onsdag den 10. august 2011

rawkage m. blåbær- & hindbærcreme





Her er så min 2. rawkage. Lavet efter opskrift lagt ud af NamNam. Den består af en dadel-/nøddebund dækket med først en blåbær- og så en hindbærcreme.
                                Dadel-/nøddebunden i en 24 cm springform foret med bagepapir.
                                Blåbærcremen smurt oven på bunden.
                                Den super flotte pinke hindbærcreme.

NamNam har sammensat kagen ud fra to opskrifter i Caroline Fibæks bog 'Rawkager', som jeg også har haft lånt på biblioteket, da jeg lige ville se, hvad det var for noget. Måske bogen skulle på ønskesedlen...
Jeg fandt dog også ud af, da jeg lavede brownie balls, at der er masser af raw-opskrifter lagt op her på nettet. Jeg gengiver lige opskriften, som jeg brugte, selv om jeg ikke rigtig ændrede noget.

rawkage m. blåbær- & hindbærcreme

bunden:
1 dl dadler uden sten
1½ dl mandler
1½ dl pecannødder
1 spsk. kokosolie

blåbærcreme:
200 g frosne blåbær
2 modne bananer
2 spsk. kokosolie
2 spsk. Lecithin Granulat (købes i helsekost)
1 tsk. vanillepulver

hindbærcreme:
200 g frosne hindbær
2 modne bananer
2 spsk. kokosolie
2 spsk. Lecithin Granulat
1 tsk. vanillepulver

Jeg lavede alle 3 dele i min minihakker og det fungerede fint, da jeg havde købt de bløde dadler i en kasse i stedet for Urtekrams tørrede i en pose, som jeg anvendte til brownie balls.

fremgangsmåde:
1) Hak mandler og pecannødder i minihakkeren ad to omgange.
2) Blend dadlerne med kokosolien i minihakkeren og bland med mandler og pecannødder i en skål.
3) Fordel dadel-/nøddemassen i en springform eller tærteform med løs bund, hvis du har sådan en.
4) Sæt bunden i køleskabet, mens du laver første creme.
5) Blend først halvdelen af de frosne blåbær med 1 banan, kokosolie, vanillie og Lecithin Granulat.
6) Blend de resterende blåbær med den anden banan og rør cremen sammen med den anden halvdel i en skål.
7) Fordel blåbærcremen over bunden og sæt den i fryseren mens du laver hindbærcremen.
8) Gentag punkt 5 og 6 med de frosne hindbær.
9) Smør forsigtig hindbærcremen oven på den let stivnede blåbærcreme og sæt i fryseren til kagen er helt stiv eller på køl.

Jeg lavede min kage dagen i forvejen, så lod den stå i fryseren, hvilket så også betød, at vi spiste den som islagkage (hvilket forklarer den lette frost på toppen af kagen på mine billeder, jeg har dog også drysset med lidt Sukrinmelis = sukkerfri flormelis). Jeg ved ikke, om Lecithin Ganulaten er i stand til at holde på kagens former, hvis den tør helt, men det må komme an på en prøve... Den smager i hvert fald godt i hel-halv frossen tilstand.

Jeg har ikke lige fået regnet kalorier på denne, men måske det kommer senere.
Jeg synes, det er en virkelig lækker og frisk dressert eller snack-kage. Den syrlige hindbær- og lidt sødere blåbærcreme spiller rigtig godt sammen med den søde søde dadel-/nøddebund. Prøv den!
Det er helt sikkert ikke mit sidste raw-projekt!

(I dag startede jeg også dagen med en kage... mere om den senere! MUMS, siger jeg bare)

6 kommentarer:

  1. Hvor er den flot og den ser virkelig lækker ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ja, farverne er rigtig skønne og så smager den bare rigtig godt!

    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Ser lækkert ud og skønne farver. Men er du ikke utryg ved at bruge frosne hindbær der ikke har været varmet op?

    SvarSlet
  4. Hej,
    Det er faktisk noget, jeg ikke længere gør pga. den omtalte risiko for norovirus.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  5. EJ hvor er den bare blevet flot altså. Det er virkelig nogle fine billeder du har fået lagt op, hvor man rigtig kan se kagens farvespil. Haps. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, NamNam.
      Og tak for inspirationen ;-)
      - frk. sveske

      Slet