onsdag den 26. juni 2013

oopsies med og uden ost


Oopsies må vist siges at være en rigtig LCHF klassiker. Alligvel er det ikke noget, jeg har gjort det meget i, da de mere brødagtige efterligninger har indtaget førstepladsen, når brødet skulle erstattes. Men nu hvor jeg sparer ekstra på kulhydraterne for at være i ketose, virkede det oplagt at tage disse oopsies ind igen, da de hverken indeholder nødder eller kerner. Desuden er de nemme at bikse sammen og perfekte til sandwich eller bare med tandsmør. Samtidig kan de varieres i det uendelige. Pt er jeg ret vild med ostevarianten med lækker modnet cheddar på toppen. 
Opskriften er fra 'Spis dig mæt og glad' af Jane Faerber aka madbanditten.
oopsies med og uden ost
(10 stk.)

3 æg
100 g flødeost
1 tsk salt
1/2 tsk bagepulver
2 måleskeer HUSK loppefrøskaller

oste-variant
revet cheddar

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 150 grader.
2) Del æggene i blommer og hvider i hver sin skål.
3) Pisk hviderne stive med salt og bagepulver.
4) Pisk blommerne sammen med flødeosten. 
5) Tilsæt loppefrøskallerne til æggeblommerne og pisk kort.
6) Vend/ rør forsigtigt de stive hvider i æggeblommerne til en ensartet luftig masse.
7) Sæt klatter på bageplade beklædt med papir og drys evt. med ost.
8) Bag oopsiesene ved 150 grader i 25-30 min. 









Velbekomme!

24 kommentarer:

  1. Det er godt nogle gange at gå tilbage til de gamle kendinge. Mand, hvor har jeg høvlet mange oopsies ned i min tid. Dengang jeg spiste mellemmåltider - fx om eftermiddagen på jobbet - havde jeg næsten altid oopsies med. Nam!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Helt rigtigt! De er i hvert fald rykket ind på min favoritliste nu. Uh... mellemmåltider dem kan jeg ikke slippe... Arbejder stadig med min mæthedsfornemmelse - har været virkelig sulten de sidste par dage...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg må altså også snart få forsøg mig med de oopsies - de lyder jo super gode og muligheden for variation er jo nærmest uendelig!

    Er de nemme at få af bagepapiret når de er færdigbagte?

    God dag

    Kh maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Ja, det er du nødt til - de er virkelig sjove i konsistensen - meget luftige, men de er altså gode med smør imellem eller som en toast.
      De hænger slet ikke fast i papiret, så no worries.
      Ha' en dejlig onsdag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hej,

    Har du erfaring med hytteost som alternativ til smøreosten? Jeg har nemlig tilfældigvis det i køleskabet og ville jo være dejligt at kunne undgå en tur i Netto :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det tænker jeg godt, at du kan. Jeg ved, at Anne fra Lykkeglimt laver en variation med skyr i stedet for flødeosten.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Okay, tak! Jeg forsøger mig frem... ellers må jeg ty til skyr'en der også allerede er i køleskabet :)

      Slet
    3. Velbekomme - ja, så har du da en plan B. Tænker lidt, at der måske bare skal lidt mere fiber i, hvis massen bliver meget flydende.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Ved du hvor mange gram en måleske HUSK svarer til (i fiberHusk)? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Nej, det ved jeg desværre ikke lige, men jeg ville tage halvdelen og se, hvormeget det suger. FiberHUSK'en er meget finere og suger mere væske til dig end de grove loppefrøskaller.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Hej Frk. sveske :)

    Nu havde jeg læst om oopsies flere steder på nettet, så måtte prøve dem og det blev din opskrift jeg valgte at følge. Så vil lige give dig en tilbagemelding på resultatet.
    Det smager jo simpelthen super godt og er jo næsten for nemt at lave :) Dog har jeg 2 ting. Jeg puttede kun ½ lille porcelænsteske salt i og alligevel synes jeg de er blevet meget salte? Og havde stillet uret til 25 min men holdt øje med dem og de var færdige allerede efter et kvarter. Du må endelig ikke opfatte det som kritik, men vil bare lige dele mine erfaringer med dig og dine læsere :)

    God solskins søndag til dig :)

    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Salt salter meget forskelligt, så det kan sagtens tænkes, at du skal bruge mindre (eller mere).
      De 25-30 min. er ved alm. ovn - har du måske brugt varmluft? Jeg bager dem også tit med varmluft, da jeg har to plader i ovnen og så bagetiden også noget kortere.
      Tak fordi du deler. Altid rart med noget feedback.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hej.
    Jeg har lige prøvet at bage dem for første gang. De smager jo super :-)
    Kan du svare mig på hvor længe de kan holde? Og kan de holde til at blive frosset?

    Rikke

    SvarSlet
  7. Smager flødeosten meget igennem? - og hvis ja, kan man bruge en anden slags ost (har ikke så stor erfaring i oste, ved bare jeg bruge noget philedelpia(staves?) på et tidspunkt i noget mad, og det blev ikke så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      Hmm...det har jeg aldrig tænkt på - flødeost er jo ret neutral i smagen, hvis du spørger mig.
      Jeg synes, du skal afprøve det, da det ikke er som flødeost i mad.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Hejsa :) Hvor lang tid kan de holde sig ?? Tak for en super god blog !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rutsje,
      Velbekomme da, det glæder mig, du kan bruge mine skriverier ;)
      De kan fint holde sig en lille uge. Jeg har dem typisk på køl.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Fedt ! Super, mange tak for hurtigt svar :) :)

    SvarSlet
  10. Hej..:)
    Ved du om de kan fryses..??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Det ved jeg faktisk ikke. Jeg når altid at spise dem inden for 3-4 dage, hvor de fint holder sig på køl...
      KH
      - frk. sveske
      P.S. Men smider da lige et par stykker på frost næste gang, så jeg kan opdatere på den front.

      Slet
  11. Hejsa,
    Jeg er ny ud i alt det her LCHF - køre på 3 uge..
    Og nu er det tid til at prøve de her OOPSIES..

    Men jeg kan ikke lide ost - kan man erstatte osten med fx cremsfraice eller græsk youghurt 10%

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Velkommen i LCHF-land ;)
      Jeg er bange for at det ikke giver nogle 'faste' oopsies (de er i forvejen meget luftige pga. de piskede hvider), da fedtindholdet i creme fraiche og græsk yoghurt er lavere end flødeosten.
      Nu elsker jeg ost, men synes ikke oopsies smager af ost. Flødeost smager jo mest af fløde, så måske du skulle give den originale opskrift et forsøg.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeg er den der kræsne type, som kan smage det, når jeg ved, det er der.

      Slet
  12. Kan man lave dem uden flødeost?

    SvarSlet