søndag den 9. december 2012

julelækkerier #1: hindbær-marcipan



I denne weekend har jeg fået tage hul på de hjemmelavede julelækkerierne i køkkenet. Startskuddet gik med disse lækre kugler af hindbær-marcipan, som jeg har set hos Jane Ryberg. Hun har to opskrifter på marcipanen, men jeg faldt for den nemme udgave, som er sødet helt naturligt med medjool dadler. Den er ganske rigtig nem at lave og hold nu op - de er GODE! Som i SUPER gode! Jeg er vild med hindbær og kugler er skønt syrlige af hindbærrene og søde af dadlerne. Prøv dem!

hindbær-marcipan
(20 stk.)

100 g mandler
50 g hindbær (optøet)
3 medjool dadler
1 stor spsk kokosolie

overtræk:
100 g mørk chokolade 85 %

topping:
frysetørret hindbær
kokosmel
finthakkede mandler eller nødder

fremgangsmåde:
1) Mal mandlerne til så fint som muligt i en minihakker eller kaffekværn.
2) Smelt kokosolien og blend med dadler samt hindbær til puré.
3) Rør puréen ud i mandelmelet til massen bliver ensartet.
4) Sæt på køl eller frost i ½-1 time, så massen sætter sig og bliver nemmere at trille til kugler.
5) Tril massen til små kugler - ca. 20 stk.
6) Smelt chokoladen over vandbad og overtræk kuglerne.
7) Drys med den ønskede topping.

8 kommentarer:

  1. Hvor ser de gode ud
    og sikke en fed opskift på marcipan- jeg gider normalt ikke lave min egen marcipan da jeg synes at det er sært at spise sukrin/æggehvidebaseret marcipan( sorry) men den her lyder som noget jeg gider ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      De er gode og blev godkendt af familien i går.
      Jeg har også eksperimenteret med hjemmelavet marcipan, som snarest kommer på bloggen.
      Prøv dem!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Ej, hvor er det lækkert!
    Hvis ikke det var fordi jeg har et temmelig stort afhængighedsproblem med dadler, som jeg vist skal arbejde lidt på, stod jeg allerede i køkkenet og var i gang!
    Hvor har du købt de frysetørrede hindbær? Jeg overvejer nemlig en eller anden(dadelfri) form for marcipan, men mit største issue er, at man ikke vil kunne kende forskel på kuglerne :-p

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vikki,
      Ja, som sukkersensitiv kan dadlerne være en voldsom tricker. Jeg håber, du får styr på den ellers er der jo andre muligheder for sødning. Jeg er bare blevet lidt hooked på de naturlige sødemidler frem for de kunstige.
      Jeg købte frysetørrede hindbær på mit KBH-besøg... Men de fåes også på nettet.
      Du må da bare kommer forskellig topping på kuglerne ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Christina/dyppelse9. december 2012 kl. 10.54

    Hvor skal det afprøves!

    SvarSlet
  4. Nu er det 3. gang jeg laver dem, og det er ikke engang jul mere. Jeg har diabetes 2 og er glad for lidt alternativt slik. Det samme er mine diabetesvenner. De smager dejligt til en kop kaffe. Tak for en god hjemmeside, som bliver brugt flittigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det lyder virkelig godt! Glæder mig, at du kan få glæde af alle lækkerierne herinde.
      Dejligt med en lille kommentar på vejen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet