lørdag den 20. oktober 2012

savoykål med granatæble, pekannødder & sennepsvinaigrette


Sidste uges kukkasse fra aarstiderne.com indeholdte et styk lækkert savoykål. Endnu et kål til min kål-hitliste. Siden jeg er gået kornfri og stort set også udelukker al stivelse (læs: de rå gulerødder er min undtagelse) er kål blevet mine gode venner. Tror ikke, jeg selv tidligere har købt savoykål, men det kommer jeg til, for det er lækkert og har en skøn struktur og sprødhed.
I min søgen efter inspiration til anvendelse af kålen faldt jeg over en rosenkålssalat hos Paleo Hannah, som kom til at danne basis for min salat. Jeg blev ret tilfreds med resultatet, så det vil jeg da meget gerne dele med jer.

savoykål med granatæble, pekannødder & sennepsvinaigrette

200-300 g savoykål
1 æble
kerner af et ½ granatæble
1-2 håndfuld grofthakkede pekannødder

sennepsvinaigrette
½ spsk dijonsennep
1 spsk æbleeddike
1 stor tsk honning
salt+peber
1 dl koldpresset olivenolie

fremgangsmåde:
1) Rør sennep, eddike, honning, salt og peber sammen i en skål.
2) Pisk (evt. med håndmixer) derefter olien i i en tynd stråle til dressingen bliver tyktfyldende.
3) Snit kålen i tynde strimler og vend den godt rundt i dressingen (gerne med klør fem).
4) Skær æblet i tern og drys over senneps-kålen sammen med granatæblekerner og pekannødder.

tip!
Salaten kan sagtens tåle at stå på køl og trække nogle timer. Bliver den faktisk kun bedre af, da kålen suger dressingen til sig, men bevarer sin sprødhed.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar