lørdag den 10. december 2011

chokolademousse - på den sunde måde


Jeg skylder jer jo opskriften på den lille dessert, jeg også havde på menuen i onsdags, da min fantastiske veninde og lillemanden var på besøg. Det blev til afprøvning af endnu en af opskrifterne på min 'to try'-liste, som jeg har fundet hos LevSundtNU. Jeg bryder mig ikke om traditionel chokolademousse (vel, det er længe siden, jeg har forsøgt at smage), men dette sundere alternativ med naturlige ingredienser tiltrak mig. Den er god, dog var min banan vist lige lovlig moden, da banansmagen blev lidt for gennemtrængende. Lidt appelsinskal på toppen hjalp lidt på det.

chokolademousse - på den sunde måde
(6 pers.)

1 stor moden banan
1 avocado
1 dl soyamælk (kan erstattes med saften af en appelsin og lidt skal for choko-orangesmag)
10-12 dadler
3-4 spsk. kakaopulver
Saften af 1 appelsin
Drys af vanillekorn

toppings:
Cacao nibs
Ristede hasselnødder
Appelsinskal
m.m.

fremgangsmåde:
1) Udsten dadlerne og blend* sammen med appelsinsaften til en fin masse.
2) Tilsæt banan og avocado i mindre stykker + kakao og vanille.
3) Blend til massen er ensartet og sæt den på køl i 6 portionsglas.
4) Før servering: top med diverse toppings og servér.

*Jeg brugte min minihakker, men lavede også kun ½ portion og der var rigeligt til 2 personer - vi spiste ikke op, trods den gode smag.

7 kommentarer:

  1. Mmmh, det skal da prøves:)

    SvarSlet
  2. Åh, den har jeg også bookmarket for længe siden men har aldrig fået den prøvet. So much food, so little time... ;-)

    SvarSlet
  3. Prøv den, siger jeg bare ;-)
    - frk.sveske

    SvarSlet
  4. Hej Anders,
    Velkommen på bloggen ;-)
    Ja, det synes jeg da helt sikkert, at du skal gøre. Den er virkelig overraskende smagfuld.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  5. Ej hvor er det lækkert. Det må jeg afprøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg da du skal, for den er lækker ;-)
      - frk. sveske

      Slet