onsdag den 21. november 2012

ugens 7x morgenmad

mandag
1 stk. svampet squashbolle m. havarti, choko-nøddecreme 
+ ½ avocado og 3 cherrytomater

tirsdag
1 stk. svampet squashbolle m. havarti, choko-nøddecreme
+ 2 ringe rød peberfrugt og 2 cherrytomater
 
onsdag
3 stk. proteinpandekager uden (ko)mælk m. mandelsmør og lidt choko-nøddecreme
torsdag
1 stk. svampet squashbolle m. havarti, choko-nøddecreme + ½ avocado

 fredag
3 stk. proteinpandekager uden (ko)mælk m. peanutbutter og ½ banan

lørdag:
3 stk. proteinpandekager uden (ko)mælk m. peanutbutter og ½ banan

 søndag:
3 stk. proteinpandekager uden (ko)mælk m. peanutbutter,
mandelsmør, choko-nøddecreme og ½ banan

Sidste uges morgenmåltider... Hmm... ensformig? Ja, der gik i hvert fald squashboller og proteinpandekager i den ;-)
Der skal vist lidt fokus på variation i morgenmåltiderne igen - med tanke på sidste uges eksperiment. Det er bare som en favorit bliver hængende nogle dage indtil en ny tager over.

Har du også tendens til at spise det samme hver morgen? eller er du måske bedre til at variere end jeg?

20 kommentarer:

  1. Jeg spiser næsten altid græsk yoghurt med nøddedrys - hvis jeg er vild putter jeg nogle bær på :p jeg tænker egentligt tit, at jeg skal prøver noget andet, det kommer bare aldrig så vidt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Hehe... så er jeg ikke den eneste, der har favoritter, som går igen og igen. Sidste uges udfordring omkring antallet af førevarer i min kost - har sat lidt i tanker i gang og morgenmaden skal vist også varieres lidt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. En af mine favoritter, inden jeg startede på LCHF for alvor, var bananpandekager/klatter - de er SÅ lækre - men jeg er slet ikke klar til at lukke bananer ind i min kost endnu - det tror jeg simpelthen ikke duer for mit blodsukker. Jeg går dog med nogle hindbær/blåbær pandekager i tankerne, som jeg vil prøve i nærmeste fremtid :-)

      Slet
    3. Hej igen,
      Jeg har endnu ikke afprøvet de der bananklatter, da jeg aldrig har kunne lide varme bananer. Jeg begrænser også frugten i min kost generelt. Bær er dog gode, så jeg glæder mig til at høre om dine pandekage-eksperimenter.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg spiser stort set det samme hver eneste dag, men det er nok også mest fordi, at jeg endelig har fundet den morgenmad, hvor jeg kan spise kl 6:30, og først være sulten igen kl 14 :) Det er også pandekager - de er så lavet af 2 æg, 2 hvider, lidt fløde, 3 spsk kvark (med top) samt husk, kanel, kardemomme og Truvia :-) Mums!

    I øvrigt super fin blog du har dig - jeg er lige begyndt at følge med ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mai,
      Velkommen til - dejligt, du har fundet herind ;-)
      Lyder som en lækker morgenmad og en, som også sagtens kunne gå igen og igen hos mig. Jeg vil dog gerne uden om at spise æg hver morgen, selv om det er nemt...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Jeg er sådan en der spiser det samme til morgenmad, hver evig eneste dag!
    Og dog for jeg varieret det jeg kommer oven på. Jeg spiser nemlig en blanding af skyr, yoghurt, græskyoghurt og hørfrøolie - det er ligesom basen så varieret jeg det jeg kommer ovenpå, mandler, blåbær, æble, hindbær osv...
    Lige nu spiser jeg en æble/hindbær/ingefær kompot - den er så lækker og så har jeg købet en kakifrugt som jeg vil komme på sammen med nogle hindbær og ristet kokos - mmm det tror jeg bliver godt (-;
    Jeg er tilgængæld rigtig god til at varierer det jeg spiser resten af dagen, jeg deltog også i Janes udfordring og kom op på 103 forskellige madvarer.

    Ha en dejlig dag

    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Lækker morgenskål du får dig ;-)
      Jeg tager hatten af for de 103 forskellige fødevarer - der har jeg et stykke vej på til, men med én person hustanden størstedelen af tiden, så bliver det bare lidt ensformigt over én uge.
      Vil dog udfordre mig selv med nye fødevarer i indkøbskurven fremover og dermed også nyt på morgenbordet (læs: det er planen, så må vi se på praksis).
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg er mest vild med at få masser af protein om morgen - gerne noget med æg - eller min version af sunde protein bananpandekager. Jeg er også fan af Skyr med lidt frugt eller mikset med hytteost. Jeg forsøger også at undgå store mængder af korn, men så bliver min mave altså lidt uvenner med mig. Derfor hapser jeg nogle dage en halv ristet rugbrød med ost til morgenkaffen.

