lørdag den 22. december 2012

ugens madpakker med fokus på grønt(!) og min taktik for juledagene...

madpakke #1:
kyllingedeller med spinat & sesam, mayodip og sauterede sqaush/ rød peberfrugt 
med kokosolie og ægte feta

madpakke #2:

madpakke #3:
revet squash med ½ avocado, olivenolie, limesaft og græskarkerner

I denne uge har jeg haft fokus på det grønne for at slippe ud at min boblen af chokolade/ daddel/ marcipan. Det er lykkedes, dog er madpakkerne blevet meget ens, men deller er bare favoritten, når der skal lunes lidt animalske proteiner til frokosten på jobbet. Beklager billedernes kvalitet, men de er taget i morgenen mulm og mørke inden afgang.
Ekstra grønt gør altså bare en forskel. Det giver god mæthed og min fordøjelse optimeres. Desuden tager det 'plads' fra de søde sager, som gik ud over vægten i sidste uge.

min taktik for julens 'søde' stunder
Nu venter julen lige om hjørnet og det er vist på tide, jeg lige får tænkt lidt over taktikken for juledagene. Heldigvis har jeg kun et par dage med ekstra god mad ude - nemlig juleaften med familien og juledag med de samme skønne mennesker. Charlotte postede for noget tid siden et super indlæg angående, hvad julen må 'koste'? Da jeg stadig forsøger at reducere fedtet på min krop, vil jeg gerne begrænse eventuelt vægttab i juledagene - max +1,0 kg min pris, da jeg ved, der ikke skal meget 'ekstra' til før kroppen tager væske på. Det 'ekstra' jeg vil tillade mig selv er lidt af det sukkerholdige slik på julens slikfad (læs: som jeg håber begrænser sig til d. 24), som suppleres med hjemmelavede godter. Desuden kommer jeg ikke helt uden kom lidt stivelse i årets julemenu på juleaften, men jeg reducerer det bedst muligt ved at medbringe min egne erstatninger. Der blev i går bagt brød til juledags julefrokost - kernebrød og valnøddebrød, som jeg lægger på bloggen snarest. Men før sukker og stivelse kommer det grønne - så fortsat fokus her ;-) Sammen med gode proteiner fra morgenstunden og olietilskud (læs: hos mig står den på Udo's Choice og Cod Liver Oil med D-vitamin fra Nordic Naturals), så blodsukkeret er straight.
Træningen skal bestemt heller ikke stå stille. Her deler jeg heldigvis seng med en, som ikke kan undvære at løfte jern efter blot en enkelt dags pause og det smitter altså meget. Jeg er i hvert fald ikke den, der bliver hjemme på sofaen. Min egen 'afhængighed' er vist ved at bygges op - great!

Hvad er din taktik for julens 'søde' stunder?

2 kommentarer:

  1. Hmm.. jeg har ikke rigtig nogen. Vi holder ikke så meget jul i vores familie. Juleaften er hos min far, som laver god, sund mad, og jeg er blevet bedt om at medbringe godter. I stedet for risalamande, spiser vi hjemmelavet is, og det har jeg tænkt mig at spise. 1. juledag har min mand fødselsdag, men her er det jo mig selv, der er i køkkenet og det er egentlig det.

    Det sværeste for mig er ikke at fylde mig med hjemmelavede godter hver dag. Det går det ikke så godt med. Ha ha! Men jeg spekulerer ikke så meget over det. Det udligner jo sig selv, når det bliver hverdag igen.

    Og rigtig glædelig jul til dig, søde Sveske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jane,
      Du har helt ret - det udligner jo sig selv.
      Og ja, der kan nemt gå godter i den HVER dag, når man er hjemme og 'hygger', som jo er = at putte noget i hovedet... Hmm!
      Jeg er bare glad for alle de lækre hjemmelavede godter, som går mindre ud over blodsukkeret og så er ekstra grønt altså en vinder-taktik i mine øjne.
      Rigtig glædelig JUL til dig og dine, søde Jane.
      KH
      - frk. sveske

      Slet