tirsdag den 5. juni 2012

svampede squashboller uden korn

 

Sikke en tirsdag? Grundlovsdag var lige glippet som fridag i min arbejdskalender, men så kom jeg da tidligt i gang. Jeg havde jo ferie til og med i går, men den blev så lige forlænget med en helligdag :-) Det kunne ikke passe mig bedre.
Jeg sendte desværre kæresten afsted på arbejde igen i aftes og i dag har den stået på en del tøjvask, inden vaskemaskinen hos mine forældre tages fra, da deres bryggers skal renoveres fra i morgen. Ja, jeg vasker hos mine forældre, men jeg vasker selv og foretrækker blot deres vaskemaskine frem for vaskekælderen i min blok (som er fælles for 60 lejl.).
Ud over tøjvask fik jeg da heldigvis bagt en gang boller uden korn, som jeg kunne forkæle mig selv med sidst på eftermiddagen, da deres ærinder var overstået.

Opskriften er baseret på Janes Sunde gulerodsboller, men minder lidt om trines kornfrie müsliboller, som jeg tidligere har bagt. Jeg erstattede blot gulerødderne med squash og da min dej ikke havde 'sat sig' efter tre timer på køl tilsatte jeg tre teskefulde fiberHUSK til bagning. Opskriften, som jeg lavede dem, får I lige her:

svampede squashboller uden korn
(8 stk.)

det tørre:
½ dl chiafrø
½ dl hørfrø
100 g mandler malet til mel
½ dl solsikkekerner
evt. 1 spsk Sukrin
1½ tsk bagepulver
1 tsk salt
evt. 3 tsk fiberHUSK (den gule til bagning)

det våde:
100 g revet squash
3 æg
1½ dl koldt vand
1 spsk smeltet kokosolie
evt. ½ dl koldt vand

fremgangsmåde:
1) Bland de tørre ingredienser godt sammen i en skål.
2) Tilsæt revet squash.
3) Bland de våde ingredienser i de tørre og rør sammen til ensartet dej - den er tynd i konsistensen.
4) Sæt dejen på køl i 2-3 timer.
5) Rør ½ dl koldt vand i dejen, hvis hørfrø og chiafrø har suget væsken helt. Er dejen stadig tynd tilsæt fiberHUSK og lad den hvile kort.
6) Sæt dejen på en bageplade beklædt med bagepapir med to spiseskeer.
7) Bag bollerne ved 160 grader i ca. 30 min.



30 kommentarer:

  1. De ser super lækre ud, men kan man mon bytte chiafrø ud med nogle andre frø/kerner - græskarkerner måske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Du kan sagtens bytte chiafrøene ud - evt. med ekstra hørfrø. Hvis du bytter med frø/ kerner, der ikke suger nok væske til sig (hørfrø og chiafrø suger en del), tilsætter du blot fiberHUSK ;-)
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Sveske!

    De ser dødlækkere ud! Jeg er helt ny inde for mad uden kulhydrater, så jeg undrer mig over, hvordan bolledejen kan "hænge sammen", når der hverken er mel eller mælk??

    - Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte,
      De er lækre og meget svampede pga. æggene. Mandelmelet og kerner/ frø suger væske til sig og suger de ikke nok, tilsætter jeg en smule HUSKfiber, men dejen er meget grød-agtig og sættes på plade med skeer.
      Gi' dem et forsøg ;-)
      - frk. sveske

      Slet
    2. Det vil jeg helt klart! Tusind tak!

      Slet
    3. Super!
      Lad mig gerne høre, hvad du synes ;-)
      God dag.
      - frk. sveske

      Slet
    4. Nej nej nej nej nej, hvor er de lækre!!!!!
      Jeg havde ingen chiafrø og solsikkekerner blev erstattet af græskarkerner, og da jeg er ludfattig har jeg heller ikke råd til fiberHUSK, så de blev en anelse mere flydende i konsistensen, end det er meningen, og alligevel er det noget af det mest lækre, jeg nogensinde har smagt!!! Jeg er megafan! Tusind tak!
      Mvh. Birgitte

      Slet
    5. Hej Birgitte,
      Super, at du er vild med bollerne. De er også en genganger hos mig. Du kan evt. erstatte chiafrøene med hørfrø, som vil suge væske til sig på samme måde og du måske slet ikke savner HUSKfibrene ;-)
      Nyd dem og husk lækker øko. smør/ ost ;-P hehe
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    6. Jeg kom faktisk en hel deciliter hørfrø i, men næste gang jeg laver dem, kan jeg nok bedre vurdere, hvordan jeg skal dosere det, for at få den bedste dej.
      Jeg har bemærket, at fiberHUSK er meget benyttet i mange kulhydratfattige opskrifter, men jeg ved ærligt talt ikke rigtigt, hvad det er. Det bedste, jeg har kunnet læse mig frem til er, at det er et fibertilskud, men kan du måske give mig en lidt mere praktisk forklaring?
      - Birgitte :)

