fredag den 23. maj 2014

salat med bagte rabarber


Uh... Jeg har fået et godt øje til de syrlige rabarber. Det er en fantastisk grøntsag og med den aktuelle Whole30 her hos mig, så må der gerne være variation i alt det grønne. Ja, der går meget til af det grønne. Først på ugen lavede jeg er lækker og meget simpel salat med bagte rabarber. Den gør sig godt til sommerens grillmenuer. Vi fik den til en rib eye i selskab med grillede grøntsager.

salat med bagte rabarber

2 stk mini romaine
1/4 sommerhvidkål
3-4 stængler rabarber
1 håndfuld hasselnødder
3-4 spsk olivenolie
2 spsk Urtekram granatæble balsamico
havsalt

fremgangsmåde:
1) Rens og skyl rabarberne godt.
2) Skær rabarberstænglerne i 1-2 cm stykker og kom dem i et ovnfast fad.
3) Bag rabarberne ved 200 grader i 5-7 min. Sæt til side til afkøling.
4) Rist hasselnødderne på en pande. Tag af varmen og gnid skallerne af i et rent viskestykke.
5) Bland dressing af olivenolie, balsamico og havsalt i en stor skål.
6) Snit hvidkålen fint og vend med dressingen.
7) Skyl romaine salaten grundigt og afdryp på et viskestykke.
8) Knæk romaine salaten i rustikke stykker og vend i skålen med kål og dressing.
9) Top salaten med bagte rabarber og ristede hasselnødder før servering.



...enjoy!

4 kommentarer:

  1. Uhmmmm for en lækker salat! Bagte rabarber og ristede hassenødder - perfekt match! Det skal jeg da ihvertfald prøve !!! Tak for inspirationen sveske og ha en dejlig weekend !

    Kh maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Den blev så vellykket - så jeg måtte lave en portionsskål til foto. Salaten var ellers lidt bland-selv-servering, da jeg ikke lige vidste om kæresten var med på de syrlige rabarber, men det var han ;)
      Selv tak.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det ser så lækkert ud ;-) Tak for inspiration!
    Kh Cathrine Koefoed, yogalærer og yogablogger på www.cathrineyoga.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Cathrine,
      Selv tak! Godt at høre, du kan hente lidt inspiration herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet