torsdag den 5. december 2013

LCHF sandwichbrød med nøddesmag


Op til sidste weekend, hvor den stod på flytning, fik jeg afprøvet Janes lækre sandwichbrød. Den stod nemlig på 'madder' under flytningen om lørdagen og der ville jeg jo gerne have et alternativ til rugbrødet. Jeg var lidt spændt på, om det ville smage for meget af nødder til at gøre sig godt under leverpostej, men det var bestemt ikke tilfældet. Tværtimod giver nødderne en lækker smag og saftig krumme. Desuden er krummen slet ikke så ægget i konsistensen, som bagværket ellers kan være, når der bages uden mel. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg bager det, så opskriften skal I også have glæde af.

LCHF sandwichbrød med nøddesmag
(1 mellemstor brandepande)

50 g hasselnødder
50 g paranødder
30 g valnødder
½ dl solsikkekerner
5 æg
100 g flødeost eller hytteost
100 g smeltet smør
½ dl hørfrø (bruges hele)
1 dl sesam-mel
½ dl kokosfibre
3 spsk loppefrøskaller/ HUSK
1-2 tsk salt

drys
sesamfrø
græskarkerner

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 170 grader.
2) Mal/ blend nødder og solsikkekerner til mel i kaffekværn eller minihakker.
3) Pisk æggene sammen med fløde-/ hytteosten og tilsæt det smeltede smør.
4) Bland de tørre ingredienser sammen og rør i ægge-/ostemassen.
5) Beklæd en mellemstor brandepande med bagepapir og pres dejen ud i formen.
6) Drys brødet med kerner/ frø, inden det sættes i ovnen.
7) Bag brødet gyldent ved 170 grader i 30-35 min.

tip!
Skær sandwichbrødet i mindre firkanter, når det er afkølet - og frys ned, så kan det tages op efter behov.



Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Årh det ser bare så lækkert ud - måske det skulle prøves som alternativ til mit ristebrød - selvom det er godt er det rart at have andre brød i baghånden. God weekend herfra :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Det er også virkelig lækkert - har allerede lyst til at bage det igen ;)
      Jeg har stadig til gode at afprøve dit ristebrød, men Pofiber er endnu ikke flyttet ind på mit lager...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Åh, nu håber jeg at det er samme antal æg som der er brugt i Janes opskrift :) Skal til at bage nu og først nu ser jeg at der ikke står hvor mange æg >.<

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sisse,
      Det beklager jeg - men jeg har nu rettet opskriften og helt korrekt - den indeholder samme mængde æg som Janes opskrift.
      Håber, du fik et vellykket brød ud af det?
      KH
      - frk. sveske

      Slet