fredag den 29. juni 2012

weekend lækkerier #4 aka hjemmelavet bounty



... må gerne se hjemmelavet ud ;-)
Mit andet forsøg med selv at lave bounty gik meget bedre end mit første - øvelse gør mester, så måske de bliver lidt kønnere næste gang. Til gengæld fejler smagen ikke noget og så er de fri for diverse tilsætningsstoffer. Jeg fulgte Janes opskrift.

hjemmelavet bounty
(10 stk.)

½ ds kokoscreme - den faste del af kokosmælken*
1 spsk kokosolie
1 spsk Sukrin
75 g kokosmel*
100 g chokolade med min. 70 % kakao
1 tsk kokosolie

*Tjek kulhydratindholdet på kokosmælk og -mel, da det varierer meget og gerne skal være så lavt som muligt for LCHF. Jeg brugte kokosmel fra Änglemark, som har 3,5 g kulhydrat pr. 100 g og økologiske kokosmælk fra Santa Maria med 3,0 g kulhydrat pr. 100 g (det kan fåes lavere, men denne stod på mit lager).

fremgangsmåde:
1) Smelt kokosolie og -creme i en gryde ved middelvarme.
2) Tilsæt kokosmel og Sukrin.
3) Beklæd en form med film og pres kokosmassen ud i formen.
4) Sæt kokosmassen på køl eller frost til den stivner.
5) Smelt chokoladen med lidt kokosolie over vandbad eller i microovnen.
6) Skær kokosmassen i mindre stykker og overtræk dem med den smeltede chokolade.
7) Afkøl de færdige bounty på køl eller frost.
8) Nyd din bounty, når chokolade er stivnet.

De lækre bounty kan med fordel opbevares i fryseren og tages op efter behov.


Perfekt til weekendhygge ;-)

14 kommentarer:

  1. Super lækre. Jeg plejer at trille mine til bountykugler, så kan man spise flere ;.) Du kan med fordel lige lade kokosmassen sætte sig lidt og så forme dem igen, så er det nemmere at få en fin overflade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Suh,
      De er lækre - tak for tippet.
      Jeg havde dog mine i fryseren for at være sikker på, at de stivnede - som var mit problem sidst, så den kunne ikke lige trilles til kugler. Men det er ikke sidste gang, jeg laver dem ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  2. For pokker, der er bounty, snickers, kager, pandekager og alt mulig andet over det hele i blogland, jeg bliver sgu helt rundtosset :D
    De ser gode ud Sveske :) God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,
      Det kan jeg faktisk kun give dig ret i. Det er med at vælge sine lækkerier med ophu, for ikke at vokse til dobbelt størrelse... hehe! Jeg forsøger selv at begrænse mit indtag af lækkerier en smule og det håber jeg da skinner lidt igennem på bloggen.
      God weekend til dig!
      - frk. sveske

      Slet
  3. Det må altså prøves - har lavet dem tidligere med kondenseret mælk, men det går jo ikke i low carb hverdagen, så det skal klart forsøges en dag sukkertrangen bliver for stor.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Du må helt sikkert afprøve denne low carb udgave - de er lækre!
      - frk. sveske

      Slet
  4. Ej så fik du lavet dem, Sveske. Hvad sagde kæresten til dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      De er godkendt og næsten spist. Godt, de ligger i fryseren,kan jeg i hvert fald sige.
      - frk. sveske

      Slet
  5. Uh, mine bounty er i fryseren lige nu for at blive faste - jeg glæder mig til resultatet ;)

    xxoo, Amelia

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm... bounty - kunne jeg også godt lige spise, men må overbevise kæresten om, at det sidste stykke jordbærkage er til mig ;-P
      Nyd dine bounty for mig også ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hold da op de ser gode ud! Øv nu er jeg lækkersulten :-) ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stinna,
      Beklager lækkersulten, men de er altså også syndigt lækre.
      Prøv dem!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. hva koster det ca at lave dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Et lille hurtigt overslag, hvis ingredienserne købes på tilbud(!):

      1(½) ds kokosmælk 10 kr.
      1 pl. chokolade 15 kr.
      ca. ½ ps. kokosmel 5 kr.
      1 spsk. kokosolie 5 kr.
      1 spsk. Sukrin 2 kr.

      Total for 10 stk. 37 kr. = 3,70 kr. pr. stk.

      KH
      - frk. sveske


      Slet