søndag den 1. september 2013

LCHF basislager og -indkøb

Måske synes du, det virker uoverskueligt at skulle implementere LCHF i din hverdag. Det skyldes typisk, at vores madvaner er meget indgroet. Vores indkøb er som følge deraf vanebetonet - vi køber det, vi plejer med større eller mindre grad af variationer.

Jeg hører typisk, LCHF-kosten kræver mange specialingredienser, men det vil jeg hermed gerne afkræfte og dele et kik på mit basislager* med jer. Det kan så måske danne baggrund for dine LCHF-indkøb.

*beklager på forhånd at alle ingredienser ikke fremgår af billederne, men det var blot, hvad jeg havde på lageret en helt tilfældig dag sidst i august (NB! i en af mine mælkefrie perioder).

det mest nødvendige
- til en god start med LCHF

mejeri og fedtstoffer
  • æg
  • smør
  • kokosolie
  • olivenolie
  • mayonnaise - Hellmanns er og bliver min favorit, selv om den indeholder en smule sukker
desuden - for ikke mælkefri LCHF
  • creme fraiche 38 %
  • hytteost 4 %
  • piskefløde 38 %
  • flødeost a la Philadelphia
  • fede oste (max. kulhydratindhold 1 g pr. 100 g)
kød, fisk m.m.
  • bacon
  • pålæg/ pølser af god kvalitet fx fra Hanegal
  • kylling, okse, svin etc. og gerne med god fedt%
  • fisk og skaldyr, igen gerne de fede varianter som laks og makrel - desværre en sjælden gæst hos mig
det grønne
- alle ovenjordsgrøntsager, fx

  • salat
  • spinat
  • kål
  • squash
  • aubergine
  • champignon
  • peberfrugt
  • tomat
  • agurk
  • broccoli
  • avocado
  • friske krydderurter
  • citron
  • etc.
konserves
  • kokosmælk - tjek kulhydratindhold (foretrukken under 3 g pr. 100 g)
  • mosede tomater på flaske eller dåse
  • tomatpuré (kan måske undværes - bare ikke hos mig)
  • fisk på dåse: tun i vand, torskerogn, makrel i tomat
lidt ekstra godt
- slet ikke et must for at leve LCHF


  • kokosmel - tjek kulhydratindholdet (jeg køber altid Änglamarks med 6,5 g kulhydrat pr. 100 g)
  • nødder/ mandler - hasselnødder, macadamianødder, pecannødder, paranødder etc.
  • frø/ kerner - sesam, hørfrø, græskarkerner, solsikkekerner, chiafrø etc.
  • bær - hindbær, jordbær, blåbær, brombær, solbær etc. (evt. fra frost uden for sæson)
  • mørk chokolade min. 70 % kakao (jo højere kakao% des lavere sukkerindhold)
til luksus
- ingredienser til ren forkælelse på LCHF-manér, som kræver et besøg i helsekosten
(linksene er blot eksempler på produkter hos min foretrukne helseleverandør)

Vil du gerne afprøve nogle af de mange specialingredienser - kan jeg anbefale disse startpakker; Lowcarbstore's lille startpakke, Lowcarbstore's store startpakke eller LCHF basispakke.

God indkøbstur
- smid endelig en kommentar, hvis du mener, jeg har glemt noget helt grundlæggende LCHF på mit lager.

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

12 kommentarer:

  1. Den der hanegal bacon er lækker. Der er også en tørret en med peber, der smager vildt godt.

    Hvis man er en af dem der er lidt skuffet over den lokale brugs' udvalg af øko kød, kan jeg anbefale at købe det online. Jeg bruger http://www.krogagergard.dk/ og mineslund.dk/ . De har et langt bedre udvalg og kvaliteten er rigtig god. Jeg hader at købe ind, så jo mere der kan klares online jo bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Jeg køber gerne den tørsaltet, hvis den ligger ved siden af, men de har den ikke i min føtex.
      Tak for tippet til kød-køb online. Jeg synes dog ofte mængderne er meget voldsomme til en-to personer, men kan se, at mineslund.dk har mindre forpakninger.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Næh det synes jeg faktisk ikke du har- jeg tror min liste er ret identisk ;)
    Ud over at jeg sjældent har ret meget af luksus tingene og efterhånden har skåret det meste sødemiddel ud da det nok ikke er helt så sundt alligevel.
    Dog har jeg indtil videre beholdt kokossukker/sirup :)
    Jeg er lidt ærgelig over at jeg ikke kan få en god frilands/ øko skinke og selvom Hanegals bacon er ok- så synes jeg ikke at den er fremragende ( skal dog ha prøvet den tørsaltet)
    - jeg kan lokalt få en frilandsbacon fra grise jeg kan klø på ryggen- men desværre har jeg ikke altid råd til at købe det :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Der er en del luksusting på billedet, men jeg bruger dem pt ikke, da jeg jo har luget ud i alt 'det søde' sammen med chokoladen. Har dog slatter af de forskellige produkter og bruger da også kokosfibre til min kokosgrød (også lidt et luksusprodukt).
      Ja, jeg synes også, udbuddet af øko. kød er alt for dårligt, så Hanegal vinder ofte min pengepung i supermarkedet. Den tørsaltet er klart at foretrække. Uhm... en frilandsbacon lyder ikke dårligt. Måske jeg skulle gøre noget ved online-indkøb af kød, som syltekrukken foreslår.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvorfor tun i vand istedet for tun i olivenolie?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg har aldrig brudt mig om tun i olie.
      Tun i olivenolie lyder da som tun i god kvalitetsolie?
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. for ikke mælkefri LCHF skriver du?
    Hvad stor en forskel er der mellem den mælkefri LCHF og så den hvor mælkeprodukter er okay. ??

    Har tit tænkt over om det har en effekt på vægten (om man tager på af fed ost etc)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frederik,
      Hos mig har jeg mistænkt mælkeprodukterne for at spærre ben for vægttab, derfor ingredienser til mælkefri LCHF listet på den måde. Læs i øvrigt mit indlæg om LCHF og vægttab:http://frksveske.blogspot.dk/2013/09/lchf-og-vgttab.html
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Hej Igen,

    Tak for dit svar. Nu har jeg selv været på Palæo i snart 2 år, hvor jeg ikke har spist mælkeprodukter, bortset fra en periode, hvor jeg skulle teste, om det havde nogen betydning i forhold til vægttab (med mælkeprodukter mener jeg kun skyr og hytteost).

    Da jeg faldt over en artikel om LCHF begyndte jeg at tænke på, om det kunne være en mulig erstatning for Palæo, da der netop indgår skyr og hytteost og måske også fede oste som parmesan. Jeg har virkelig svært ved at se, hvad forskellen reelt set er mellem LCHF og Palæo (jeg kan ihvertfald ikke finde nogen). For mig ville det være optimalt, hvis skyr, hytteost og f.eks.fede oste kunne være en del af enten LCHF eller Palæo, uden det påvirkede vægttabet. Selvfølgelig i moderate mængder. De gange jeg har prøvet det over en 2-måneders periode har jeg oplevet, at jeg er blevet mindre lean af det.

    Måske har du derfor ret i din antagelse omkring, at mæleprodukter spænder ben for vægttabet.

    Men tak for en rigtig god blog og mange gode opskrifter. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej igen,
      Nu er mit kendskab til Palæo ikke det største, men såvidt jeg ved er mælkeprodukter tilladt på den 2.0-versionen af Palæo. Tager man mælkeprodukterne ind i Palæo-kosten, kan det minde meget om LCHF, men jeg tror dog (ja, her er det lidt gæt fra min side, da jeg ikke har sat mig 100 % ind i Palæo), at mændgen af fedt er højere på LCHF. Desuden er rodfrugter, fedtfattige mælkeprodukter (fx skyr) og frugt (bortset fra en smule bær) ikke en del af striks LCHF, hvor det derimod sagtens kan være det på Palæo-kost.
      Jeg ville også gerne kunne sige, at mælkeprodukterne kunne være en del af LCHF uden at påvirke vægten/ leaness, men det er ikke mine erfaringer. Hos mig påvirker mælkeprodukterne mit ønske om fedttab i negativ retning, men de repræsenterer også livslyst, så jeg tager dem ind fra tid til anden, så det hele ikke bliver for trist.
      Det glæder mig, at du finder god inspiration herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Hej, sidder her og læser din liste. Er blevet anbefalet Quinoa mel. Er det no go for LCHF eller er det tilladt ?
    Hilsen Karen

    SvarSlet