    Jeg skal altså have testet dine kornfrie Squashboller for de lyder superlækre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Skyr mikset med hytteost? Den variant har jeg ikke afprøvet. Jeg har ikke lige taget mælkeprodukterne ind om morgenen igen endnu...
      Rugbrød kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har fået ;-) Men duftet af ristet rugbrød glemmer jeg aldrig :-P Lysten er dog større til andet end det korn-holdige. Squashbollerne er rigtig lækre og svampede. De får jo en lidt ægge-agtig konsistens, men smager godt er lækre med en tyk skive fed ost eller choko-nøddecremen, som jeg lige har en flirt med for tiden (Ups! fremgår vist også af billederne).
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Jeg skal klart ha prøvet de der squashboller- jeg trænger til nye ting på programmet.
    Min store unge spiser æg 6 ud af 7 dage og da jeg er en flink flink mor laver jeg det til hende men jeg er faktisk lidt træt af røræg , spejlæg og omelet...( jeg spiser noget mere varieret ;)

    Så hvis jeg kunne lokke lidt nye retter på om morgenen- problemet er bare at hun helst ikke vil ha noget der minder om "brød" til morgnmad...det skal være protein og fedt...og da hun er lactose intolerent er ymer, skyr mv ude af billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Ja, det skal du da ;-)
      Jeg kan også godt blive træt af æg i de sædvanlige afskygninger, men så er det godt, der kan veksles lidt med pandekager og forskelligt fyld. Røræg med tomater i tern, oregano og evt. lidt fed ost smager af pizza!
      Ja, det med laktoseintolerancen begrænser mulighederne - men jeg har nu heller ikke rigtig fået mælkeprodukterne tilbage på morgenbordet endnu...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hvor er den choko-nøddecreme, du flirter med, fra? Den lyder lækker og syndig og en LCHF-venlig nutella lyder bestemt ikke dårlig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Det er choko-nøddecremen fra Cavalier (der også laver chokolader sødet med stevia), som jeg flirter med. Den fåes i helsekost samt føtex og Bilka. I denne uge vist også på tilbud i Rema - hvis de har flere.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Ja, jeg vil også gerne have opskrift på den nutella? Jeg er selv ret pjattet med pandekager til morgenmad (altså dem uden mel selvfølgelig) og tror da de ville smage ekstra godt med lidt choko-smag :) Kh Denice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Denice,
      Den er desværre ikke hjemmelavet, men fra Cavalier, som jeg har skrevet til Xenia ovenfor ;-P
      Den kan sikkert laves sundere selv, men har jeg ikke lige eksperimenteret med, da jeg fortsat må nøjes med at drømme om en foodprocessor... (med tilhørende større køkken..hehe).
      God fredag!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Ja, jeg spiser stort set også det samme til morgenmad hver dag: en æggemuffin med spinat, skinke, løg, champignon og lidt parmesan, et stykke kerneknækbrød med smør og ost og en håndfuld mandler. Så er jeg mæt og godt tilpas indtil frokost :-). Både squashbollerne og proteinpandekagerne lyder lækkert, det må prøves en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne,
      Sikke en lækker morgenmad, du får. Den kunne jeg godt kopiere lidt fra indimellem ;-) Når jeg får æggemuffins er det typisk til frokost i weekenderne, men de kan jo godt holde et par dage på køl, så de skal da også på morgenbordet. Kerneknækbrød har jeg ikke fået længe, da jeg skal passe lidt på med det, der ligner brød pga. gamle vaner. Men squashbollerne har kæresten heldigvis været med til at spise og nu skal de vist ikke lige på tapetet igen for en stund.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Okay :) Tak for svaret. Ja, du MÅ have dig en blender! Hvordan klarer du dig uden. Jeg har en magimix og bruger den (uden at overdrive) HVER dag!! :) Kram her fra

    SvarSlet
    Svar
    1. En Magimix flytter også med ind, når vi rykker til noget større i den nærmeste fremtid.
      Ved heller ikke helt hvordan, jeg klarer den uden. Minihakker og Microplane er til god hjælp ;-)
      God weekend.
      KH
      - frk. sveske

      Slet