lækre de deller, jeg elsker sennep, så jeg tror bestemt de vil falde i min smag - uhm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Ja, så er de helt sikkert noget for dig. Jeg var virkelig glad for det skarpe tvist de fik pga. sennepen.
      God dag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hvor er det en smuk salat
    og ja dijon sennep bruges hyppigt i okse deller jeg synes det virkelig giver en god smag især hvis det er kedeligt vakumpakket økokød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Tak for roserne, den smager heldigvis også skønt.
      Ja, det er ikke sidste gang, der ryger sennep i oksedeller herhjemme i hvert fald.
      KH
      - frk. sveske

      Slet