torsdag den 15. november 2012

har du (også) for meget syre i kroppen?

I mit forløb hos Frede Damgaard er det netop et målene at komme af med syreoverskuddet i min krop. Det var meget udpræget ved mit første besøg, men ved første opfølgning viste iris-billedet allerede en klar forbedring. Her er det klart et stort plus, at kornet, som er syredannende, er røget ud.

Herhjemme i dagligdagen kan det dog være svært at gøre målet til konkrete handlinger. De fleste af os tænker nok på Lene Hansson, når der tales om syre-basebalancen. Jeg er dog ikke så vild med hendes tilgang og den stemmer heller ikke lige overens med mit LCHF-kostvalg. Jeg faldt derimod over rigtig spændende læsning om netop dette emne (via Lisbeth B) hos læge Carsten Vagn Hansen her.

Jeg var egentlig ikke i tvivl om hvilke fødevarer, der er henholdsvis syre- og basedannende, men den lange udredning indeholdt en masse gode pointer. Jeg bed især mærke i disse, som er gode remindere til mig selv:

syredannende
  • stress og negative følelser
  • spiser du for hurtigt og for meget/ overspisning
  • sygdom (ikke overraskende)

derfor er for meget syre skidt
  • kræftceller trives ikke et basisk miljø
  • ved meget syre i kroppen, søger nyrerne hjælp til at bringe pH-værdien ned, i knoglerne (kalk og magnesium) og musklerne, som nedbrydes og der dannes ammouniak (stærkt basisk), hvilket medfører både mindre knogle- og muskelmasse, der kan vise sig som træthed, uligevægtighed og stivhed i kroppen :-(
  • overskydende syre (og affaldsstoffer) ophobes i bindevæv, led og muskler, som så kan give stivhed, cellulit (hos vi kvinder) og inflammation
  • affaldsstofferne binder væske og giver dermed vægtøgning
  • sundt bindevæv er basisk og er med til at aflaste nyrerne

gode vitaminer og mineraler
  • calcium og magnesium (gennem kosten og evt. tilskud)
  • kalium bicarbonat (gennem kost og evt. bade tilsat natron, men kun på baggrund af blodprøve)
  • syreneutralt C-vitamin (virker let basedannende)

Der er så lige det med handlinger i det daglige for at fremme balancen. What to do?
Drikke tiltrækkeligt vand, som hjælper kroppen til at udskille affaldsstoffer. Spise masser af grønt (!), så de syreholdige fødevarer ikke kommer i overskud - eventuelt skære ned for de største syreholdige fødevarer, hvis man er storforbruger. Det må være de korte og konkrete handlinger, som kan gavne balancen.
Måske ugens eksperiment stukket ud af Jane, kan give mig et præg om balancen mellem de syre- og basedannende fødevarer i min egen kost. Eksperimentet invovlerer dog ikke mængder, men en liste over fødevarer i min kost over én ugens varighed. Listen kommer herpå bloggen på mandag.

Meget apropos er Tatjana på bloggen Low carb lækkerier netop ved at forsøge sig med en indre rengøring over 7 dage, hvor affaldsstofferne renses ud. Du kan læse om hendes oplevelse her og her.

4 kommentarer:

  1. Spændende indlæg. Jeg bliver tit spurgt, om ikke LCHF er meget syredannende, men jeg har ikke kunne finde noget entydigt svar på det. Hvad tænker du om det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Den tanke har også strejfet mig, men mit forløb hos Frede siger det modsatte. Korn er syredannende og den kategori er jo elimineret med LCHF. Desuden vil jeg mene, det kommer an på mængderne af grønt (base) i forhold til kød, fjerkræ og mejeriprodukter (syre). Frede rådede i hvert fald blot mig til at øge de grønne mængder frem for at reducere de syredannende fødevarer og det virker.
      For mit vedkommende, så er jeg overordnet gået fra en base af korn til en base af grønt og det må immervæk være mere basedannende. I forhold til syre-basebalancen blev det ret tydeligt for mig, da jeg skar mælkeprodukterne væk, blev kroppen hjulpet til at rense ud.
      Det er lige mine erfaringer, men der skal nok være påstande om det modsatte derude...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Er mælkeprodukterne også syredannende? Mit forhold til dem er som en elastik. Og nu er de dømt ude igen. I starten når jeg spiser dem, går det fint, men så kommer mavepinen snigende og pludselig har jeg ondt i maven hver dag. SUUUUK! De er tusind gange sværere at undvære end kornprodukterne, synes jeg.

    Lyder som en god plan at øge på det grønne fremfor at skære i kødmængderne. I det hele taget elsker jeg den der idé med at vælge til i stedet for at vælge fra. Psykologisk set er det jo to vidt forskellige ting.

    God weekend søde sveske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Ja, mælkeprodukter, kød, fjerkræ og æg er alle syredannende. Jeg er glad for ugen uden mælk, selv om jeg ikke har gener ved at indtage det. I hvert fald ikke direkte, så gav min krop i hvert fald slip på ophobede affaldsstoffer. Derfor er mit indtag også begrænset. Jeg vil dog ikke undvære det, da de er så gode smagsgivere.
      Det er nemlig to vidt forskellige ting. Jeg forsøger virkelig også at omprogrammere min hjerne til at tænke tilvalg frem for fravalg.
      Dejlig weekend til dig også. Håber du kan nyde aftenen uden børnefødselsdag og lade op til endnu en i morgen ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet