onsdag den 11. marts 2015

mine kostvalg i graviditeten

Hvad må jeg spise og hvad bør jeg undgå at spise i min graviditet? Det er der skrevet mange foldere, websides og bøger om, men hvordan harmonerer det så med virkeligheden, når du står midt i graviditeten?

Som nævnt i dette indlæg, så fandt jeg virkelig bunken af information til den gravide frustrerende - det er jo en jungle. Det kan godt være, at der er gode overordnede linjer for den gravides kost fra Sundhedsstyrelsen at gå efter i de foldere som du får udleveret hos lægen og jordemoderen, men for mig gav det blot en masse spørgsmål. Nu er emnet kost jo heller ikke nyt i min interessesfære. Jeg blogger om mad og sluger alverdens ny og gammel viden om kost og ernæring, men da graviditeten slugte overskud og læselyst måtte min tilgang være anderledes til kostvalgene i min graviditet.

De af jer, som læser med herinde jævnligt og dermed er stødt på min træningsopdateringer ved, at jeg ofte beskriver min kost som 'svingende'. Valget af den betegnelse skyldes nok mest, at jeg med en forholdsvis sund kost forud for min graviditet tænkte, at med den voksende mave måtte jeg optimere den lige et hak mere. Den lille voksende guldklump skal jo have den bedste start på livet. Når jeg så synes, min kost er svingende er det faktisk mest i forhold til det ekstra hak, jeg troede, jeg kunne give mit kostvalg i retning af øget sundhedsværdi.

Det er bare sådan, at min krop lidt valgte sine egne veje, da nyt liv begyndte at vokse i livmoderen. Graviditetshormoner, træthed, manglende overskud, kvalme og svingende blodsukker gav mig et andet syn på mine kostvalg. Som ugerne er gået har jeg valgt at acceptere, at kroppen sender nogle signaler, som måske ikke lige passer ind i den kost, jeg havde forestillet mig, jeg skulle spise under min graviditet. Jeg har sænket baren og ser min kost i et bredere perspektiv. For når alt kommer til alt, så har jeg jo en rimelig sund og nærende basiskost.

Og selv om det i perioder har føltes som om, at min gravide krop bare ville leve af brød med ost, croissanter og andre søde sager, så har jeg fyldt på med gode sager og nydt croissanten oven i - så længe det ikke gentog sig flere gange i ugen. Cravings efter kulhydraterne i den traditionelle brødform og kager tænker jeg, er et behov for energi. Min krop er jo intelligent og når søvnkvaliteten har været svingende, så finder den andre måneder at finde energien på. Osten kommer helt sikkert ind i billedet grundet gamle kostvaner - brød og ost hører sammen og osten har alle dage været min erstatning for lavere sukkerindtag.

Det er jo ikke sådan, at jeg bare flyder med strømmen, men jeg acceptere kroppens signaler og lytter på den måde, at jeg forsøger med alternativer og den gode basiskost - derefter kommer den direkte tilfredsstillelse af de mere vedvarende cravings på menuen.

Den gode basiskost er jo individuel, da vi har hver vores motor. Min basiskost er rimelig lowcarb på træningsfrie dage, mens jeg på træningsdage gerne indtager ekstra kulhydrater (primært efter træning - trænings- + eftertræningsmåltid) til at fylde kroppens udtømte depoter. Jeg vælger gerne de glutenfrie kilder; havregryn, riskiks, tørret frugt - men nyder også min mors hjemmebagte rugbrød. Min basiskost i øvrigt udgøres af gode proteiner til dagens hovedmåltider og gerne en god portion grønt 2-3 gange dagligt. Det er ikke hver dag, jeg får det grønne ind på morgenmenuen - hvor favoritten pt er er den lækre kokosgrød.
Med graviditeten har jeg desuden måtte sande, at jeg ikke kan undvære snacks - særligt ikke om formiddagen på jobbet - her nyder jeg gerne en proteinshake, chiagrød med toppings eller kernestykke med chokolade og banan. Om eftermiddagen har jeg min træningssnack efter træning og på dage uden træning ryger der også gerne en snack ned; kagerest, frugtkugler, æble eller andet på lageret. Det er kun snack efter aftensmad, jeg forsøger at springe over på hverdage, men ellers er et æble i tynde snackskiver evt. med dyp af lakridspulver et populært alternativ hos mig.

Et kik i min kostdagbog via billederne på #instagram ser således ud:


Sukkeret vil jeg stadig rigtig gerne holde ude/ begrænse i min kost, da det hverken gavner mig eller den lille guldklump. Endnu en intolerancetest for en måneds tid siden bekræftede mig da også i, at sukker, hvede/gluten og komælk ikke er de bedste kostvalg for mig. Faktisk var den kloge dame ret sikker på, at jeg havde utæt tarm. Svine- og oksekød (grundet syreindholdet) røg også med i puljen af 'bør undgåes'. Udelukkelse/ begrænsning af de to sidstnævnte ser jeg dog lidt stort på for nuværende, da jeg i forvejen har svært ved at få spist proteiner.
Efter en måneds tilløb har jeg smidt komælken på porten. Det er ikke et altafgørende valg for mig, men kan jeg løfte min tarmflora bare lidt via kostvalgene ud over mine probiotika-tilskud (da diverse udrensende og understøttende urte-præperater ikke hører hjemme under graviditet og amning), så vil jeg gerne det - det er nemlig den side af sagen, der kommer både baby og jeg til gode. God tarmflora er særligt vigtigt frem mod fødslen, hvor baby bliver præget af min tarmflora.

Sidder du med tanker om din kost i kommende eller nuværende graviditet er du meget velkommen til at dele dem i en kommentar nedenfor.

Med al den graviditetssnak, så må det være tid til at vise babybulen frem. Jeg er netop gået ind i uge 24 og maven vokser... ;)


Læs øvrige indlæg i relation til (min) graviditet under etiketten gravid.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes, det lyder så fint det hele, sveske og du ser virkelig dejlig ud! Dog er jeg aldrig stødt på at okse- og svinekød ikke hørte hjemme ved utæt tarm. Alt muligt andet men ikke lige okse og svin ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg faktisk lidt glad for at høre. Jeg har nok bare misforstået sammenkoblingen - i hvert fald så reagerede jeg på svine- og oksekød, men den pause må komme når tid er. Lige nu skal jeg have mine proteiner til den lille ;)
      Har du et godt link til læsning om 'utæt tarm' for jeg synes det dækker over meget og hurtigt bliver meget dramatisk.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Min lynhurtige hovedregning fortæller mig at du også skal have et julibarn :D
    Tillykke med det.
    Og du har klart mere styr på din kost end de fleste, gravide eller ej :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille,
      Det ender nok med et julibarn, selv om jeg har termin ultimo juni - helt præcis på kærestens fødselsdag d. 28/6 ;)
      Jeg har i hvert fald fundet min balance.
      KH
      - frk. sveske

      Slet