tirsdag den 6. december 2011

isis' julemandler

Pr. portion á 21 g - ca. 11 stk.: 81 kcal.

Inspireret af Lise fik jeg lyst til brændte mandler, men da det skulle være uden sukker, blev det et forsøg med ISIS' Julemandler. Opskriften er fra ISIS' hjemmeside.

isis' julemandler

100 g mandler
60 g ISIS Perfect Fit
4 tsk. vand
1 tsk. kanel (jeg brugte mere,  nok ca. 2 tsk., da jeg elsker kanel)

fremgangsmåde:
1) Kom vand og Perfect Fit på en pande ved middel varme og lad det smelte til en ensartet gylden masse.
2) Tilsæt mandler og kanel.
3) Rør godt til massen er fordelt i ca. 5 min.
4) Lad mandlerne køle af på et stykke bagepapir i et jævnt lag.
5) Bræk mandlerne fra hinanden, når de er kolde*.

*Det lykkedes ikke for mig. De er næsten som støbt sammen med karamelmassen :-( Fik dem vist ikke fordelt i et jævnt nok lag.

Julemandlerne er tilpas søde og har en god smag af kanel til gengæld er jeg ikke så vild med den kunstige eftersmag. Jeg tror, jeg også skal have prøvet en udgave med Sukrin, da jeg ikke synes, det giver den kunstige eftersmag, når jeg laver/ spiser mit nøddecrunch.

Har du en opskrift på en sundere udgave af de traditionelle brændte mandler?

6 kommentarer:

  1. Mums mums :)
    Der er ikke noget som et sundt substitut af en klassiker :) Jeg holdte mig jo som bekendt til den gode usunde variant ;) Men nogle siger jo mandler er sundt, som dem stoler jeg bare på, haha..
    /Lise

    SvarSlet
  2. Hej Lise,
    Nej, der skal dog lige arbejds lidt på den opskrift... men det er jo heller ikke jul endnu.
    Mandler er nemlig sundt, meen... alt med måde.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Hvad er det der perfect fit egentlig? Jeg ved godt at det er sådan noget, der kan erstatte sukker og fedt i bagning, men hvad består det faktisk af?

    Jeg har lavet brændte mandler med sukrin. Og det er blevet ok. Ikke great men ok. Sukrin opfører sig jo helt tosset, når det bliver varmet op, så det er lidt svært at styre. Desuden giver det denne her "kolde" eftersmag i mandlerne, og det er ikke specielt lækkert. Synes jeg. Så bedre alternativ eftersøges :)

    SvarSlet
  4. Fedt med denne opskrift! Den ska jeg da helt klart "lege" lidt med ;) Har selv grubles over en opskrift på noget ala brændte mandler uden sukker/sirup osv. Tak! :D

    SvarSlet
  5. Sidder lige og tænker at man jo også sagtens kan lave en "karamelmasse" af dadler osv. Kaloriemæssigt bliver det jo til mere en hvis man bruger en sukkererstatning men det er vitterligt stadig sundere end den klassiske version, og så går det heller ikke ind og påvirker blodsukkeret på samme måde som den rigtige "karamelmasse-ting" ;) Et ekstra plus må vel være at man styre uden om alle de kunstige ting, og kun bruger naturlige ingredienser :)

    xxoo,
    Amelia

    SvarSlet
  6. Hej Amelia,
    Det lyder som en rigtig god idé - har du en opskrift på en sådan 'karamelmasse'? Klart at det naturlige alternativ vil være at foretrække og det vil nok også gøre smagen mere 'rund'.
    - frk. sveske

    SvarSlet