tirsdag den 19. juni 2012

sommerkål på en regnvejrsdag


Sommerkål er de første dejlige danske hvidkål, som er knap så grove i strukturen som de sædvanlige hvidkål. Jeg havde stadig en del kål tilbage efter at have brugt de yderste blade til raw rullerne forleden. Det kom derfor til at spille hovedrollen i det grønne tilbehør i går aftes. Salaten er oprindeligt med spidskål, men fungerer fint med sommer hvidkål. Opskriften har jeg fundet hos Hjerteforeningen - lige her. Jeg udelod dog sukker og feta - ville ellers have fundet ægte feta (som er uden komælk), men havde min Rema1000 ikke lige på hylderne. Mine smagsløg er desuden ikke så glade for persille -der røg i stedet lidt græskarkerner på toppen. Opskriften får I lige her:

sommerkål med grønne ærter
(1 pers.)

300 g sommerkål
½ tsk salt
100 g grønne ærter - gerne friskbælgede

dressing:
1 tsk æbleeddike
1 tsk rapsolie
2 tsk agavesirup
urtesalt
friskkværnet sort peber

topping:
græskarkerner
25 g ægte feta

fremgangsmåde:
1) Snit kålen fint og drys med salt - lad trække 30 min.
2) Vrid kålen i et viskestykke.
3) Bland ingredienserne til dressingen og vend den i kålen sammen med ærterne.
4) Top med græskarkerner og/ eller feta.

Salaten passede perfekt som tilbehør til disse tykke svende:

grillpølser fra Slagter Aalbæk - glutenfri og uden stivelse = lækkerier ;-)

 lækker sommermad på en regnvejrsdag... Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Øj, hvor får man fingre i disse lækre pølser??? Synes aldrig jeg har set dem de steder jeg handler :-/
    Jeg lavede en virkelig lækker ægge/linse'lagkage' i går lagt sammen med pesto og chilimayo og spist med salat til ... og tænkte på dig og din kød-lede for tiden ... men kom så i tanke om at du ikke spiser bælgfrugter! Jeg gør det også kun en sjælden gang i mellem - men godt smager de jo :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rosa,
      Længe siden ;-)
      De er på tilbud i Rema i denne uge. Der er 4 stk. i en pakke til 25 kroner. Jeg håber, det er nogle de beholder på hylden og ikke kun fører dem som spot-varer.
      Lyder ikke så tosset - men jeg undgår helst de bælgfrugter - har dog haft kik på en kikærtekage de sidste par dage... Det kan godt være den en dag sniger sig ind - har jo en meget sød tand, om skal holdes lidt nede, når nu sukkeret er ude på dag 8...
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ja, desværre er de gode varer ofte kun spot! Må forbi Rema... selv om jeg godt nok skal køre en halv time for det!
      Tjoh, det er vist længe siden jeg har lagt en kommentar... men bare rolig, jeg er her hver dag:-))

      Slet
    3. Dejligt, du skal være så velkommen!
      Der er også en smagsvariant med ramsløg. Håber, du synes, de er køreturen værd. Jeg synes, det er svært at finden en god pølse uden stivelse, så disse var et hit.
      - frk. sveske

      Slet
    4. Synes også Hanegals oksepølser er ok. Men ja, det er rigtig svært!
      I øvrigt flot at du har klaret en uge uden sukker nu. Kan du mærke at du får det bedre ved at undvære det? Der kan laves så meget GODT uden sukker, at det slet ikke er nødvendigt for at tilfredsstille hyggedyret ;-) Fortsat god kamp mod det hvide stads!

      Slet
    5. Okay, jeg har stadig til gode at prøve pølserne fra Hanegal.
      Tak - jeg kan nemmere holde mit blodsukker stabilt uden, MEN jeg har en kamp psykisk - værre nogle dage end andre. Jeg er nok ret sensitiv over for sukker, selv om jeg ikke vil indrømme det, så sukker-alternativerne også tricker mit blodsukker i en eller anden grad...
      Tak!

      Slet