søndag den 25. november 2012

2x besøg @KBH

(beklager billedets kvalitet)

I forbindelse med kærestens øjenoperation, som er gået forrygende, har vi i denne uge været i hovedstaden af to omgange. Mandag til tirsdag og igen fredag til lørdag. Jeg har desværre ikke haft kameraet med rundt i byen, da det er ved at stå af (læs: ikke kan holde strøm - måske der var et gaveønske mere der...). I får i stedet lidt skriverier om de steder jeg/ vi har overnattet, smagt os igennem, shoppet og andet godt.

hotel
Hotel Sct. Thomas var destinationen for overnatning først på ugen. Valget  faldt på netop det hotel grundet den gode pris, kr. 645,- for en overnatning mandag til tirsdag. Desuden ligger hotellet bare 1,5 km fra Hamlet, hvor kæresten skulle have lavet sine øjne. Hotellet er ikke noget særligt, værelset er stort, men ret nusset/ snavset i hjørnerne. Prisen var inklusiv morgenmad, men der var ikke lige noget, jeg ville starte min dag med, så morgenmaden blev fundet ude i byen. Hotellet kunne pga. prisen godt blive valgt en anden god gang.

Grand Hotel blev valgt til overnatningen fra fredag til lørdag. Hotellet kunne bookes gennem DTF travel, som var et kriterium, da jeg lå inde med et gavekort, som skulle benyttes inden nytår. Prisen for en overnatning var lige i overkanten efter min mening, kr. 1350,- for én overnatning inklusiv morgenbuffet (værdi kr. 110,-). Der var okay udvalg på buffeten, men meget kulhydrat-præget, så det blev til en lidt trist tallerken med lidt æg, grønt og skiveost. Værelsesstandarden trænger virkelig til et løft - de er gamle og slidte. Beliggenheden lige først på Vesterbrogade er til gengæld et plus. Til den pris tror jeg ikke hotellet bliver valgt en anden gang.

mad
Wokshop blev anbefalet her på bloggen, da jeg efterlyste spisesteder til vores besøg. Det blev dog kun til en snack som take away i denne omgang. Det er bestemt ikke utænkeligt, at den får et besøg en anden gang. Menukortet har i hvert fald flere lækre retter og restauranten så hyggelig ud med store lokaler, hvor man ikke sidder i nakken af nabobordet, men derimod ved store firkantede borde, flere selskaber omkring et bord.

La Mexicana Fiesta er vores faste valg, når det kommer til mexicansk mad i hovedstaden. Den skuffer aldrig og var et oplagt valg, da vi fandt ud af, den lå bare et par hundrede meter fra hotellet. Desuden var kæresten mærket af operationen og efterfølgende lur, så det var ikke fordi vi ville rykke os langt efter mad. Det mexicanske køkken er ikke ligefrem LCHF-venligt, men jeg har altid været vild med den krydrede mad og nachoes med masser af cheddar, så det nyder jeg indimellem ude. Vi fik taco fiesta, hvor man selv fylder tacoskallerne med to lækre salgs kød, grønt, ost og salsa ved bordet og der kan fyldes op til man revner. Uhm... det var godt - venligt personale og god atmosfære. Perfekt valg, hvis der skal mexicansk på menuen.

Granola blev afprøvet tirsdag morgen til en gang morgenmad, som erstatning for hotellets. Navnet siger lidt i sig selv, at den står på korn, men det var muligt at vælge lidt andet. Vi fik hver en æggemuffin med fyld, serveret i en ristet bolle, som jeg lod ligge. Dertil hver en friskpresset juice - min på base af gulerod og kærestens en friskpresset appelsinjuice. Stedet er rigtig hyggeligt og godt besøgt, men ikke LCHF-venligt.

PALÆO blev besøgt for første gang og hele to gange på vores besøg. Vi faldt for deres hotdog. Jeg er normalt ikke meget for svinekød, men den pølse de bruger er virkelig lækker. Desuden er deres grøntsagsjuice virkelig gode - eller i hvert fald den med avocado, gulerod, citron og jordbær ;-) Palæo har helt sikkert vundet kærestens og måske også mit hjerte over 42 RAW, som den er nabo til i Pilestræde. Klart et LCHF-venligt valg til en bid på farten. Varme anbefalinger herfra.

Midtown Grill blev valgt til at stå for menuen fredag aften på baggrund af vores succesfulde besøg på netop Midtown Grill i Berlin. Vi ville gerne have været på MASH, men stedet var fyldt booket allerede for uger siden, så steak-menu blev i stedet hos Midtown Grill, som er restauranten tilknyttet Hotel Mariott. Dog levede restauranten i København ikke helt op til forventningerne. Før hovedretten fik vi et lækkert nybagt brød med tre forskellige dips, som der blev smagt lidt på. Hovedretterne var mørbrad og bearnaise, men desværre var maden kun lunken... Jeg håber, vi kan få bord på MASH til en god steak, når turen går til KBH en anden gang.
 
shopping
Torvehallerne er altid et besøg værd. Jeg besøgte hallerne mens kæresten fik en lur oven på operationen, men måtte lokke kæresten med derinde også, da Krydderiet havde lukket mandag aften. Der blev købt flere lækkerier (se billedet) med hjem derinde fra. Frysetørrede bær fra Krydderiet, økologiske chokoladeplader fra Sødt, mini flødeboller i hvid chokolade fra Summerbird (god bedrings-gave til kæresten) og the fra Tante T.

Hotel Chocolat kendte vi fra Berlin, men vi måtte lige kigge ind i den nye butik derovre. Her købte jeg min første 100 % chokolade. Jeg må nok indrømme, at den er bitter, men men smagsløg kan vænne sig til meget. Det er gået stærkt med at blive glad for 85 %-chokoladerne, hvor tidligere synes at 70 % var rigeligt. Jeg er vild med at kakaosmagen bliver hængende længe og så er kakaoen jo fyldt med masser af gode antioxidanter. Kik ind i butikken, hvis du som jeg elsker god chokolade...

Urtehuset er virkelig en helsekostbutik, som jeg fra provinsen kun kan misunde. Jeg landede dog alt for kort tid før lukketid til at gøre de store indkøb, men nye the-varianter fra Pukka blev det da til. Tror vist vores the-udvalg er ved at være fyldt op til vinteren.

Desuden fik vi købt lidt flere af julegaverne. Det er skønt at være kommet i gang i god tid. Julepynten på Strøget fik da også lige sat lidt gang i julestemningen hos mig, dejligt. Det er jo snart december :-D

4 kommentarer:

  1. Sikke et fint og hyggeligt indlæg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ditte,
      Det glæder mig at høre, selv I må undvære billeder... Det var også nogle hyggelige dage derovre. Jeg elsker at komme tilbage - har tidligere boet tre år i hovedstaden :-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Kender du mon yogi tea? Dem kan jeg anbefale som et alternativ til Pukka's. Jeg synes smagsvarianterne fra Yogi Tea er bedre og mere "slikagtige" - men naturligvis lavet af økologiske urter. Lige for tiden ELSKER jeg Sweet Chai derfra - den tager min værste søde tand til enhver tid. Der er også choco-te, lakrids og mint. Uhmnnn!

    Jeg må snart på Palæo igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian,
      Jeg kender Yogi the rigtig godt - har flere favoritter der også : lakrids-mint, sneet chili og chokolade, men elsker bare at afprøve nye varianter. The i breve er bare nemmest at have i tasken.
      KH
      - frk. sveske

      Slet