tirsdag den 20. december 2011

nem grovtærte

Tærte med taco-oksekød, majs og revet tex mex ost

Peberfrugttærte

I går blev der lavet en omgang tærter herhjemme, da tiden var til det og der gerne skulle være nem aftensmad i dag. Jeg fik dermed også afprøvet en nem grovtærtedej, som jeg desværre ikke kan huske, hvor jeg har fundet. Det er helt sikkert en keeper, så den kommer her...

nem grovtærte

dej:
2 dl vand
½ dl olie
1 kop havregryn
fuldkornsspeltmel/ grahamsmel

fremgangsmåde:
1) Bland vand, olie og havregryn.
2) Tilsæt mel til dejen samler sig.
3) Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir, læg den i en tærteform (ca. 25 cm) og prik med en gaffel.
4) Forbag tærtedejen ved 200 grader i 10 min.

æggemasse:
3 æg
2 dl mælk
salt, peber
evt. revet ost

fremgangsmåde:
1) Alle ingredienser blandes (minus ost) og hældes over fyldet.
2) Drys med ost.
3) Bag tærten 30-45 min ved 200 grader.


Fyldet kan varieres i det uendelige og det er perfekt måde at bruge nogle af resterne i køleskabet i en tærte. Denne dej er bare nem, så der er ingen undskyldninger ;-)

2 kommentarer:

  1. Ah, god ide med tærter som alternativ til al julemaden.

    Var tærtedejen svær at rulle ud?

    SvarSlet
  2. Hej baghaekken,
    Ja, det var også min tanke, selv om jeg dog ikke lige er til den traditionelle julemad, så ryger der lidt ekstra godter ned (heldigvis flest uden en masse tilsat sukker).
    Nej, dejen er nem at arbejde med og det var ingen sag at rulle den ud mellem de to stykker bagepapir.
    Prøv den ;-)
    - frk. sveske

    SvarSlet