lørdag den 12. maj 2012

frk. sveskes søde proteinpandekager


I skal da ikke snydes for en opskrift på disse søde og meget mættende proteinpandekager. De er perfekte som morgenmad på min nye udfordring, da de nemt holder mig mæt indtil frokost. Jeg tog udgangspunkt i Tatjanas proteinpandekager, men tilsatte lidt ekstra ingredienser.

frk. sveskes søde proteinpandekager
(1 pers.)

2 æg
1½ æggehvide (=1 bg past.)
½ dl fløde (eller 1 spsk flødeost, som jeg brugte, da jeg ikke havde fløde)
½ scoop proteinpulver med chokolade- eller vanillesmag (= 15 g)
1 spsk fiberHUSK til bagning (den gule)
2 tsk kanel
1 spsk Sukrin
1 spsk kokosmel (alm. groft)
kokosolie eller smør til stegning

fremgangsmåde:
1) Pisk æg, hvider og fløde sammen.
2) Tilsæt de øvrige ingredienser og pisk til dejen er uden klumper. Brug evt. elpisker eller blender, hvis det ikke kan lade sig gøre med håndkraft - noget proteinpulver klumper meget.
3) Steg pandekagerne i kokosolie eller smør på en middelvarm pande (pas på! de ikke brænder på). Når det ryger ud fra kanterne, vendes pandekagerne.

Nyd dem for eksempel med mandelsmør og bananskiver.


8 kommentarer:

  1. Hej frøken sveske!
    De ser lækre ud, dine proteinbomber. Jeg laver selv nogen lignende: Rører 4 æg med 4 spsk fløde, 2 spsk fiberhusk, 2 spsk mandelmel, 1 tsk bagepulver, lidt salt og lidt sukrin og lader dejen hvile. Giver 10 små tykke pandekager som smager godt med hytteost og lidt kogte bær.
    Samme dej (ingen bagepulver - og mandelmel udskiftet med blandede frø/kerner) brugte jeg til pizzabunden i går. Hældte dejen ud på bagepapir med det samme og lod den hvile dér inden bagning. Bagefter fyld på (oksekød, chorizo, tomat/basilikumsauce og frisk mozarella) og ind i ovnen igen. Denne bund er ikke sprød, men jeg kan leve med det, fordi den smager så skønt af rigtig pizza.
    Din cheeseburger så nu heller ikke værst ud:-)
    Med hensyn til snacking... ups... så går det altså ikke så godt:-( Min mavepine har taget magten fra mig og ført mig på vildspor, så der er blevet snacket både i går og i dag - dog sunde snacks uden sukker og korn, men alligevel, øv. Var nok en dum uge at begynde i!
    Forhåbentlig går det bedre hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rosa,
      Tak for tippet.
      Den pizzabund skal jeg vist snart afprøve. Blender du kerner/frø. Passer 4 æg etc. til en brandepande eller?
      Jeg kæmper lidt med snack-delen, så det blev til dessert igen til frokost. Men det er gået nemmere i dag end i går og jeg har fået en gang the med kokosolie. Skal bare helst holdes i gang, så jeg ikke tænker for meget på mad og det, jeg ikke skal spise. Super, du har holdt dig fra korn og sukker - det må klart være hovedmålet, sådan har jeg det i hvert fald. Har heller ikke lyst til korn og kun lidt til sukker, men det er mest fordi de sundere alternavtiver også er væk, tror jeg. Jeg går min periode i møde, men håber, jeg kan fortsætte uden snacks...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ja, frø og kerner er blendet. Jeg laver en stor portion af hvad jeg nu har på lager (som regel solsikke, græskar, sesam og hørfrø) og har det stående i en bøtte med låg. Så er det altid lige ved hånden til diverse bagværk. Bruger det meget.
      Nej, pizzadejen når ikke helt ud til kanterne, men bliver pænt stor. Jeg spiste kun halvdelen.
      Fortsat god non-snacking-fight! Lyder godt at det bliver mindre svært efterhånden som dagene går.

      Slet
    3. Hej Rosa,
      Hvis du ikke har set det, har jeg blogget din opskrift. Jeg afprøvede den i søndags og var rigtig glad for den. Det er ikke sidste gang, jeg laver pizza med den bund, selv om den ikke bliver sprød.
      Jeg synes desværre ikke, at det blevet nemmere... men nu er ugen gået.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Frk. Sveske :-)
    Jeg har vidst tidligere kommenteret nogle af dine indlæg?

    jeg viiiiild med din blog, alle dine dejlige opskrifter og ISÆR low-carb. Er selv stor tilhænger af ikke at spise for mange kulhydrater fra brød, pasta mv. så jeg finder også på mange alternativer - hvilket også fremkommer af min blog :-)

    Elsker også protein pandekager - veksler mellem to forskellige opskrifter. Dog kan man ikke komme helt uden om kulhydraterne i form af banan og havregryn, men skønne er de:-)

    Mine opskrifter er som følger:

    Protein pandekager 1.
    - Æg efter behag, jeg plejer at bruge 3-4 stk hvor af nogle af dem kun er hvider.
    - en halv banan
    - 1-2 spsk havrgryn
    - lidt mælk til konsistensen passer.

    Blender det hele og spiser med mandler, frisk frugt/bær og en klat skyr.

    Hvis jeg vil undlade havregryn bruger jeg følengende opskrift:

    - 0,5 spsk peanutbutter
    - en kvart banan
    - 4 æg/hvider
    - evt en smule mælk

    Evt lidt bagepulver for at gøre dem luftige :-)

    Hvis du er interesseret kan du se flere af mine opskrifter på bloggen:-)
    Mvh Sød tand på rehab:_)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sød tand på rehab,
      Dejligt med roserne - det varmer virkelig.
      Tak for tippene mht. opskrifter. Jeg hopper helst uden om kornet, men den med peanutbutter kan godt minde om de bananklatter, jeg har blogget tidligere ;-) Mums!
      God søndag eftermiddag.
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hej sveske.

    hva hvis jeg ønsker at bruge en smagsneutral proteinpulver - er det bare samme opskrift??

    Mvh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette,
      Du kan sagtens erstatte med smagsneutralt proteinpulver. Savner du smag er kakaopulver og/eller vanillepulver også godt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet