onsdag den 22. august 2012

kanelkage med æbler



I weekenden fik jeg faktisk lavet en del lækkerier i mit køkken, som jeg ellers har holdt lidt på et lavt blus et stykke tid. Kæresten er kommet hjem, så han og jeg selv skal forkæles lidt. Jeg fik lavet endnu en gang hjemmelavet bounty, snickers uden sukker, to slags flødeis (opskrifter er på vej) og denne kanelkage med æbler. Den smager rigtig godt med sukkerfri cream cheese frosting af Philadelphia, Sukrinmelis, vanillepulver og evt. lidt smør, for den fede variant ;-P

Jeg fulgte ingen opskrift, men havde opskriften på den glutenfri squashkage lidt i baghovedet. Det færdige resultat minder da også ret meget om squashkagen - den er dejlig svampet og blød. Opskriften får du her...

kanelkage med æbler
(20 cm springform)

2 æg
2 spsk Sukrin
2 spsk agavesirup
100 g græsk yoghurt 10 %
50 g smeltet smør
100 g mandelmel1 tsk bagepulver med top
1 stor spsk kanel - evt. mere
2 revneæbler
1 håndfuld grofthakkede hasselnødder

fremgangsmåde:
1) Pisk æggene med Sukrin.
2) Tilsæt agavesirup, yoghurt og smeltet smør.
3) Bland mandelmel med bagepulver og kanel og rør derefter i det våde.
4) Rør tilsidst de revne æbler og hakkede hasselnødder i dejen.
5) Kom dejen i en 20 cm springform beklædt med bagepapir.
6) Bag kagen ca. 30 min. ved 175 grader varmluft.




6 kommentarer:

  1. Hej Sveske

    Følger troligt din blog hver dag og synes du gør et super stykke arbejde med dine dejlige opskrifter og oplevelser fra din dagligdag:)

    Hvilken størrelse springform har du brugt til kagen? Den ser bare rigtig god ud og står helt klart på listen over kager der skal prøves:P

    Fortsat god dag.

    Mvh. Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Det er jeg rigtig glad for at høre. Jeg nyder at dele min mad og lidt fra dagligdagen med jer herinde.
      I mine (endnu) lille køkkenbeholdning har jeg kun en 20 cm springform, så den er også blevet brugt her.
      Lad mig endelig høre, hvad du synes - når den er blevet afprøvet.
      God dag!
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hej Frk. Sveske

      Tror min springform e en 28 cm. springfrom, så kagen vil nok blive lidt mere flad. Tænkte også den kunne blive lækker med revet gulerod også lave en frosting af philadelphia smagt til med sukrin melis og citron:)Det ville sikkert også klæde kagen med lidt grofthakkede chokoladestykker:)
      Det må prøves snarest - så skal jeg nok melde tilbage med resultatet.

      Mvh. Heidi

      Slet
    3. Hej igen,
      Jeg ville nok gange portionen op til så stor en form, da min ikke var ret høj i en 20 cm form.
      Jeg spiste den, som jeg har skrevet, også med sukkerfri cream cheese frosting ;-P
      Helt sikkert, den kan laves med revet gulerod, men jeg går uden om rodfrugter pga. deres stivelsesindhold. Spiser kun gulerødder rå.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej Frk. sveske

    Tak for en fin blog :)
    Har bagt den glutenfri squashkage... Smagen er lækker, med konsisten er meget våd/kold som oppies nærmest. Er det også din erfaring?
    Det ser ud til du har godt gang i træning... godt gået! hvor træner du? Et sted du kan anbefale?

    Vh Susanne Zhall (Tilflytter til Odense)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne,
      Tusinde tak for roserne til bloggen :-)
      Jeg elsker den våde konsistens og synes ikke, den er kold, men jeg har også vænnet mig til smagen af Sukrin ;-)
      Tak, jeg forsøger at holde den kørende regelmæssigt, da det giver mig den bedste følelse i krop og sind. Jeg træner i et lille lokalt center i provinsen (bor ikke i Odense), som ikke er noget anbefalelsesværdigt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet