søndag den 8. marts 2015

læsetips #2: ernæring og træning til den gravide


Stille stunder i weekenderne udnyttes med en god bog hos mig. Den står dog ikke udelukkende på fagbøger, men efter at have læst seneste skud på stammen af krimier fra Mari Jungstedt, fik jeg kastet mig over lidt graviditetslæsning.
I første trimester synes jeg al informationen og læsningen for gravide var meget forvirrende og faktisk valgte jeg den stort set fra, da jeg bare følte jeg blev mere forvirret og usikker i mine valg. Sammen med øget overskud og øget læselyst er lysten til at læse bøgerne om graviditet også vokset. Efter mine erfaringer fra junglefornemmelsen i første trimester, så læser jeg dog bøgerne meget anderledes; de udgør inspiration og på ingen måde en manual for livsstil m. m. Det lyder måske mærkeligt, men for mig giver det mening. Som person kan jeg nemlig hurtigt gribes af tanken; gør jeg det godt nok? Men når alt kommer til alt, så er ingen graviditeter ens - og nu nyder jeg blot at høre om andres erfaringer og gøre mine egne.
 
I dag vil jeg gerne dele to graviditetsbøger med jer. Den første 'Ser jeg tyk ud i den her mave? - Din ultimative guide til en sund og skøn graviditet' af Marie Steenberger har jeg fået venligt tilsendt af People's Press. Bog nummer to har jeg selv anskaffet mig, da der blev indkøbt et styk stort opslagsværk til den gravide. Bogen der sneg sig med i kurven var Lotte Arndals '9 måneder før - 9 måneder efter'.

 

Marie Steenberger, 'Ser jeg tyk ud i den her mave?' (2014)

Bogen handler primært om ernæring, hvilket nok ikke er så mærkeligt, da Marie Steenberger er ernæringsterapeut af profession. Hun deler og uddyber de gængse kostanbefalinger til gravide. Du får en god og overordnet forklaring af, hvad der er relevant og hvorfor. Ingen raketvidenskab og ikke så meget nyt under solen, hvis du i forvejen går op i kost - også til din gravide mave. Desuden med gode tips og opskrifter til de tre trimestres typiske graviditesgener.
Steenbergers snak om graviditetsvægt bliver lidt for meget en skyggeside i bogen, synes jeg. Da der er meget snak om spiseforstyrrelser. Heldigvis opvejes det af forfatterens holdning til vægtøgningen i graviditeten; lyt til kroppens behov og hæft dig ikke ved 'målet' på vægten. Det er rart med tips til velvære i graviditeten, som ikke handler om vægt, men alle de andre gode ting, du kan gøre for dig selv; meditation, massage, graviditetstøj og skønhedspleje.
Bogen afsluttes med kapitler til den nybagte mor - hvordan du kommer tilbage til din før-graviditetsvægt stille og roligt via de sunde vaner du kender fra graviditeten. Processen tager tid og hav tillid til den - er et mantra, jeg gerne vil tage med mig.
Bogens største plus er klart Marie Steenbergers historier fra hendes egne to graviditeter, hvor jeg i hvert fald blev bekræftet i, at baren for sund graviditet slet ikke behøver ligge så højt, som nogle har tendens til at lægge den op.
 
Personligt glæder jeg mig over ikke at være gået ind i min graviditet med et alt for skævt forhold til min krop. Jeg kan godt se mit tidligere 'jeg' i Steenbergers lidt stereotype kvindebillede, som har det svært med kroppens forandringer og den øget vægt, som følger med en graviditet. Faktisk har jeg ikke selv skænket min efter-graviditetskrop mange tanker. Jeg glæder mig over at være gravid og nyder den fantastiske og voksende mave. Jeg er spændt på, hvordan kroppen udvikler sig frem mod fødslen og ikke bekymret for dens udseende efter. Er det for rosenrødt? Bliver jeg klogere? Måske, måske ikke - jeg vælger at smile til mit spejlbillede.
 

Lotte Arndal, '9 måneder før - 9 måneder efter' (2007)

Bogen er en træningsbog til den gravide og nybagte mor. Den omhandler teori og praksis i en skøn forening. Bogen røg i indkøbskurven, da jeg havde fået kendskab til forfatteren og hendes kompetencer med denne bog.
Selv synes jeg, det var rart at blive bekræftet i, at træning er godt for den gravide krop. Afsnittet med udstrækningsøvelser er rigtig brugbart og en fast del af min hverdag - ikke fra ende til anden, men som en del af min opvarmning til træning eller bare ren velvære.
Bogens teori giver rigtig god forståelse for, hvad det er, der sker med kroppen, når du er gravid - og hvorfor det er vigtigt at du (fortsat) træner. Motion står dog ikke alene i relation til dit velvære med den gravide mave - Arndal kommer også med gode input til afslapning og kosten i din graviditet.
Som titlen fortæller, så handler bogen ikke kun om træning m.m. mens du er gravid, men også i månederne efter din fødsel; din træning og kost efter fødslen. Som nybagt mor følger der helt sikkert en masse udfordringer med - men vigtigheden af sund livsstil bliver ikke mindre for at kunne klare udfordringerne. Der er gode tips og konkrete træningsprogrammer til tiden efter fødslen, som jeg helt sikkert kommer til at tage frem, når den tid kommer.

God læselyst!


Tak!
til People's Press for sponsorat af Marie Steenbergs bog i dette indlæg - min holdning til bogen er dog 100 % min egen.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er fedt at være gravid, at kroppen ændrer sig og det lille liv vokser og begynder at gøre opmærksom på sig selv. Jeg lærte i sidste graviditet at der er ting vi bare ikke er herre over, at pludselig tager kroppen kontrollen og man tager på eller er træt hele tiden, og sådan er det bare - det er ude af vores hænder :)

    Jeg er alt for tyk og det var jeg også inden jeg blev gravid, men jeg har aldrig været træt af min efter-gravid krop, mine strækmærker er først begyndt at blive synlige igen nu og jo maveskindet er slappere, men så er det heller ikke værre, mine bryster har ændret sig efter graviditet og amning, men er stadigvæk mine bryster og de er stadigvæk dejlige.

    Jeg tror ikke jeg har været specielt heldig, men jeg er sq sådan grundlæggende rigtig glad for min krop og alt det den bærer mig igennem

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Pernille,
      Hvor er det dejligt at læse sådan en kommentar. Jeg synes virkelig, at gravide skal være glade for graviditeten og alle de ændringer der måtte følge med også på egen krop. Kvindekroppen ændrer sig med graviditet (og alderen) og er der noget smukkere end at være gravid og noget mere kvindeligt end at have båret et barn (eller flere). Det synes jeg ikke. Og hvor er det dejligt at høre, du er glad for din krop - også efter livets gave - at føde børn.
      Smilende mandagshilsner
      - frk. sveske

      Slet