      Slet
    7. Hej igen,
      Okay, så er det nok forskelligt hvor meget væske, hørfrøene suger til sig.
      FiberHUSK (den gule pakke) er fintmalede loppefrøskaller, som er udviklet til bagning. HUSKfiber (den grønne pakke) er grovere loppefrøskaller, som er beregnet som kosttilskud/ naturlægemiddel. Begge hjælper i bagværk, omeletter og lignende til at 'stivne' massen/ dejen og indholdet af fiber øges, selvfølgelig, så maden mætter mere.
      Jeg bruger meget gerne HUSK i mine opskrifter, da fibrene er gode og giver en god mæthedsfornemmelse.
      - frk. sveske

      Slet
    8. Okay, jeg overgiver mig til fiberHUSK!! Jeg har bestilt en pakke gul. Kan den også bruges i din pandekageopskrift, hvor du ellers bruger den grønne? :)

      Slet
    9. Hehe. Den bliver du glad for - i hvert fald hvis du vil kaste dig over flere low carb-opskrifter.
      Ja, det kan du. Jeg bruger selv den gule i mine proteinpandekager. Ved ikke helt om svarer til hinanden, altså suger ligemeget (1 tsk. = 1 tsk.), men prøv dig frem. Kommer jo også an på størrelse af æg etc.
      Du er i hvert fald velkommen til at stille yderligere spørgsmål ;-)
      - frk. sveske

      Slet
    10. Jeg vil helt klart afprøve en masse spændende opskrifter! Kan slet ikke vente, til den kommer! Jeg har bestilt den fra www.netspiren.dk, hvor plejer du at købe dit?
      - Birgitte

      Slet
    11. Super!
      Jeg bestiller stort set al min helsekost hos naturoghelse.dk. Den side kan jeg i hvert fald varmt anbefale.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Kanon, det er noteret! Tusind tak!
    - Birgitte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kom også til at bruge en mindre formue derinde i går - skønt at gå og vente på lækkerier (og kosttilskud).
      - frk. sveske

      Slet
  4. Den grønne og den gule HUSK består af det samme, så jeg har bare malet det grønne til fint pulver i min kaffekværn. Tam-daaah!

    Bollerne smager udmærket, men de lugter besynderligt. Er det mon chiafrøene, der gør det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit,
      Tak for tippet. Jeg er klar over, at det begge er loppefrøskaller - men jeg ejer desværre ikke en kaffekværn (endnu).
      Hmm, jeg har ikke tænkt over lugten af bollerne - kun at det dufter skønt af nybagt brød, når de er i ovnen.
      - frk. sveske

      Slet
  5. Ej hvor ser de gode ud! Har du nogen idé om hvor mange kalorier de indeholder? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det ved jeg faktisk ikke, men mandler og kerner indeholder jo en del kalorier. Tror dog disse ligger i den lettere ende, når det kommer til kornfrie brødvarianter.
      - frk. sveske

      Slet
  6. Efter at have kigget på din "morgenmadsuge" indlæg, tror jeg, at jeg skal prøve at bage bollerne.

    Har ellers mest holdt mig til knækbrøds og kernebrøds opskrifterne, for det lykkes hver gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Disse lykkes hver gang hos mig, så mon ikke, du også har held med dem. Elsker virkelig, at kunne bage brød, som ikke skal æltes en masse og hæve. Hurra for det gærfri og kornfri.
      God bagelyst!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. kan kokosolien erstattes af noget? synes det er ret dyrt at købe til det ene formål :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Du kan bare erstatte med andet fedtstof - smeltet smør, olie...
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Hej frk. sveske.
    De er bare supergode, de boller, de er blevet min all-time favorit, sådan en lun bolle med smør på, uhm!
    Engang imellem kommer jeg en håndfuld Gojibær i og erstatter nogle af solsikkekernerne med hampefrø, så minder de lidt om müsliboller :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne,
      Hov, din kommentar var smuttet.
      Det er også ved at være for længe siden, jeg har bagt sådan en portion - de mere mel-lignende typer har taget over på det sidste.
      Men de er gode og tvistet som müsliboller lyder ikke tosset - måske de må afprøves i påsken.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Jeg er nybegynder - og fandt en "kopi" af denne opskrift på en anden blog. Dér stod det bare ikke tydeligt, at dejen skal hvile så længe, så nu har jeg lige bagt mig noget andet morgenbrød og må så vente til i eftermidag med resultatet af squashbollerne - men jeg glæder mig... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette,
      De kan sagtens nøjes med at hvile 10-15 min. Du udelader blot ekstra vand og tilsætter måske ekstra fibre, hvis dejen er for lind. Et par timer på køl fungerer lidt som at sætte kerner/ frø i blød - de bliver dejlig bløde og desuden har det en sundhedsværdi, da enzymhæmmere nedbrydes ved iblødsætning.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  10. Hej Frk. Sveske.
    Tak for svar - så ved jeg dét til en anden gang.
    Jeg har lige taget mine ud af ovnen. Jeg bagte 12 små boller og kunne slet ikke holde fingrene fra dem, så jeg har lige sat én til livs, selv om den var rygende varm. Uhm...!
    Saltmængden havde jeg reduceret lidt, men det skal man nok ikke gøre, med mindre man ønsker at smøre dem med saltet smør og en skive pænt saltet ost. Men de er i hvert fald intet mindre end fantastiske! Super mange tak!

    SvarSlet
  11. Mums, jeg har lige bagt dem, og lod faktisk dejen stå i køleskabet natten over.. Mums de er gode :)

    SvarSlet